35 394 läst ·
363 svar
35k läst
363 svar
Attefallshus gör att Skatteverket delar vår fastighet på två
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Hela vägen på ens fastighet behövs för byggnaders ändamål och den ligger i direkt anslutning till byggnader.
Du nämner hela tiden "om fastigheten är stor".
Vad definierar en stor tomt? Vart går gränsen för en lång väg? Du nämner 5km som för lång och kan inte svara på om 200m skulle vara godtagbart. 300m då eller 150m?
Kom inte med killgissningar själv ifall det handlar om dina egna problem med att tolka en text.
Jag ser inga begränsningar i texten men vi får väl se om någon kommun skulle stämma mig för bygglovsbrott då för att jag tolkar byggnaders behov av vägar som tomt.
Vad definierar en stor tomt? Vart går gränsen för en lång väg? Du nämner 5km som för lång och kan inte svara på om 200m skulle vara godtagbart. 300m då eller 150m?
Kom inte med killgissningar själv ifall det handlar om dina egna problem med att tolka en text.
Jag ser inga begränsningar i texten men vi får väl se om någon kommun skulle stämma mig för bygglovsbrott då för att jag tolkar byggnaders behov av vägar som tomt.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
"Även de tidigare bygglovsbefriade komplementbyggnaderna ”friggebod” och ”attefallshus” skulle placeras på tomten men de skulle även placeras ”i omedelbar närhet” av bostadshuset. Enligt nu gällande lagstiftning ska komplementbyggnaden placeras på tomten för att vara lovfri, men det behöver inte vara i omedelbar närhet av den byggnad som den kompletterar. I de flesta fall blir det dock i omedelbar närhet av den byggnad som den kompletterar, eftersom det enligt definitionen av tomt enbart är mark som ligger i direkt anslutning till byggnader som ingår i tomten.
Tomtens utformning: Det finns ingen begränsning i hur många byggnader man får ha, men det är viktigt att ta hänsyn till grannar och miljö.
Tomt är ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål.
I Boverkets föreskrifter om krav på tomter, m.m. finns det preciserade regler om tillgänglighet och användbarhet, framkomlighet för räddningsfordon och skydd mot olyckor.
Tillgänglighet och användbarhet: Det ska finnas en tillgänglig och användbar gångväg mellan byggnadens entré och parkering, angöringsplats, samt gångvägar i anslutning till tomten."
Så vägar och mark som behövs för framkomlighet och tillgänglighet till byggnader inkl räddningsvägar, gångvägar och parkeringar tillhör tomten.
Inga avstånd nämns.
En kvadratisk fastighet på 4ha är 200x200m och kan därmed innehålla en kvadratiskt tomt på 100x100m 1ha, finns ingen övre gräns för yta på en tomt.
"Enligt nu gällande lagstiftning ska komplementbyggnaden placeras på tomten för att vara lovfri, men det behöver inte vara i omedelbar närhet av den byggnad som den kompletterar".
Tomtens utformning: Det finns ingen begränsning i hur många byggnader man får ha, men det är viktigt att ta hänsyn till grannar och miljö.
Tomt är ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål.
I Boverkets föreskrifter om krav på tomter, m.m. finns det preciserade regler om tillgänglighet och användbarhet, framkomlighet för räddningsfordon och skydd mot olyckor.
Tillgänglighet och användbarhet: Det ska finnas en tillgänglig och användbar gångväg mellan byggnadens entré och parkering, angöringsplats, samt gångvägar i anslutning till tomten."
Så vägar och mark som behövs för framkomlighet och tillgänglighet till byggnader inkl räddningsvägar, gångvägar och parkeringar tillhör tomten.
Inga avstånd nämns.
En kvadratisk fastighet på 4ha är 200x200m och kan därmed innehålla en kvadratiskt tomt på 100x100m 1ha, finns ingen övre gräns för yta på en tomt.
"Enligt nu gällande lagstiftning ska komplementbyggnaden placeras på tomten för att vara lovfri, men det behöver inte vara i omedelbar närhet av den byggnad som den kompletterar".
Det är ungefär lika luddigt som allemansrätten. Den ger dig ju rätt att vistas på, och till och med tälta, på andras fastigheter - men inte på andras tomter. En tomt KAN ju vara tydligt hävdad (klippt gräsmatta, rabatter, staket mm), men inte alltid. Så i andra fall brukar det hävdas att om man är utom synhåll från byggnaderna så är det OK för allmänheten att vistas och tälta på fastigheten.P patriklarsson skrev:
På motsvarande sätt skulle man nog kunna tolka vilka delar av en väg som ligger i direkt anslutning till byggnader och tomt eller ej. Men jag vet inte om det prövats i domstol.
Det är du som har problem med läsförståelsen. Det står:P patriklarsson skrev:Hela vägen på ens fastighet behövs för byggnaders ändamål och den ligger i direkt anslutning till byggnader.
"...mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål."
Det står inte "...mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna eller behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål."
Förstår du skillnaden? Marken måste uppfylla båda kriterierna, inte ett av dom.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det gör den ocksåuseless skrev:
Det är du som har problem med läsförståelsen. Det står:
"...mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål."
Det står inte "...mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna eller behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål."
Förstår du skillnaden? Marken måste uppfylla båda kriterierna, inte ett av dom.
Men inte i omedelbar närhet. Så viss liberalisering har skett. Tills i december skulle friggebodar och attefallshus ligga kanske inom 10-20 m från bostadshuset. Nu kan komplementbostadshus och komplementbyggnader uppföras något längre ifrån det om tomten tillåter det.useless skrev:
Redigerat:
Fast samtidigt skriver de att "tomt" är marken i direkt anslutning till befintliga byggnader. Så underförstått är det ingen direkt skillnad bara för att man numera bara skriver att komplementbyggnaden ska byggas på "tomten".Claes Sörmland skrev:
Jag håller inte med: "i direkt anslutning" är ingen närhetskrav på samma sätt som "i omedelbar närhet". Det första anger enbart att det inte ska ligga något mellan, t ex en väg som är tillgänglig för allmänheten medan det andra omfattas av en praxis (eller var det förarbete?) som anger väldigt korta absoluta distanser, 10-20 m vad jag minns.useless skrev:
Ingenting händer egentligen. Komplementbyggnaden uppfördes bygglovsfritt för att det vid tiden när den uppfördes stod den tomten som hörde till en byggnad. Efter avstyckningen står den på en annan fastighet, om den också kommer att hamna på en annan tomt beror på fastighetsägarens agerande och om en särskild tomt ställs i ordning på den nya fastigheten.P patriklarsson skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Om man har en tomt som har en allmän väg genom sig, vilket är ganska vanligt på landet, sträcker sig väl ändå tomten på bägge sidor om denna?Claes Sörmland skrev:
Jag håller inte med: "i direkt anslutning" är ingen närhetskrav på samma sätt som "i omedelbar närhet". Det första anger enbart att det inte ska ligga något mellan, t ex en väg som är tillgänglig för allmänheten medan det andra omfattas av en praxis (eller var det förarbete?) som anger väldigt korta absoluta distanser, 10-20 m vad jag minns.
Konstigt formulerad fråga. Har man en tomt, med en allmän väg genom tomten, finns givetvis tomten på båda sidor om vägen, annars har man inte en sådan tomt...P patriklarsson skrev:
Jag tror du vill fråga: Kan man ha en tomt, som en allmän väg går igenom, eller upphör tomten alltid vid den allmänna vägen och kan ej fortsätta på andra sidan om den allmänna vägen? Jag vågar inte svara säkert på detta men @Claes Sörmland kanske vet?
Talspråkligt kanske men inte enligt PBLs legaldefinition om vägen går genom det som du kallar för tomten (men du menar nog fastigheten). Det faller på att då är ju marken inte i direkt anslutning till byggnaden vilket den måste vara för att vara en del av tomten.P patriklarsson skrev:
Sen är ju det där med vägar knepigt att tolka. De flesta har ju t ex olika vägar inom tomten. Det som kanske kallas för uppfart i villasammanhang eller t ex en väg till komplementbyggnaden. Dessa vägar är ju inte tillgängliga för allmänheten och lär inte inverka på tomten utsträckning på samma avgörande sätt.
Det tråkiga med tomt är att den inte går att få bestämd enligt PBL, det finns ingen möjlighet till tomtbestämning i PBL, att myndighet bestämmer dess exakta gränser enligt definitionen i PBL. I miljöbalken finns en möjlighet till tomtplatsbestämning för strandskyddets räkning men syftet där är snarast att skydda allmänheten mot att fastighetsägaren tar mer mark i anspråk för tomtändamålets privatisering. Någon sådan fråga finns ju inte att hantera i PBL. Man kan både öka och minska sin tomt genom t ex att uppföra och riva byggnader, schakta, plantera och stängsla av.
Redigerat: