35 394 läst ·
363 svar
35k läst
363 svar
Attefallshus gör att Skatteverket delar vår fastighet på två
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Så du menar att en väg över en tre mil lång fastighet i hela sin längd ligger i direkt anslutning till en byggnad i bortre änden av fastigheten?P patriklarsson skrev:
Lycka till med att övertyga Boverket om den definitionen...
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Varför inte? Om du uppför en komplementbyggnad till ett enbostadshus och har en väg imellan dessa så utökas väl tomten? Vad är det som bestämmer tomtens storlek? Finns det några avståndsregler?Alfredo skrev:
10m, 50m, 100m, 200m 5km? Var begränsas detta i text?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag har inte sagt tre mil, men jag undrar varför det ens finns något som strider mot detta mer än ens behov på fastigheten.useless skrev:
Det kom ju nya regler vid nyår. Vet du vad som gäller? Jag ser inget som begränsar tomtens storlek mer än ens behov.
I slutändan domstolarnas tolkning av lagstiftningen. Som är:P patriklarsson skrev:
Jag tror inte du hittar den typen av avståndsregler någonstans. Som Boverket skriver är det en bedömning "Till skillnad från fastighet är det alltid en bedömning vad som är en tomt enligt definitionen i PBL.". Några fyra hektar eller 5 km kan du dock glömma.P patriklarsson skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
200m då? För då täcker man en kvadratisk tomt på ca 4ha.Alfredo skrev:
I slutändan domstolarnas tolkning av lagstiftningen. Som är:
[bild]
Jag tror inte du hittar den typen av avståndsregler någonstans. Som Boverket skriver är det en bedömning "Till skillnad från fastighet är det alltid en bedömning vad som är en tomt enligt definitionen i PBL.". Några fyra hektar eller 5 km kan du dock glömma.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Förstår att det är en tolkningsfråga och jag tolkar texten som att en väg ligger i direkt anslutning till en byggnad (i bägge ändar) OCH behövs för byggnadernas behov.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag tycker att ni krånglar till regelverket, ni påstår att en väg inte behövs för byggnadernas behov, medan det står hos Boverket att man ska ha anslutningsväg för räddningstjänst, brandkår samt avlastningsytor mm. Så en tomt kan ju i princip göras hur stor som helst efter ens behov. Har man jordbruks eller skogsfastighet och får upprätta komplementbyggnader bygglovsfritt kan man ju ha maskinhallar som täcker flera hektar med tomtytor runtomkring.
Då är det inte längre fastighetsklass 220 eller enbostadshus. Men det är fortfarande en tomtyta.
Då är det inte längre fastighetsklass 220 eller enbostadshus. Men det är fortfarande en tomtyta.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
..och vad får ni det ifrån? Hur stor del av vägen tillhör tomten?
Är det de första 10m från byggnaden och därifrån? Eftersom ni är så envisa borde ni ju veta.
Är det de första 10m från byggnaden och därifrån? Eftersom ni är så envisa borde ni ju veta.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Och vad i den texten definierar inte en väg menar du? En väg ligger i direkt anslutning till byggnad OCH behövs för byggnadens ändamål.Alfredo skrev:
För att kunna frakta dit människor och material.
Det är ju din tolkning som begränsar vägen, inte min.