TS blev sur och lämnade för länge sedan denna tråden

• Haha
  • Gilla
Måstegöraalltsjälv och 1 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Tomten är välskött med staket, växter och stenstolpar mm. Jag går in en bit på uppfarten/grusvägen för att därefter ”vika av”, visserligen kommer jag kanske lite nära altanen…!
Ställ dig själv frågan om du skulle vilja att någon genar över din tomt med hund helt plötsligt ?
Och släppt sedan detta med hävd och Respektera din granne som inte vill ha andra springandes på sin tomt.

• Gilla
Hannu55 och 3 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Säger inte allemansrätten något om syn/hörhåll från boningshus?
Man kan säga att det florerar två versioner av allemansrätten.

Enligt den ursprungliga versionen som baseras på sedvana har du rätt. Men enligt den "moderna" allemansrätten (vill minnas att det var @Nötegårdsgubben som myntade detta uttryck i en tråd för några år sedan) så är allt tillåtet så länge du inte blir dömd för brott (vilket ju i förlängningen borde innebära att brott man inte blir dömd för också borde vara ok...)

I Idyll skrev:
Av Hävd!
Men herregud! Respektera din granne! Och sätt dig in i deras situation.

• Gilla
Måstegöraalltsjälv och 1 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
Vad är det för fel på såna som dig? 🙈
Sluta gå på någon annans tomt om ägaren inte vill ha dig där. Varför vill du ens försätta dig i en situation där du stör ägaren? Du borde skämmas 😵

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
M
I Idyll skrev:
Tomten är välskött med staket, växter och stenstolpar mm. Jag går in en bit på uppfarten/grusvägen för att därefter ”vika av”, visserligen kommer jag kanske lite nära altanen…!
Jag skulle själv inte kunna gena så över någons tomt 20 meter från dennes altan, hade skämts ihjäl.
Sorry....

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Säger inte allemansrätten något om syn/hörhåll från boningshus?
Nej, det gör den inte.

• Gilla
Måstegöraalltsjälv
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Av Hävd!
du svarar själv på din fråga. om och om igen. Du gör intrång, därför ska du sluta.
Bara för att du alltid har gjort det och ingen har sagt till dig gör inte att du har rätt till att göra det! Nu när du har blivit uppmärksammad på ditt felaktiga beteende så ska du sluta genast... Det kvittar om du "tittar rakt fram" eller plockar upp efter din hund

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Man kan säga att det florerar två versioner av allemansrätten.

Enligt den ursprungliga versionen som baseras på sedvana har du rätt. Men enligt den "moderna" allemansrätten (vill minnas att det var @Nötegårdsgubben som myntade detta uttryck i en tråd för några år sedan) så är allt tillåtet så länge du inte blir dömd för brott (vilket ju i förlängningen borde innebära att brott man inte blir dömd för också borde vara ok...)
Lustigt, jag minns inte det här, men något åt det hållet kan jag nog skrivit.

Är dock ganska säker på att jag i så fall definierat det moderna som sånt man inte kan bli dömd för, inte sånt man i praktiken kommer undan med. Alltså att gränsen för att visa hänsyn tolkas som allt som inte har straffsanktion. Det innebär att motsvarigheter till att gå mot röd gubbe som iofs. är otillåtet men inte straffbart ryms inom det man anses få göra, men inte att ignorera en stoppskylt med bil, även om man oftast kommer undan även med det.

I Idyll skrev:
Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
Nej. Finns ingen hävd för det.

P
Nästan all lagstiftning innehåller ju ett glapp mellan uttryckligen tillåtet och en stor gråzon på mitten där olika personer tolkar olika vad man får göra i deras moralbok och inte ,innan vi till sist går över gränsen och ramlar över till straffbart och att det innebär nån helst kännbar påföljd..

Några hävdar att allt som inte uttryckligen står som lovligt då är olagligt men det är ett rätt förlegat tankesätt och det visar sig ofta när dessa ringer polisen om nåt som dom anser fel att det inte är straffbart och mest bara är gnäll utan stöd i varken lag eller straff

för mig är olagligt när det finns en stor risk att det finns en påföljd som är vanlig att utdömmas och det är ett straff för tilltaget och nej det menas inte att mord är ok bara för att man inte kunde straffas

P polaris78 skrev:
för mig är olagligt när det finns en stor risk att det finns en påföljd som är vanlig att utdömmas och det är ett straff för tilltaget och nej det menas inte att mord är ok bara för att man inte kunde straffas
Vad menar du då med "som är vanlig att utdömmas"?
Cykelstöld är exempelvis väldigt få som döms för, men det är solklart ett brott om man tittar i lagboken. Påföljd är det ju dock extremt ovanligt att det utdöms.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Vad menar du då med "som är vanlig att utdömmas"?
Cykelstöld är exempelvis väldigt få som döms för, men det är solklart ett brott om man tittar i lagboken. Påföljd är det ju dock extremt ovanligt att det utdöms.
ja det gick visst att misstolka det med. :)

Finns beprövad lagstiftning som fungerar för att straffa , kanske är svårare att misstolka

Att sen vissa brott har försvinnande låg chans till uppklarande , men det finns ändå en tydlig fungerande beprövad väg till påföljd för dom som mot alla odds blir tagna för brottet

både mord och cykelstöld är då bevisligen olagligt även om det går att komma undan straff om ingen vet att det var du..

Till skillnad mot fall där det är emot nåns moral att parkera framför deras hus på gatan men reglerna tillåter parkering där.. tex

eller parkera och övernatta med husbil på bondens mark men utanför hemfridszon och inte bryta nån annan regel som gör det fel osv osv

I Idyll skrev:
Ta omvägen! Få lite motion och sunda tankar, -Väx upp!

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lustigt, jag minns inte det här, men något åt det hållet kan jag nog skrivit.

Är dock ganska säker på att jag i så fall definierat det moderna som sånt man inte kan bli dömd för, inte sånt man i praktiken kommer undan med. Alltså att gränsen för att visa hänsyn tolkas som allt som inte har straffsanktion. Det innebär att motsvarigheter till att gå mot röd gubbe som iofs. är otillåtet men inte straffbart ryms inom det man anses få göra, men inte att ignorera en stoppskylt med bil, även om man oftast kommer undan även med det.
Det är några år sedan och jag är bekväm nog att inte leta upp tråden.

Jag minns det eftersom det var första gången jag hörde talas om begreppet den "moderna allemansrätten"

Definitionen av den moderna allemansrätten kommer väl dock från det gamla justitierådet Bertil Bengtsson som på uppdrag av Naturvårdsverket kommit med denna idé till tolkning. Han skriver (fritt ur minnet) att sedvanerätten gör allemansrätten svårbegriplig eftersom det finns olika sedvanor på olika platser i landet. Han antyder sedan att man skulle kunna sätta upp ett ramverk för allemansrätten med stöd av olika straffrättsliga avgränsningar. Innebörden blir då att beteende som saknar straffrättslig sanktion ingår i den "moderna allemansrätten"

En ganska naturlig vidareutveckling av detta argument innebär (enligt min mening) att allt beteende som inte leder till notering i belastningsregistret också ingår i den moderna allemansrätten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.