P patriklarsson skrev:
Du kan även köpa en industrilokal och bosätta dig i, med vatten och avlopp, men du kan inte folkbokföra dig där.
Varför inte?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte?
För att kommunens detaljplan avgör var du kan folkbokföra dig och är det industriområde kan du det inte.
Är det utanför detaljplan kan du skriva dig där men då kommer kommunen undersöka vad du har för VA och du kommer behöva betala sophämtning eftersom du använder fastigheten som bostad.
Det räcker med ett pentry, så ska man ha sophämtning. Jag måste betala grundavgift sophämtning (utan kärl) för en fastighet enbart för att få besöka ÅVC i den kommunen.

Claes Sörmland
P patriklarsson skrev:
För att kommunens detaljplan avgör var du kan folkbokföra dig och är det industriområde kan du det inte.
Nja, jag har granne som är folkbokförd på adress på fastighet som är industrifastighet och marken är detaljplanerad för industriändamål. Så det finns ingen sådan spärr egentligen för att skriva sig där. Och ingen egentlig koppling till detaljplanen, det är bara en plan med bestämmelser för framtida byggnation.

Det görs ju ingen egentlig prövning av lämpligheten när du skriver dig på en adress, det är en automatisk registerändring hos Skatteverket som du själv initierar. Detta är anledningen till att hundratals personer kan skriva sig i en liten sommarstuga eller folk kan vara folkbokförda på en obebyggd fastighet. Även det senare fallet hade jag i grannskapet nyligen.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, jag har granne som är folkbokförd på adress på fastighet som är industrifastighet och marken är detaljplanerad för industriändamål. Så det finns ingen sådan spärr egentligen för att skriva sig där.

Det görs ju ingen egentlig prövning av lämpligheten när du skriver dig på en adress, det är en automatisk registerändring hos Skatteverket som du själv initierar. Detta är anledningen till att hundratals personer kan skriva sig i en liten sommarstuga eller folk kan vara folkbokförda på en obebyggd fastighet. Även det senare fallet hade jag i grannskapet nyligen.
Skatteverket har nog inget emot det, men kommunen ska ta reda på hur du bor där dvs hur du löser matlagning, vatten, avlopp och sophämtning. Men jag vet en kommun som förbjöd en ny fastighetsägare att skriva sig i ett industriområde trots att det fanns full inredda lägenheter där sedan tidigare och han hade dessutom räknat med att hyra ut de andra. Idag är han skriven i en annan lägenhet men bor troligen mestadels där ändå.

Claes Sörmland
P patriklarsson skrev:
Skatteverket har nog inget emot det, men kommunen ska ta reda på hur du bor där dvs hur du löser matlagning, vatten, avlopp och sophämtning. Men jag vet en kommun som förbjöd en ny fastighetsägare att skriva sig i ett industriområde trots att det fanns full inredda lägenheter där sedan tidigare och han hade dessutom räknat med att hyra ut de andra. Idag är han skriven i en annan lägenhet men bor troligen mestadels där ändå.
Eftersom det kräver bygglov att väsentligt ändra användningen av en byggnad, t ex från industri till bostad så kan en kommun agera via PBLs tillsyn. Så det är i teorin möjligt. Men troligen extremt ovanligt och tyder ju på att kommunen har alldeles för många anställda och behöver säga upp personal och sänka skatten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Vet du vad det är som kan göra att Skatteverket tar upp t.ex en gäststuga som en till värderingsenhet? Jag har en känsla av att det hör till ovanligheterna trots att det tydligen är rätt att göra så. Har TS bara haft otur?
Ofta kommer ju uppgifterna på normal väg via fastighetsdeklaration, men även genom bygglovsuppgifter om sånt är inblandat, eller i vissa fall från avundsjuka grannar. Skulle inte kalla de två förstnämnda för ”ovanligheter”.
Fd skattmasen

Eftersom det kräver bygglov att väsentligt ändra användningen av en byggnad, t ex från industri till bostad så kan en kommun agera via PBLs tillsyn. Så det är i teorin möjligt. Men troligen extremt ovanligt och tyder ju på att kommunen har alldeles för många anställda och behöver säga upp personal och sänka skatten.
Eller tvärtom att de har för lite personal och behöver mer skatt. Fastighetsskatt..

P patriklarsson skrev:
Precis som en friggebod inte får användas som permanentbostad.
OT: Varför skulle jag inte få bo permanent i min egen friggebod om jag så önskar?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R rogero1 skrev:
Köpte en fritisfastighet med ett större fritidshus och en gäststuga för 14 år sedan. Första året efter köpet fick jag till min förvåning betala två fastighetsavgifter, stora huset beräknades på tomt+hus och den lilla bara huset så det blev en full avgift och en drygt hälften. Först en tråkig överraskning men Eftersom det är två skattesubjekt så kunde vi även dra av två gånger 40000 vid uthyrning och detta gjorde att vi sparade 12000 i kapitalbeskattningen på hyresintäkten vilket gjorde att det blev en positiv till slut för oss.
Bara för att motverka spridande av felaktigheter vill jag bara påpeka att det ”grundavdraget” på 40 000 kr gäller per uthyrd byggnad. Dvs om du hyr ut gästhuset men inte bostadshuset, får du bara göra ett (1) grundavdrag och inte två. Är man två delägare i fastigheten ska grundavdraget dessutom delas i två för att komma fram till rätt överskott av uthyrningen per person.
/Fd skattmasen

F fribygg skrev:
OT: Varför skulle jag inte få bo permanent i min egen friggebod om jag så önskar?
För att en friggebod inte får inredas med kök och wc/dusch vad jag tidigare läst, nu läser jag dock att några påstår att man får det, men att man inte får bo permanent. Troligen pga ytan. Det står även: "Nej, du får inte bo permanent i en friggebod. Den klassas som en komplementbyggnad för ändamål som gäststuga, förråd eller hobbyrum. För permanentboende året runt krävs ett Attefallshus (upp till 30 kvm)."

Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Det får du, bara att flytta in. Precis som att du får bo i ett tält om du vill det. Det är inte olagligt i Sverige.

• Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P patriklarsson skrev:
För att en friggebod inte får inredas med kök och wc/dusch vad jag tidigare läst, nu läser jag dock att några påstår att man får det, men att man inte får bo permanent. Troligen pga ytan. Det står även: "Nej, du får inte bo permanent i en friggebod. Den klassas som en komplementbyggnad för ändamål som gäststuga, förråd eller hobbyrum. För permanentboende året runt krävs ett Attefallshus (upp till 30 kvm)."
Du googlar fram felaktigheter. Är det AI?

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P patriklarsson skrev:
Eller tvärtom att de har för lite personal och behöver mer skatt. Fastighetsskatt..
Ja om du vill att det allmänna i ökande grad ska förfölja och trakassera kommunmedlemmar så visst. Men lirar inte riktigt med vår svenska kultur att det allmänna ska agera på det sättet. Kommunen är främst en serviceorganisation för dess medlemmar.

Fastighetsskatt i dess gamla form betalade inte PBL-tillsyn. Tillsynen finansieras av kommunalskatten med mindre bidrag från tillsynsavgifter och byggsanktionsavgifter. Dagens fastighetsavgift är ju i stort den kommunala fastighetsavgiften och den går faktiskt till kommunen och betalar därmed direkt tillsynen. Drar in kring 20 miljarder om året och har höjts rätt dramatiskt sen den infördes p g a att priserna på bostadsmarknaden har stigit brant.

Du googlar fram felaktigheter. Är det AI?
Nej du får inte bo permanent i en Friggebod för det är ingen bostad och kan aldrig bli.
Det är en komplementbyggnad till ett redan existerande bostadshus som måste uppfylla kraven för bostad i sig.
Du kan inte bygga varken Friggebod eller Attefallshus utan en existerande bostad.

Claes Sörmland
P patriklarsson skrev:
Nej du får inte bo permanent i en Friggebod för det är ingen bostad och kan aldrig bli.
Vad menar du med får? Ingen stoppar dig när du flyttar in. Det finns inget "olaga boende" i brottsbalken.

P patriklarsson skrev:
Det är en komplementbyggnad till ett redan existerande bostadshus som måste uppfylla kraven för bostad i sig.
Ja, det var definitionen på en friggebod fram till 1 december när det ändrades. Nu kan man inte uppföra något enligt de gamla borttagna friggebodsreglerna längre. Man vad har det med saken att göra?

P patriklarsson skrev:
Du kan inte bygga varken Friggebod eller Attefallshus utan en existerande bostad.
Nej det gick inte även om kategorierna friggebod och attefallshus försvann 1 december. Men vad har det med saken att göra?

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.