pacman42 pacman42 skrev:
Jag trodde att jag hade rätt bra koll på saker och ting, men detta fenomen förstår jag inte:

När jag bryter huvudbrytaren hemma, eller när JFB slår ut så går löser alltid två automatsäkringar. Det handlar om de två säkringar som går till de två TV-apparaterna hemma, men det finns ett flertal datorer, switchar, routrar, WiFi-AP mm på just dessa två säkringar också. Dvs, bägge dessa säkringar är hårt belastade i form av många switchade nätaggregat, men totalströmmen på dem är inte särskilt hög, en bit under en ampere på vardera säkringen med allt igång. De flesta apparater är dock avstängda/sovande när detta händer så det måste i praktiken vara mycket låga laster (elmätaren för hela huset visar under 1A per fas när jag testade detta igår).

Bra att veta också:
- de två säkringarna som löser ut är på två olika faser också, så det indikerar att det inte är problem inom en fas
- JFB löser inte ut

Till saken hör att jag har karaktäristik B på dessa säkringar, vilket är något jag snarast kommer att ändra på då man inte bör ha detta vid induktiva laster (och kanske inte vid kapacitiva laster heller). Men man tager vad man haver, jag tänkte inte att det skulle spela någon roll - särskilt inte vid frånslag av spänningen.

Min teori är alltså att detta har att göra med den kapacitiva (eller induktiva) last som switchade nätaggregat utgör och att denna frigörs som spikar när strömmen faller ifrån. Iom att det är rätt många nätaggregat (minst ett tiotal på vardera säkring så skulle de kunna summera ihop sina egenheter). Annars har man ju ofta problem med induktiva laster vid tillslag. Har man exempelvis ett par nätaggregat till datorer på samma snabba säkring så kan den lösa ut när man slår till den.

Jag har försökt leta efter information, men hittar inte något relevant för mitt fall på nätet.

Jag slår vad om att det löser sig när jag byter till karaktäristik C på säkringarna, men jag har aldrig hört talas om detta tidigare.

Har någon koll på detta fenomen?
Jag hade exakt samma problem som jag skrev om i en tråd. Många tips som vanligt. Dem tillsammans med Google gjorde att jag helt enkelt bytte två b10-säkringar till c10-varianten som klarar mer startström och alla problem löste sig. Tvättmaskinen startar direkt utan att säkringen slår ut och jag måste slå till den igen och en säkring löser inte ut längre när strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott.

Även automatsäkringar kan nog bli slitna eller fela av andra anledningar. Såg i efterhand att elektrikern som installerade min luftvärmepump och elbilsladdare valde C.

Redigerat:
Jag valde B10 då de är nästan gratis, men köpte några C10 för att ha på de grupper där jag trodde startströmmar skulle ställa till det. Jag tänkte dock inte alls på att strömmar vid frånslag skulle kunna ställa till det.

Eftersom säkringarna löser ut så går det sannolikt onormalt hög ström (om den går inom 2 sekunder så är det minst 30 A), så säkringarna fyller antagligen sitt jobb och därför jag skulle absolut försöka identifiera vilka apparater du har som löser ut säkringen innan jag byter. En C16 tillåter minst 80 A i 2 sekunder.

Något fungerar inte riktigt som det ska, kanske är det något som borde bytas ut.

Men det löser ju ut när strömmen slås ifrån, vilket indikerar induktivt drivna strömmar. De är troligen mycket höga, men enbart igång en bråkdel av en sekund. Jag upplever att de slår ifrån exakt samtidigt som jag bryter strömmen.

Om det är motorerna som går som generatorer så är det inte en induktivt driven ström, ju bättre motor desto mindre läckinduktans.

Det är en normal växelström med den modifikationen att spänning och frekvens är sjunkande, energin kommer från den roterande massan i motorn.

Nu har jag ingen aning om hur bra motorer det är i kompressorerna i LLVP (2022) och FLVP (2004), men när jag slog ifrån mina två kompressorer och återupprepade testet så försvann fenomenet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag ingen aning om hur bra motorer det är i kompressorerna i LLVP (2022) och FLVP (2004), men när jag slog ifrån mina två kompressorer och återupprepade testet så försvann fenomenet.
Kan du inte som jag flera gånger frågat ange vilka modeller du har på dina VP? Sen kan vi både teoretiskt skatta och framförallt senare mäta på och under likartade förhållanden. Då ser vi främst på ren induktion och släpper att det är motordrifter.

Generering av något som driver en kylkompressor kan vi i stort se som en liten andel. Dels finns lite mekanisk energi lagrad dels stoppas den naturligt snabbt pga att den arbetar mot gastryck. Nästa faktor som gör att det kan läggas i facket liten inverkan är att även om det finns roterande massa som driver längre tid är generatorverkan genom rotorns remanens i häradet 100 ms och redan då relativt svag.

IVT 490 och Daikin SX-35R

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Nu händer det saker, idag slår JFB för småförbrukarna ifrån när dammsugaren (ojordad) stängs av, och de två tidigare automatsäkringarna löser ut igen. När jag provar att slå till JFB så vill den inte göra detta. Provar då att slå ifrån de två grupperna som bråkat tidigare, men det hjälper inte. Slår då ifrån alla säkringar under denna JFB och slår på dem en och en till dess JFB löser.

Nu har jag fem grupper (inklusive de två som tidigare löste ut vid frånslag) som löser ut JFB. Sätter jag då i dammsugaren och startar den i en av de fungerande grupperna så löser JFB igen.

Jag fattar ingenting nu, men min arbetshypotes är att det måste finnas en apparat i huset som har jord och nolla sammankopplade och att detta ibland leder till jordfel. Jag har även en idé om vad det kan vara för något, men jag har inte hunnit jaga rätt på det (hade ett läkarbesök och var tvungen att åka in på jobbet, så nu är halva huset nedsläckt). Min idé är att det är en av mina Neo CoolCam ZigBee-pluggar (jag har ett 20-tal av dem). Jag har tidigare fått kortslutning mellan fas och jord i ett par-tre av dessa och om jag istället får kortslutning mellan jord och nolla så skulle jag kunna få detta fenomen (det är ju bara att vända på en plugg så får den kortslutning mot fasen istället för mot nollan och vice versa).

Tänk vad enkelt det hade varit om man hade haft säkringar som bryter nollan också när säkringen löser ut. Just nu önskar jag att jag hade beställt en central med bara säkringar som har avstängning av nollan också.

Och för att tydliggöra, det är fem olika grupper på tre olika faser som löser ut JFB just nu.

När jag kommer hem så får jag helt enkelt plocka ur en massa apparater hemma och köra divide-and-conquer till dess jag hittat källan till jordfelet.

Är det någon som ser en koppling till det första felet jag har hade? Det kan ju vara någon av apparaterna som får säkringarna att lösa ut som ligger bakom problemet kanske?

Jag vet i alla fall vad jag gör ikväll...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Detta är alltså ett helt nytt fenomen som du inte haft tidigare? Vad har ändrats sedan du körde dammsugaren senast?

Vad är det för typ och ålder på JFBn?
pacman42 pacman42 skrev:
idag slår JFB för småförbrukarna ifrån när dammsugaren (ojordad) stängs av, och de två tidigare automatsäkringarna löser ut igen.
LVP 'ern är fortfarande anslutna eller?
pacman42 pacman42 skrev:
När jag provar att slå till JFB så vill den inte göra detta.
Du kan alltså känna att den löser direkt vid tillslag?
Det är ovanligt att mekanismen fallerar på en JFB men man vet aldrig.
pacman42 pacman42 skrev:
Provar då att slå ifrån de två grupperna som bråkat tidigare, men det hjälper inte.
de grupper som har en stor mängd SMPS'er med ganska hög effekt?
pacman42 pacman42 skrev:
Slår då ifrån alla säkringar under denna JFB och slår på dem en och en till dess JFB löser.
Löser JFBn vid tillslag av dvärgen eller när du stänger av dammsugaren?
pacman42 pacman42 skrev:
jord och nolla sammankopplade
Det ligger nära till hands då det är ett fel som "syns" på alla faser.
pacman42 pacman42 skrev:
Är det någon som ser en koppling till det första felet jag har hade?
Inte direkt, men en JFB kan fås ut balans genom ett hastig strömrusning utan att det finns något jordfel.

En Hager JFB som är drygt tio år är det som löser ut (modellnamnet har jag glömt bort), den är kopplad enbart till småförbrukarna. Det som är utanför denna är:
- LLVP
- FLVP
- 2 st laddboxar
- badtunna
- kyl/frys och frys
- bastu
- vattenpump
De flesta av förbrukarna ovan sitter dock på en egen jordfelsbrytare (en typ B JFB för billaddarna, bastun och badtunnan), eller en egen för hela gruppen (kyl/frys, LLVP), sånär som på FLVP som inte har någon JFB alls.

De grupper som nu är frånslagna är:
- de två grupper jag hade problem med tidigare (alla datorer, routrar, switchar, och skrivare, TV mm i huset). En av dessa ligger på L1 och en på L2.
- gruppen där sonens sovrum (fast dator och bildskärm), mitt och frugans sovrum (där finns inget annat än taklampa och en radio) och garaget (lysrörsarmaturer och ett flertal fjärrstyrda strömbrytare) ingår. Denna ligger på L1.
- gruppen där dotterns sovrum och det ena badrummet ligger. Dottern har en laptop med skärm ansluten i detta rum. Denna ligger på L2.
- tvättmaskinen, denna förstår jag inte alls med tanke på att den inte är igång något alls annat än elektroniken. Frugan bröt huvudbrytaren till denna och då gick säkringen att slå till utan jordfel. Det hjälpte dock ingen av de andra fyra säkringarna. Denna var ensam säkring som inte gick att ha tillslagen på den tredje fasen.

Frugan har nu testat några andra tunga förbrukare, kaffebryggaren löser JFB, men inte spis och ugn. Brödrosten löste JFB (det trodde jag inte då den är resistiv). Brödrosten och kaffebryggaren ligger på samma säkring.

Jag får nog köpa en ny JFB på vägen hem idag. Det är nog stor risk att den inte är riktigt frisk. Men det kan också vara så att det sker ett överslag i något hemma när det blir större strömmar på nollan. Intressant att ugnen fungerar (spisen gör ju en mjukstart, men det brukar inte ugnar göra). Jag får inte ihop det hela, det blir nog hämtmat ikväll medan jag felsöker detta...

Glömde svara på ett par frågor:
Löser JFBn vid tillslag av dvärgen eller när du stänger av dammsugaren?
Lite blandat. Första gången den löste i morse var när garageöppnaren stängde av efter öppning av garaget (den är inte ens ansluten till jord) samtidigt som dammsugaren var igång. Därefter så har den löst både vid tillslag av dvärgen (nu får man ju inte kalla dem för det längre), igångsättning av dammsugaren och frånslag av dammsugaren, tillslag av brödrost osv osv.

Du kan alltså känna att den löser direkt vid tillslag?
Ja

LVP 'ern är fortfarande anslutna eller?
Ja, men frugan har testat med dessa avslagna nu också, det hjälper inte.

pacman42 pacman42 skrev:
men inte spis och ugn
230 V eller 400 V, dvs belastar den nollan?

Dina senaste symptom tyder ju på överledning jord-nolla. Det är hög tid att ta hem någon med instrument, inte bara för att isolationsmäta utan även mäta snabba momentana strömmar.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
230 V eller 400 V, dvs belastar den nollan?

Dina senaste symptom tyder ju på överledning jord-nolla. Det är hög tid att ta hem någon med instrument, inte bara för att isolationsmäta utan även mäta snabba momentana strömmar.
230V, separat häll och ugn som ligger på separata faser.

Jag skall i första hand försöka hitta vart problemet finns. Jag betvivlar att det är i den fasta anläggingen, så jag skall börja med att ta loss hälften av alla anslutna apparater och se om det är på den halvan.

Jag är rätt övertygad om att det är ett av de "smarta" eluttagen eller min UPS.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.