pacman42 pacman42 skrev:
En strandtomt har inte Hemfridszon ända till vattnet. En större gräsmattas bortre delar ingår kanske inte i hemfridszonen.
Hemfridzonen kan vara 60-70 meter runt ett bostadshus om tomten är öppen och inga träd, häckar skärmar av. Bor man närmare strandkanten än så är strandlinje och ut i vattnet hemfridzon.
Att olovandes beträda någons hemfridzon är
hemfridsbrott.

F Fredrik65 skrev:
Hemfridzonen kan vara 60-70 meter runt ett bostadshus om tomten är öppen och inga träd, häckar skärmar av. Bor man närmare strandkanten än så är strandlinje och ut i vattnet hemfridzon.
hemfridsbrott.
Inte enligt miljöbalken.

pacman42 pacman42 skrev:
Edit: och här är texten i det stycket:
Nej, det där är den del av stycket som ger stöd för din position. Det är inte hela stycket.

https://lagen.nu/1998:808#K7P18fS1

F Fredrik65 skrev:
hemfridsbrott.
Jag har haft/har hus närmare än så i två olika kommuner och län, och i båda fallen har det varit väldigt tydligt att jag absolut inte får begränsa allmänhetens tillträde.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det där är den del av stycket som ger stöd för din position. Det är inte hela stycket.

[länk]
Och där tog min kompetens att tolka lagar slut. Nu förstår jag uppenbarligen inte lägre vad jag läser. Jag har försökt att följa alla referenser fram och tillbaka med undantag på undantag på undantag, men uppenbarligen klarar jag inte detta längre.

T Tornhuset skrev:
Jag har haft/har hus närmare än så i två olika kommuner och län, och i båda fallen har det varit väldigt tydligt att jag absolut inte får begränsa allmänhetens tillträde.
Jo det kan införas en tomtplatsavgränsning. Kommunen kräver ofta det om du skall få bygglov inom strandskyddat område. Men har du en tomt i direktkontakt med stranden, och äldre bostadsbyggnad ex. 10 m från stranden, så kan du neka allmänheten att passera på din strand. Troligen även om det skulle vara 25m.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte enligt miljöbalken.
Nej precis, det är enligt brottsbalken.

• Hemfridszonen är en inskränkning i allemansrätten: man får inte gå för nära bostadshus.

I Idyll skrev:
Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
Men snälla nån, du stör ju grannen på hans tomt. Vad får dig att tro att det är ok? Klart det är ĥemfridsbrott.

• Gilla
Pyret685
  • Laddar…
F Fredrik65 skrev:
Hemfridszonen
Var hittar du det ordet i brottsbalken?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Men deras hund kanske inte gillar främmande hundar 🐕

• Gilla
Pyret685 och 1 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
gör det hos mig och du får tillbringa väldigt lång tid på intensiven

• Gilla
FGLIN
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du det ordet i brottsbalken?
Det följer av att exempelvis trädgården är något som räknas upp i var hemfridsbrott kan begås i 4 kap. 6 § brottsbalken. Exakt hur det ska tolkas får utläsas av förarbeten, doktrin och praxis.

Edit: Rättade lagrumsreferens efter roligt påpekande…

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
var hemfridsbrott kan begås i 4 kap. 6 § jordabalken.
Jag tror du är för van att diskutera fastighetsrätt... 😀

• Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M monjac01 skrev:
Men deras hund kanske inte gillar främmande hundar 🐕
det gör min som mellanmål

• Haha
  • Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tomt anses oftast vara den underhållna delen av en fastight närmast en bostad. Men hur stor del av den som räknas in i hemfridszonen är en bedömningsfråga
Säger inte allemansrätten något om syn/hörhåll från boningshus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.