Huddingebo Huddingebo skrev:
Så en privat väg på privat mark får alla köra bil på hur mycket man vill?
Ingen har pratat om bilkörning.

• Gilla
Monkan74
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är precis tvärtom - En väg utanför tomten (dvs ej i direkt anslutning till dina byggnader) får allmänheten nyttja hur mycket de vill.
Inte nödvändigtvis om man anser att det är ens privata väg och skyltar upp detta eller sätter bom vid fastighetsgränsen och inte har något servitut som motsäger sig detta.

Alfredo Alfredo skrev:
Ingen har pratat om bilkörning.
Men vägen inne på ens fastighet kan ändå vara en del av tomten som leder till ens bebyggnader.

P patriklarsson skrev:
Inte nödvändigtvis om man anser att det är ens privata väg och skyltar upp detta eller sätter bom vid fastighetsgränsen
Så kan du ändå inte förbjuda allmänheten att exempelvis promenera, cykla eller rida på vägen.

• Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Det jag menar är att du kan ha en 4ha fastighet och ha en skafttomt på den som sträcker sig en längre bit och förbinda två tomter
Nu har du plötsligt flera tomter på dina fyra hektar. Tidigare har vi diskuterat om en tomt kan vara på fyra hektar.

Alfredo Alfredo skrev:
Nu har du plötsligt flera tomter på dina fyra hektar. Tidigare har vi diskuterat om en tomt kan vara på fyra hektar.
Jag skrev tomt 4ha men menade fastighet. Det var inte det vi diskuterade utan om man kan ha en skafttomt som sträcker sig ett par hundra meter mellan olika bebyggelser. Det ser du om du läser ovan. Då är det i min mening en gemensam tomt för den utgörs av ens behov.

P patriklarsson skrev:
Inte nödvändigtvis om man anser att det är ens privata väg och skyltar upp detta eller sätter bom vid fastighetsgränsen och inte har något servitut som motsäger sig detta.
Läs på om allemansrätten.

P patriklarsson skrev:
Jag skrev tomt 4ha men menade fastighet.
Ja då kan vi väl i princip stryka hela kvällens diskussion. Att en fastighet kan vara på fyra hektar och väldigt mycket mer än så ifrågasätter nog ingen.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja då kan vi väl i princip stryka hela kvällens diskussion. Att en fastighet kan vara på fyra hektar och väldigt mycket mer än så ifrågasätter nog ingen.
Men det var inte det vi diskuterade, utan ifall en skafttomt kan sträcka sig några hundra meter och innehålla bebyggelse på gemensam tomt ihop med privat väg.

P patriklarsson skrev:
Men det var inte det vi diskuterade, utan ifall en skafttomt kan sträcka sig några hundra meter och innehålla bebyggelse på gemensam tomt ihop med privat väg.
Nej det kan den inte. Vägen blir inte "tomt" bara för att den går några hundra meter över din fastighet.

useless useless skrev:
Nej det kan den inte. Vägen blir inte "tomt" bara för att den går några hundra meter över din fastighet.
Jag tror att du har fel, det stämmer inte med vad jag läser:

"En tomt är mark som är bebyggd med byggnader och marken i anslutning till byggnaderna som behövs för byggnadernas ändamål"

Ena delen av tomten har ett enbostadshus, andra delen av tomten har en jaktstuga, marken imellan byggnaderna består av en enklare väg som behövs för byggnadernas ändamål. Alltså är alltihop en tomt, oavsett avstånd.

P patriklarsson skrev:
Jag tror att du har fel, det stämmer inte med vad jag läser:

"En tomt är mark som är bebyggd med byggnader och marken i anslutning till byggnaderna som behövs för byggnadernas ändamål"

Ena delen av tomten har ett enbostadshus, andra delen av tomten har en jaktstuga, marken imellan byggnaderna består av en enklare väg som behövs för byggnadernas ändamål. Alltså är alltihop en tomt, oavsett avstånd.
Varför läser du inte informationen det länkas till?

Text där en definition av tomt enligt PBL visas, med viss text understruken i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En flera hundra meter lång väg mellan två hus ligger inte i direkt anslutning till byggnaderna.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:

[bild]

En flera hundra meter lång väg mellan två hus ligger inte i direkt anslutning till byggnaderna.
Det står ju under, "mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas", dvs en väg. Är du blind?

useless useless skrev:

[bild]

Jo en väg oavsett längd ligger i anslutning till byggnader och tomt om den är på ens egen fastighet. Annars kan du inte nå din tomt.

P patriklarsson skrev:
Det står ju under, "mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas", dvs en väg. Är du blind?
Det står iofs ”och” och inte ”eller”. Väsentlig skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.