P patriklarsson skrev:
Varför inte det?
För att en bygglovsbefriad komplementbyggnad ska byggas på samma tomt som byggnaden den kompletterar. En tomt sträcker sig inte flera hundra meter oavsett hur stor fastighet man äger.

Läs Alfredos inlägg.

useless useless skrev:
För att en bygglovsbefriad komplementbyggnad ska byggas på samma tomt som byggnaden den kompletterar. En tomt sträcker sig inte flera hundra meter oavsett hur stor fastighet man äger
Man kan anlägga en skafttomt med enkel väg mellan två tomter, då är det gemensam tomt och det är ens behov som styr hur stor en tomt är vad jag kan läsa.

P patriklarsson skrev:
Man kan anlägga en skafttomt med enkel väg mellan två tomter, då är det gemensam tomt och det är ens behov som styr hur stor en tomt är vad jag kan läsa.
Läs Alfredos inlägg.

Jag har gjort det, ser ingenting som förbjuder en skafttomt om den behövs för att nyttja tomten. Alltså kan en enkel väg krävas för ens behov och för att nyttja ens byggnader ex köra med fyrhjuling mellan två områden, då på son gemensamma tomt.
Det står samtidigt i de nya reglerna att komplementbyggnad ej behöver ligga i direkt närhet på tomten.
Så det är bara en definitionsfråga.

P Peter787 skrev:
De kan ju börja med att rätta mun efter matsäcken, det får vi andra göra.
Vem ska rätta mun efter matsäcken?

P patriklarsson skrev:
Jag har gjort det, ser ingenting som förbjuder en skafttomt om den behövs för att nyttja tomten. Alltså kan en enkel väg krävas för ens behov och för att nyttja ens byggnader ex köra med fyrhjuling mellan två områden, då på son gemensamma tomt.
En väg mellan två tomter blir inte en tomt. Läs Alfredos inlägg igen så förstår du att en tomt uppkommer när man bygger en eller flera byggnader på en fastighet.

P patriklarsson skrev:
Det står samtidigt i de nya reglerna att komplementbyggnad ej behöver ligga i direkt närhet på tomten.
Så det är bara en definitionsfråga.
Nej, men en komplementbyggnad ska byggas på tomten, och det står på sidan Alfredo länkade till att tomten är området "i direkt anslutning till byggnaderna".
Hur ska du då kunna bygga något på tomten utan att det är i direkt anslutning till huvudbyggnaden?

useless useless skrev:
En väg mellan två tomter blir inte en tomt. Läs Alfredos inlägg igen så förstår du att en tomt uppkommer när man bygger en eller flera byggnader på en fastighet.

Nej, men en komplementbyggnad ska byggas på tomten, och det står på sidan Alfredo länkade till att tomten är området "i direkt anslutning till byggnaderna".
Hur ska du då kunna bygga något på tomten utan att det är i direkt anslutning till huvudbyggnaden?
Varför blir inte en privat väg en del av tomten? Om den är på ens egna privata fastighet så är den ju en del av tomten. Det är ju behovet som styr vad är tomt är kontra ex skogsmark. Är det en skött ordnad yta är det en del av tomten och har man en väg mellan två områden är det en gemensam skafttomt.
Läs runt lite själv så ser du att det stämmer.

useless useless skrev:
en tomt uppkommer när man bygger en eller flera byggnader på en fastighet.
En tomt kan även som jag förstår det vara ännu obebyggd "mark avsedd för en eller flera byggnader".

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Är det en skött ordnad yta är det en del av tomten
Endast om det är "mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna".

L lat skrev:
Vem ska rätta mun efter matsäcken?
Stat och kommun givetvis.
Istället för att lägga pengar på skola och sjukvård mm så lägger man miljardbelopp på en massa sjuka saker.
Vad kanske vi inte ska lyfta upp här...

Alfredo Alfredo skrev:
Endast om det är "mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna".
Det står att en privat väg på egen fastighet tillhör tomten och då ligger den väl också i direkt närhet.
Direkt närhet är en definitionsfråga.
Skulle inte säga att vägen är i direkt närhet av rymdraketen som just rundat månen. Men tittar man på hela Universum så är den nog det!

P patriklarsson skrev:
Det står att en privat väg på egen fastighet tillhör tomten
Var står det?

P patriklarsson skrev:
Direkt närhet är en definitionsfråga.
Javisst, om du menar bedömningsfråga. Texten jag hänvisade till säger "Till skillnad från fastighet är det alltid en bedömning vad som är en tomt enligt definitionen i PBL.". Och du torde bli rätt ensam om din bedömning/definition att du har en fyra hektar stor tomt.

P patriklarsson skrev:
Varför blir inte en privat väg en del av tomten? Om den är på ens egna privata fastighet så är den ju en del av tomten. Det är ju behovet som styr vad är tomt är kontra ex skogsmark. Är det en skött ordnad yta är det en del av tomten och har man en väg mellan två områden är det en gemensam skafttomt.
Läs runt lite själv så ser du att det stämmer.
Det är precis tvärtom - En väg utanför tomten (dvs ej i direkt anslutning till dina byggnader) får allmänheten nyttja hur mycket de vill.

useless useless skrev:
Det är precis tvärtom - En väg utanför tomten (dvs ej i direkt anslutning till dina byggnader) får allmänheten nyttja hur mycket de vill.
Så en privat väg på privat mark får alla köra bil på hur mycket man vill?

Alfredo Alfredo skrev:
Var står det?

Javisst, om du menar bedömningsfråga. Texten jag hänvisade till säger "Till skillnad från fastighet är det alltid en bedömning vad som är en tomt enligt definitionen i PBL.". Och du torde bli rätt ensam om din bedömning/definition att du har en fyra hektar stor tomt.
Det jag menar är att du kan ha en 4ha fastighet och ha en skafttomt på den som sträcker sig en längre bit och förbinda två tomter med byggnader till en gemensam tomt. Det framkommer väl ganska tydligt av det jag skrivit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.