T torn skrev:
Bara för att motverka spridande av felaktigheter vill jag bara påpeka att det ”grundavdraget” på 40 000 kr gäller per uthyrd byggnad. Dvs om du hyr ut gästhuset men inte bostadshuset, får du bara göra ett (1) grundavdrag och inte två. Är man två delägare i fastigheten ska grundavdraget dessutom delas i två för att komma fram till rätt överskott av uthyrningen per person.
/Fd skattmasen
Ja, precis. I vårat fall hyrde vi ut bägge husen under olika perioder och avdraget gäller per skattesubjekt och inte/person.

Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Det är min erfarenhet att det är bättre att be om ursäkt om och när det blir fel, ingen for ju illa och jag fick varken böter eller nån avgift för att friggan råkade bli klar innan huset.
Så det fanns ett bostadshushus i alla fall, i alla fall under uppförande. Ja då skedde ju rättelse när bostadshuset fick slutbesked.

F fribygg skrev:
Jag är rätt säker på att DU får bosätta dej permanent i din friggebod, kan ju vara lämpligt om och när du hyr ut din huvudbyggnad
Jag kan säkert folkbokföra mig på fastigheten, men då det inte finns godkänt vatten och avlopp kommer kommunen kräva att detta uppfylls.
Om du då tänker dig utedass/dusch/kök så kan de godta det. Men då vill jag se dig bo där varje dag året om, som du säger.

Annars ska du ha WC/dusch/innekök med enskilt vatten och avlopp som är godkänt och då lär du ändå behöva betala fastighetsavgift, eftersom det då är en bostad. Vilket det inte var innan du flyttade dit, eller hur?
Oavsett om huvudbyggnaden är bostad eller ej.

Förresten finns även boarea gränser på lägenheter som begränsar var man är skriven. Ex i Linköping går det inte att skriva sig i en lägenhet under 15kvm. Medan man i Stockholm kan skriva sig på en ner till 10kvm. Det styrs också via kommunen.

P patriklarsson skrev:
Jag kan säkert folkbokföra mig på fastigheten, men då det inte finns godkänt vatten och avlopp kommer kommunen kräva att detta uppfylls.
Om du då tänker dig utedass/dusch/kök så kan de godta det. Men då vill jag se dig bo där varje dag året om, som du säger.
Kommunen kan knappast kräva att jag har vatten i friggeboden, om jag har en huvudbyggnad jag hyr ut får jag givetvis bo i min friggebod om jag så önskar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Förresten finns även boarea gränser på lägenheter som begränsar var man är skriven. Ex i Linköping går det inte att skriva sig i en lägenhet under 15kvm.
Har du provat?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Jag har själv ingen fastighet i Linköpings kommun men vet en man som nu mer än två år bott permanent i sin stuga i Sandviks fritidsområde i LKPGs kommun utan åretrunt vatten eller el, dock sophämtning året om.

F fribygg skrev:
Kommunen kan knappast kräva att jag har vatten i friggeboden, om jag har en huvudbyggnad jag hyr ut får jag givetvis bo i min friggebod om jag så önskar.
Det beror ju på, du behöver inte ha vatten i friggeboden eller toa. Men då har du det isf i huvudbyggnaden eller något annat fristående hus? Då är du isf skriven i bostaden, inte friggeboden. Men du sover i friggeboden.

F fribygg skrev:
Har du provat?
Jag pratade med mäklare om en lägenhet på drygt 10kvm läs 11kvm och han sa att den som köper kan inte skriva sig där, så jag köpte en på 16-17 ist.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Det beror ju på, du behöver inte ha vatten i friggeboden eller toa. Men då har du det isf i huvudbyggnaden eller något annat fristående hus? Då är du isf skriven i bostaden, inte friggeboden. Men du sover i friggeboden.
Jag kan som sagt bo permanent i friggeboden om jag så önskar.

P patriklarsson skrev:
Men jag vet en kommun som förbjöd en ny fastighetsägare att skriva sig i ett industriområde
Vilket lagrum hänvisade de till för det ”förbudet”. Hur fungerade ”förbudet” i praktiken? Vilka var sanktionerna om man ignorerade ”förbudet”?

P patriklarsson skrev:
Ex i Linköping går det inte att skriva sig i en lägenhet under 15kvm.
Hur fungerar den spärren? Att folkbokföra sig gör man hos Skatteverket. Samkör de månne sina system med kommunens register över små lägenheter? Och menar kommunen att man ska begå brott om de nu förbjuder en att folkbokföra sig där man bor?

Dina tämligen kontroversiella påståenden väcker onekligen många frågor. 😉

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har själv ingen fastighet i Linköpings kommun men vet en man som nu mer än två år bott permanent i sin stuga i Sandviks fritidsområde i LKPGs kommun utan åretrunt vatten eller el, dock sophämtning året om.
Då har han tillgång till VA och ligger de inte i stugan så finns det i en annan bostadsklassad byggnad.

P patriklarsson skrev:
Då har han tillgång till VA och ligger de inte i stugan så finns det i en annan bostadsklassad byggnad.
Nej, fastigheten har endast sommarvatten.

P patriklarsson skrev:
För att kommunens detaljplan avgör var du kan folkbokföra dig och är det industriområde kan du det inte.
Är det utanför detaljplan kan du skriva dig där men då kommer kommunen undersöka vad du har för VA och du kommer behöva betala sophämtning eftersom du använder fastigheten som bostad.
Det räcker med ett pentry, så ska man ha sophämtning. Jag måste betala grundavgift sophämtning (utan kärl) för en fastighet enbart för att få besöka ÅVC i den kommunen.
Man KAN (men får väl egentligen inte) folkbokföra sig på i princip vilken adress som helst; i min kommun brukar vissa rättshaverister jävlas genom att folkbokföra sig i kommunhuset, på kyrkogården eller på transformatorstationer. Skatteverket verkar inte bry sig, och det kan dröja innan kommunen själv upptäcker det (som bekant får inte en fastighetsägare automatiskt någon notis när någon ny folkbokför sig på din fastighet!)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
För isf skulle jag vilja bygga ett Attefall på en tomt för att sedan riva en dålig huvudbyggnad.
Gör det, sök rivningslov innan du river för säkerhets skull.

Alfredo Alfredo skrev:
Vilket lagrum hänvisade de till för det ”förbudet”. Hur fungerade ”förbudet” i praktiken? Vilka var sanktionerna om man ignorerade ”förbudet”?

Hur fungerar den spärren? Att folkbokföra sig gör man hos Skatteverket. Samkör de månne sina system med kommunens register över små lägenheter? Och menar kommunen att man ska begå brott om de nu förbjuder en att folkbokföra sig där man bor?

Dina tämligen kontroversiella påståenden väcker onekligen många frågor. 😉
1. Han köpte fastigheten och skrev sig där, flyttade in i en fullt fungerande lägenhet och planerade att hyra ut övriga. Då kontaktade kommunen honom direkt och sa att eftersom detaljplan säger enbart industrifastighet kan han inte vara skriven där. Trots att det 100m bort finns lägenheter. Han skrev sig i en annan lägenhet och bor trots det delvis i industrihuset.
2. Jag vet inte hur spärren fungerar? Någon myndighet anser väl det finnas en nedre gräns boyta för vad en människa kan leva på med fungerande VA? Enligt mäklaren är det i Linköping 15kvm och i Stockholm 10kvm.
Jag är medveten om att det finns ettor med 4 personer eller fler skrivna i också.
Däremot får man använda lägenheten för övernattning så länge man inte är skriven där, så det kunde fungera om man är skriven på annan fastighet.

Liknande regler finns för Kolonilotter. Du får oftast enbart äga en om du är skriven i kommunen och du får inte vara skriven där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.