8 949 läst ·
140 svar
9k läst
140 svar
Automatsäkring slår ifrån - vid avstängning av huvudbrytare eller JFB
Jag har ju både LLVP och FLVP med sina kompressorer igång. Deras säkringar är på 16 A och karaktäristik av C-typ, så att de inte löser ut är ju logiskt. Jag kan ju prova att slå ifrån dem först.
Har nu testat lite mer idag. Bryter jag enbart brytaren som går till de två grupperna som löser ut och till de andra lågförbrukarna så löser inte säkringarna. Kopplar jag ifrån värmepumparna (LLVP och FLVP) så löser inte säkringarna, men de löser när värmepumparna kompressorerna är igång.
Så, det är motorerna i kompressorerna som skickar ström/spänning på faserna som de switchade nätaggregaten är på och dessa nätaggregat verkar då släppa igenom strömmen med säkringar som löser ut som följd.
Så nu blir det karaktäristik C på dessa säkringarna, då fungerar det säkert...
Så, det är motorerna i kompressorerna som skickar ström/spänning på faserna som de switchade nätaggregaten är på och dessa nätaggregat verkar då släppa igenom strömmen med säkringar som löser ut som följd.
Utmärkt pacman42pacman42 skrev:
Har nu testat lite mer idag. Bryter jag enbart brytaren som går till de två grupperna som löser ut och till de andra lågförbrukarna så löser inte säkringarna. Kopplar jag ifrån värmepumparna (LLVP och FLVP) så löser inte säkringarna, men de löser när värmepumparna kompressorerna är igång.
Med din kompletterande beskrivning så känner jag igen fenomenet som ”återvändande spänning” vid brytning av induktiv last.
Jag antar då att dina kompressormotorer inte är inverterdrivna.
Om man plötsligt slår ifrån en induktiv last (t.ex. en transformator eller en induktionsmotor) då finns det magnetisk energi lagrad i induktansen.
När du bryter då försöker strömmen på grund av induktansen fortsätta att flyta fram. I sina försök så kan spänningen höjas. (Det liknar då det som händer i ett äldre tändsystem med tändspole, tändstift och brytarspetsar.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 735 inlägg
Det är alltså så att den stora kapacitiva reserv som finns iom de switchade nätaggregaten gör att induktansen i motorerna (som ger "inductive kick" när strömmen bryts via huvudbrytaren ) då alltså kan driva en ström till dessa kapacitanser via likriktare (utan någon reservoir så blir det ju bara en spännings-spik från induktansen).
Och denna ström blir så stor att säkringarna till de grupperna slår ifrån. (Och "inrush protection" i nätaggen inte hjälper?)
Har jag fattat situationen/kopplingsschemat rätt då?
Spännande. Har jag aldrig hört talas om. Och man utrustar alltså inte motorer som skulle kunna ge den här effekten med ngn slags snubber direkt? Jag har ju aldrig sett någon, men det kanske är ett nytt problem iom alla switchade nätaggregat.
Och denna ström blir så stor att säkringarna till de grupperna slår ifrån. (Och "inrush protection" i nätaggen inte hjälper?)
Spännande. Har jag aldrig hört talas om. Och man utrustar alltså inte motorer som skulle kunna ge den här effekten med ngn slags snubber direkt? Jag har ju aldrig sett någon, men det kanske är ett nytt problem iom alla switchade nätaggregat.
Jag har ju CharB på säkringarna, så det krävs inte så mycket. Jag beställde precis 2st CharC till dem för att slippa problemet.
Jag tror att det är kombinationen av att jag har MÅNGA nätagg på säkringarna som löser (runt tio per säkring), samt att jag ju har induktiv last på kompressorerna. Det ligger nog inte inom test-scope...
Jag tror att det är kombinationen av att jag har MÅNGA nätagg på säkringarna som löser (runt tio per säkring), samt att jag ju har induktiv last på kompressorerna. Det ligger nog inte inom test-scope...
Om du nu inte vill mäta så kanske du kan ungefärligen ange här vad som ligger på dina problemgrupper dvs antal, storlek och samma med vad dina VP är utrustade med och hur det ligger kopplat mot vilka faser? Så går det att börja uppskatta lite i vilket härad effekterna kan ligga och om det är ett problem med B i lägsta delen av intervallet osv.pacman42 skrev:
Som du kanske sett ska jag mäta på lite verkliga anläggningar i början på mars då kan jag ta med någon parameter från ditt fall också tex den parasitära fria delen med valbart RLC motsvarande en motor om vi kan bedöma hur dina ligger till. Kanske kan vi lägga med motor i samma storleksordning också det är sannolikt inte bara induktansen som spelar in även en viss del generering ur mekaniska rörelsen också.
Så både du och andra är välkomna att komma med förslag det är inget betungande öht att göra några små tester på temat.
Hej lars_stefan_axelssonlars_stefan_axelsson skrev:
Det är alltså så att den stora kapacitiva reserv som finns iom de switchade nätaggregaten gör att induktansen i motorerna (som ger "inductive kick" när strömmen bryts via huvudbrytaren ) då alltså kan driva en ström till dessa kapacitanser via likriktare (utan någon reservoir så blir det ju bara en spännings-spik från induktansen).
Jag känner igen fenomenet men det kan behövas ytterligare undersökningar/mätningar för att följa hela händelseförloppet.
Det kan vara så att TS har en mängd nätdelar som får en spänningsspik som innebär en kraftig inkopplingsström när denna spänningsspik plötsligt skall försöka höja spänningen på en mängd likriktarkondensatorer i nätdelen via diodbryggan.
"inrush protection" i nätaggen” fungerar oftast bara vid ”kallstart”.
När nätdelen är ”igång” så begränsas inte strömmen.
Jag tänker mig att induktionen käkas upp av alla nätaggen som därmed får en strömspik.
Jag skall testa med parallellkopplade glödlampor också, men det är svårt att hitta tidluckor då man får testa. Det var bara dottern hemma när jag testade idag (och hon sov), men jag fick en avhyvling ändå då hennes CD-spelare började spela musik på hög volym...
Jag skall testa med parallellkopplade glödlampor också, men det är svårt att hitta tidluckor då man får testa. Det var bara dottern hemma när jag testade idag (och hon sov), men jag fick en avhyvling ändå då hennes CD-spelare började spela musik på hög volym...
Redigerat:
Det som sannolikt händer är att när inkommande matning bryts kommer asynkronmotorerna istället att fungera som generatorer en kort stund och omvandla den roterande energin till elektricitet, hur länge och hur den avklingar både i frekvens och spänning beror på massa, motorkaraktäristik och belastning.pacman42 skrev:
Jag tänker mig att induktionen käkas upp av alla nätaggen som därmed får en strömspik.
Mot-EMK blir alltså EMK, och du får alltså nåt som ser ut som en brown-out.
Många av de kraftaggregat du har skulle jag förvänta mig klarar ned till 85 V men drar då betydligt mer ström, dock kan det mycket väl hända att de delvis kan fungera på ännu lägre spänningar om underspänningsskyddet är mindre bra, och det kan möjligen också hända att den sjunkande frekvensen spelar spratt. Om någon av dina kraftaggregat har transformator kan även de spöka när frekvensen sjunker, dock borde i normalfallet spänningen hinna ner snabbare (än frekvensen i kvadrat) så magnetisk mättning inte uppstår.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 735 inlägg
Spännande. Det är ju en annan teori. Hur skiljer man de två via experiment/mätningar? Bara mäta spänningen vid frånslag?
Då med antagandet att "inductive kick" ger en kort hög spik, medan generatorfallet borde ge mera normala spänningsnivåer, men under längre tid och som du säger avtagande frekvens?
Då med antagandet att "inductive kick" ger en kort hög spik, medan generatorfallet borde ge mera normala spänningsnivåer, men under längre tid och som du säger avtagande frekvens?
Hejlars_stefan_axelsson skrev:
Spännande. Det är ju en annan teori. Hur skiljer man de två via experiment/mätningar? Bara mäta spänningen vid frånslag?
Jag har i ett sågverk i ett tidliga felfall mätt upp avklingande generering från en avslagen motor med sjunkande frekvens och amplitud
Det stämmer att asykronmotorn en
kort tid kan generera vid frånslaget
Är motorn faskompenserad med kondensatorer så hjälper det till med magnetisering
Lasten(kompressorn) bromsar dock snabbt rotationen
Redigerat:
Det är ju bra att de tidigare tankarna med donen som källa verkar tappat lite. Både induktiva pekar och ev generering från kompressorer ligger ju bättre till. Främst är det nog beteendet vid både högre och avklingande spänning till donen som är avgörande. Frekvensen pga generatorverkan och minskningen där spelar knappast in även om det skulle varit stor andel gamla trafodelar med i leken.
Som sagt in med förslag som kan användas vid mätningar kanske lite som speglar TS anläggning också. Jag kommer igen när det närmar sig så kombinerar vi med fältprov där många switchade don finns att testa med.
(Jag vill inte plåga eller trötta ut med dessa prov men de som bygger på verkliga anläggningar gör jag ändå kan vara kul.)
Som sagt in med förslag som kan användas vid mätningar kanske lite som speglar TS anläggning också. Jag kommer igen när det närmar sig så kombinerar vi med fältprov där många switchade don finns att testa med.
(Jag vill inte plåga eller trötta ut med dessa prov men de som bygger på verkliga anläggningar gör jag ändå kan vara kul.)
Måste ha varit väldigt nära fullkompenserad om det ringer så mycket, oftast kompenserar man inte till mer en typ cos(fi)=0,9 för att just undvika bakmatning av spänning och ström för att motorn agerar generator när motorer stängs av - är det överkompenserad på någon av faserna med kapacitans så börja motorn agera som generator tills frekvensen går så låg och därmed kondensatorströmmen minskar till det når gränsen och det släpper igen.
Magnetiseringen i en asynkronmotor byggs upp av statorns magnetfält, magnetfältet i rotorn är semi-statiskt. Om rotorn roterar helt synkront med statorns magnetfält så ligger rotorn i ett statiskt magnetfält (som i normalfallet byggs upp med "kortslutna" lindningar på järnkärna som gör att magnetiseringen avklingar långsamt), men på grund av magnetiska, elektriska och mekaniska förluster behövs släpning för att överföra energi mellan rotationen och den elektriska sidan.
Om motorn är helt obelastad elektriskt vid avslag så kommer alltså utspänningen att vara ett resultat av kvarvarande magnetisering av rotorn och dess rotationshastighet. Belastning av något slag förändrar detta,men eftersom det tar lite tid så blir den initiala kvarstående spänningen huvudsakligen beroende av den elektriska förluster.
Ovanstående gäller trefasmotorer, när det gäller enfasmotorer så komplicerar asymmetrin och startkondensator eller annan startanordning (som behövs för att putta igång motorn åt rätt håll) situationen, men slutresultatet blir likartat.
Eventuella kondensatorer påverkar alltså bara rotorns magnetiseringen via statorns magnetfält på samma sätt som annan belastning.
Om det istället är en snabb avslagstransient från motorernas läckinduktanser så kan det gå att klampa det med ett rejält överspänningsskydd, eller om man råkar ha ett magnetstab tillgängligt kan man filtrera det.
Jag skulle säga att nästa steg är att koppla ur enskilda apparater för att hitta vilken som reagerar dåligt på brownout eller avslagstransienter.
Intressanta mätningar är hur spänningen faller vid avslag, bör gå att fånga tillräckligt bra på ett enkelt digitaloscilloskop, det är troligen den första sekunden efter avslag som är intressantast. Om man har en strömprob så är det intressant att lägga den på en andra kanal och mäta ström mellan motorerna och alla eller enskilda förbrukare, min gissning (och det är bara en gissning) är att man ser en strömspik eller slutet på en strömramp precis innan spänningen sjunkit tillräckligt lågt för att något switchat kraftaggregat detekterar underspänning.
Om motorn är helt obelastad elektriskt vid avslag så kommer alltså utspänningen att vara ett resultat av kvarvarande magnetisering av rotorn och dess rotationshastighet. Belastning av något slag förändrar detta,men eftersom det tar lite tid så blir den initiala kvarstående spänningen huvudsakligen beroende av den elektriska förluster.
Ovanstående gäller trefasmotorer, när det gäller enfasmotorer så komplicerar asymmetrin och startkondensator eller annan startanordning (som behövs för att putta igång motorn åt rätt håll) situationen, men slutresultatet blir likartat.
Eventuella kondensatorer påverkar alltså bara rotorns magnetiseringen via statorns magnetfält på samma sätt som annan belastning.
Om det istället är en snabb avslagstransient från motorernas läckinduktanser så kan det gå att klampa det med ett rejält överspänningsskydd, eller om man råkar ha ett magnetstab tillgängligt kan man filtrera det.
Jag skulle säga att nästa steg är att koppla ur enskilda apparater för att hitta vilken som reagerar dåligt på brownout eller avslagstransienter.
Intressanta mätningar är hur spänningen faller vid avslag, bör gå att fånga tillräckligt bra på ett enkelt digitaloscilloskop, det är troligen den första sekunden efter avslag som är intressantast. Om man har en strömprob så är det intressant att lägga den på en andra kanal och mäta ström mellan motorerna och alla eller enskilda förbrukare, min gissning (och det är bara en gissning) är att man ser en strömspik eller slutet på en strömramp precis innan spänningen sjunkit tillräckligt lågt för att något switchat kraftaggregat detekterar underspänning.