120 763 läst ·
387 svar
121k läst
387 svar
AV HÄVD; får jag gena över privat tomt?
Då förstår jag ännu mindre vad du menar.
Känns rätt givet för de flesta att cykelstöld och mord är olagligt och att parkera där det är tillåtet inte är olagligt.
Men vi kan släppa det, det känns inte som att det för diskussionen för tråden vidare framåt.
Känns rätt givet för de flesta att cykelstöld och mord är olagligt och att parkera där det är tillåtet inte är olagligt.
Men vi kan släppa det, det känns inte som att det för diskussionen för tråden vidare framåt.
nja. Inte riktigt så. Vad är definitionen av tomt?D Daniel 109 skrev:
Hemfridszon är lite diffust, men i rättsfall verkar det handla om kanske 20-30 meter från ett bostadshus. I trådskaparens text går det inte att utläsa avstånd mellan stigen han går på och fastighetens bostadshus.
Med andra ord, hur långt är det mellan bostadshuset på grannens fastighet och där du går?
15 meter skrev han ju.P Parts89 skrev:nja. Inte riktigt så. Vad är definitionen av tomt?
Hemfridszon är lite diffust, men i rättsfall verkar det handla om kanske 20-30 meter från ett bostadshus. I trådskaparens text går det inte att utläsa avstånd mellan stigen han går på och fastighetens bostadshus.
Med andra ord, hur långt är det mellan bostadshuset på grannens fastighet och där du går?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Av hävd är grannen en usel och lat hundtränare, vars hundar saknar disciplin och inte lärt sig att DÖDA, utan enbart lemlästar. Försök att hitta ett kryphål från det eller betee dig som folk och undvik grannens tomt!I Idyll skrev:Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
Du begår hemfridsbrott. Grannen kan gripa dig för detta. Han har rätt att använda våld för att genomföra detta. Du kommer vid eventuell polisanmälan att få dagsböter, vilket kan bli dyrt.I Idyll skrev:
Den betydelse det hade i tråden är att just hemfridsbrott är en sån där svår bedömningsfråga med många om och men och kanske och det är dels att bedömma hur stor hemfridszon det är på den aktuella platsen vilket kan variera kraftigt från fall till fall sen nästa problem är vad inkräktaren gör där, Finns det nån vettig legitim förklaring att ta hänsyn till hur folk hamnade där...väg , stig eller vatten som folk följer..tveksamt skrev:
Exet som är där för att bråka och står kvar och käftar tills polisen kommit är rätt lätt att få fälld medans grannens ungar som letar efter sin boll eller bortsprunget husdjur har rätt obefinlig chans att dömmas för hemfridsbrott trots att dom stått på samma ställe. eller personal på stadens elnät som följer kabel och snubblar ut ur skogen in på nåns bakgård.. osv osv
Denna lagstiftning runt hemfridsbrott är altså en sån regel som har en stor gråzon som är svår att bedömma exakt hur det kommer sluta om den drivs vidare och det är väldigt många bedömningar som kan ge helt olika slutresultat..även om samme husägares inkräktare stått på samma plats 20 meter från altanen och många tror att sveriges lagstiftning ger rättigheter likt vila västern där inkräktare automatisk är boven. Det är inte alltid helt enkelt att få nån dömd för hemfridsbrott om det inte finns uppsåt att störa och jöklas och det är rätt enkelt att ge svar som är bättre och rejält minskar risken att fällas bara man ger ett bättre svar än ts variant "att jag minsann gått här i lång tid så har gammal hävd som rätt att gå här.."
Det finns ju annan luddig lagstiftning tex terrängkörningslagen helst på snötäckt mark med tex snöskoter eller den klassiska tjafset om dolda fel vid husköp
Det är enklare gränsdragning vid tex cykelstöld och antingen har du stulit cykeln eller inte ,det finns få legitima förklaringar som förmildrar cykelstölden😁och som kan låta det minsta trovärdiga
Det är inte längesedan som det hette i informerande skrifter, att om man vid nyttjande av allemansrätten i skog och mark höll ett avstånd på ca 60 meter från ett hus man passerar så borde man vara trygg från att riskera hemfridsbrott.hornstäve skrev:
Det spelar väl ingen roll åt vilket håll du tittar? Om du är 15 meter från grannens altan så är du inom hemfridszon. Om grannen inte vill ha dig där så är det hens fulla rätt, nån ”hävd” finns inte, som flera redan påpekat för dig.
Att du ens frågar är för mig konstigt, skulle jag vara i din situation skulle jag respektera vad grannen säger gäller på dennes tomt.