Hej
Att snedda över någons tomt skulle jag absolut inte göra. Möjligen om det var en nära vän el släkting.
Du får helt enkelt respektera hans vilja. Hur skulle du reagera om han plötsligt ex cyklade över din tomt 2-3 ggr dagligen.
? Jag tror du fattar men du vill helt enkelt bestämma

sysmali
I Idyll skrev:
Ca15-20 meter. Jag vet att de ser mig om de sitter där, men jag tittar bara rakt fram.
Nu måste vi reda ut om det är över grannens tomt eller fastighet du rör dig, dessutom behöver du redogöra för allemansrätten.

Och vill du att vissa ska gå riktigt i spinn så nämn att du ser parkslide i tomtgräns och det är JÄTTEsvårt att bli av med.

Då kommer tråden fortsätta ett par dagar till.

J JonasSun skrev:
Jag har genom åren sommartid satt mig på grannens veranda på tisdagskvällar. Då brukade han komma ut med några öl och vi hade det trevligt.

Nu vill inte grannen bjuda mig på öl längre. Säger han blivit nykterist. Jag undrar om jag kan hänvisa till hävd och kräva att få mina öl?
Självklart kan du det häv som i hävd.

• Gilla
JonasSun
  • Laddar…
I Idyll skrev:
men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen
LOL

//

I Idyll skrev:
Tomten är välskött med staket, växter och stenstolpar mm. Jag går in en bit på uppfarten/grusvägen för att därefter ”vika av”, visserligen kommer jag kanske lite nära altanen…!
Jag skulle bli ilsk

returen returen skrev:
TS blev sur och lämnade för länge sedan denna tråden
Nä, han sitter och käkar popcorn och njuter

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Om du medvetet går inne på nåns inhägnade tomt 15 m från en använd altan bryter du helt klart hemfriden, sluta genast upp med det!
Nejdå, det är inte alls säkert.

Det finns inget speciellt avstånd som kan mätas och räknas.
Ibland börjar hemfridszonen vid ytterväggens yta.

Allt beror helt på de unika omständigheterna för varje plats, ibland börjar hemfridszonen i gränsen mellan inom och utomhus, t.ex. för lägenheter i hyreshus, ibland kan den anses gå flera tiotals meter i en eller flera riktningar runt om huset.

Tex husen längs denna gata, här börjar hemfridszonen i husväggen mot gatan, och skulle man drista sig till att bygga en altan på gaveln, så altanen gränsar mot trottoaren, så blir även där hemfridszonen noll centimeter bred.
Charmig gata med färgglada trähus och trottoar; eventuell diskutabel hemfridszon visas mellan hus och trottoar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om man sätter ett bubbelbad på altanen, så kan man inte hävda någon annan hemfridszon än att att den börjar först när man beträder själva altanen, och faktiskt knappt det ens.

Och även om man nakenbadar där, så utökar det inte hemfridszonen, utan möjligen leder det till att man själv står åtalad för förargelseväckande beteende eller något sådant.

Redigerat:
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hävd som diskuteras här, det är en ännu mer besvärligt uttryck.

Men man kan väl säga att vad som blir fortsatt tillåtet "utav hävd" är främst det som måste ske, på något vis.

Ett typiskt fall är att någon tar sin tillfart till sina ägor över någon annans äga, för att det helt enkelt inte finns någon annan vettig möjlighet, det finns antagligen massor av sådana här situationer runt om i landet, det har rätt ofta inte bildats några servitut, GA, och sånt vid många avstyckningar och avsöndringar, utan det har lösts i gott samförstånd.
Och detta kan nog anses vara ett bra exempel på "av hävd", dvs man ska kunna fortsätta att köra på den där skogsvägen till sin stuga, eller för att kolla till sin skog.

Ibland, om det blir bråkigt och infekterat, så blir det nödvändigt att LM går in och tvingar fram servitut eller annan lösning, och inte så sällan blir det exakt samma som tidigare gällde "av hävd", för det är ju rätt ofta den mest praktiska vägen.

Men det som denna tråden gällde, så tvivlar jag på att det är lönt att hävda "av hävd", för det verkar ju finnas en annan ganska bra väg att välja.
Lathet, att inte orka gå en bättre väg, stärker inte caset.

M mrBlade skrev:
Nä, han sitter och käkar popcorn och njuter
TS är troligen forumägare och njuter av intäkterna som alla inlägg genererar

Mikael_L Mikael_L skrev:
här börjar hemfridszonen i husväggen mot gatan
Skulle kunna tänka mig att även fastighetsgränsen är belägen mellan husväggen och trottoaren. Då blir det svårt att bygga altan eller hävda hemfridszon oavsett.

M Maijckel skrev:
Skulle kunna tänka mig att även fastighetsgränsen är belägen mellan husväggen och trottoaren. Då blir det svårt att bygga altan eller hävda hemfridszon oavsett.
hemfridszonen hävdas på hagelavsånd

• Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hävd som diskuteras här, det är en ännu mer besvärligt uttryck.
Om man sätter likhetstecken mellan hävd=sedvana och sedan antar att det är sedvanerätt TS åberopar är uttrycket inte längre besvärligt.

Sedvanerätt är en rättighet som bildas genom att något pågått stadigvarande och oemotsagt i minst 90 år.

Innan skriftlighetskravet för servitut infördes var det mycket riktigt på detta vis rättigheter att passera fastigheter skapades och upprätthölls. Men det var också betydligt mer avgörande på tiden före laga skifte och de andra jordreformerna då markerna vid denna tid kunde vara indelade i småbitar man var tvungen att passera för att komma till just sin lilla jordbit.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
hemfridszonen hävdas på hagelavsånd
Nja, du kan knappast hävda hemfridszon på någon annans fastighet. I vart fall får du vara beredd på att ägaren av denna fastighet kan vara av en annan uppfattning.

M Maijckel skrev:
Nja, du kan knappast hävda hemfridszon på någon annans fastighet. I vart fall får du vara beredd på att ägaren av denna fastighet kan vara av en annan uppfattning.
bra mycket längre än hagelavstånd till närmsta bostad
annars är det synd om ägaren

Mikael_L
M Maijckel skrev:
Om man sätter likhetstecken mellan hävd=sedvana och sedan antar att det är sedvanerätt TS åberopar är uttrycket inte längre besvärligt.

Sedvanerätt är en rättighet som bildas genom att något pågått stadigvarande och oemotsagt i minst 90 år.

Innan skriftlighetskravet för servitut infördes var det mycket riktigt på detta vis rättigheter att passera fastigheter skapades och upprätthölls. Men det var också betydligt mer avgörande på tiden före laga skifte och de andra jordreformerna då markerna vid denna tid kunde vara indelade i småbitar man var tvungen att passera för att komma till just sin lilla jordbit.
Nej du, jag håller inte alls med dig.

För mig betyder "sedvanerätt" = lagar som ej är skrivna, men ändå finns och t.o.m domstolar tar hänsyn till.

Och det kan knappast sägas finnas en (oskriven) lag som ger TS tillgång till genvägen över den andre partens tomt.
För då skulle det gälla för alla liknande fall, även om ingen har genat en endaste gång förut.

Det vi idag kallar allemansrätten är en sedvanerätt
I många branscher så förekommer det rikligt med sedvanerätt, det kallas även handelsbruk.
T.ex. AB04-avtalet är i sig en sedvanerätt (det har vuxit fram i över 100 års tid), och mycket i AB04 tillämpas även då parterna inte egentligen avtalat om AB04, och det skulle vid tvist troligtvis i domstol dömas som att det är sedvana/handelsbruk, och därmed är lagrummet sedvanerätt.

Jag tycker detta svar i lawline beskriver detta ganska väl.
https://lawline.se/answers/hur-regleras-sedvaneratt

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.