35 394 läst ·
363 svar
35k läst
363 svar
Attefallshus gör att Skatteverket delar vår fastighet på två
På vår fastighet, som är på 1300 kvm, på detaljplanerat område i Västsverige har vi byggt en Attefallsstuga på 25 kvm. Den har en liten toa med dusch och ett pentry. El och vatten får Attefallsstugan från huvudbyggnaden. Byggnaderna har även gemensamt avlopp. På grund av den klippiga tomten är man för tillfart till Attefallsstugan också beroende av att kunna passera nära intill huvudbyggnaden.
Efter slutbeskedet för Attefallsstugan från Byggnadsnämnden har Skatteverket beslutat att den ska bilda en egen fastighet, vilket vi ser skapar problem i framtiden eftersom byggnaderna är så beroende av varandra.
Det är många speciella paragrafer inblandade så min fråga är: Har någon tips om en kunnig advokat/advokatbyrå på detta område som vi kan få hjälp av med att överklaga beslutet?
Efter slutbeskedet för Attefallsstugan från Byggnadsnämnden har Skatteverket beslutat att den ska bilda en egen fastighet, vilket vi ser skapar problem i framtiden eftersom byggnaderna är så beroende av varandra.
Det är många speciella paragrafer inblandade så min fråga är: Har någon tips om en kunnig advokat/advokatbyrå på detta område som vi kan få hjälp av med att överklaga beslutet?
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
fast vad handlar det om? Fastigheten är marken/tomten ni äger. Sen är byggnaderna nåt annat.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
I meddelanden från Skatteverket har det ordats om "fastighetsrättsligt förhållande": avstyckningsbar tomtmark. Men visst, Skatteverkets beslut gäller taxering av två "värderingsenheter" tomtmark och två "värderingsenheter" bostadsbyggnad. Den här problematiken måste väl många hamna i som bygger Attefallshus?
Dessa fackuttryck och paragrafer är inte mitt område, så har någon som sagt tips om en kunnig advokat/advokatbyrå på området vore jag tacksam!
Dessa fackuttryck och paragrafer är inte mitt område, så har någon som sagt tips om en kunnig advokat/advokatbyrå på området vore jag tacksam!