35 750 läst ·
363 svar
36k läst
363 svar
Attefallshus gör att Skatteverket delar vår fastighet på två
Det blir ingen egen fastighet utan det blir 2 bostadshus på den gamla fastigheten (villatomten) och därmed kan den kommunala fastighetsavgiften höjas ända till taket som är ca 10 000 kr per år - om man inte redan slagit i taket tidigare.P patriklarsson skrev:Det beror ju på, har du en golvbrunn, så har du ett avlopp och har man gjuten platta vill man kanske inte bila upp den senare bara för att undkomma en anmälningsplikt? Jag har då svårt att se varför man inte ska anmäla det från början och jag förstår heller inte varför Attefallshuset ska bli en egen fastighet, det är en komplementbyggnad till bostadshuset och vad jag fått till mig från bygglovshanterare kan inte ett Attefallshus bli en huvudbyggnad om man ex skulle vilja riva huvudbyggnaden.
Är detta fel? För isf skulle jag vilja bygga ett Attefall på en tomt för att sedan riva en dålig huvudbyggnad.
Fastighet är en avskild bit mark (inklusive alla fasta anordningar som hus, avloppsrör i marken mm) som registrerats i fastighetsregistret med eget nummer. I villaområden med detaljplan går det inte att dela av (stycka säger lantmätarna) en bit av en villatomt utan kommunens medgivande och ännu mindre bygga ett boningshus på den avdelade markbiten utan bygglov. Ett bygglov för sådan ny tomt kan strida mot detaljplanen och då får man inget bygglov av kommunen. I denna tråd är det fråga om ett attefallshus som byggts på villatomten och (för det krävs ingen bygglov) och inretts som bostad. Skatteverket konstaterar då att det på villatoimten finns 2 bostadshus och kan då höja fastighetsavgiften om denna före attefallsbygget var under taket.
Det spelar ingen roll om man var under taket innan. Ett nytt bostadshus innebär en ny avgift med ett eget tak.S Sinuhe skrev:
Sen måste det ha gått 15 år sen den nya bostadsbyggnaden byggdes innan det börjar kosta pengar.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Vad händer om man vill stycka av en tomt med en komplementbyggnad på? Eftersom den nu får placeras långt från övriga byggnader? Då tillhör den ju inte längre en en-/två bostad?S Sinuhe skrev:Det blir ingen egen fastighet utan det blir 2 bostadshus på den gamla fastigheten (villatomten) och därmed kan den kommunala fastighetsavgiften höjas ända till taket som är ca 10 000 kr per år - om man inte redan slagit i taket tidigare.
Fastighet är en avskild bit mark (inklusive alla fasta anordningar som hus, avloppsrör i marken mm) som registrerats i fastighetsregistret med eget nummer. I villaområden med detaljplan går det inte att dela av (stycka säger lantmätarna) en bit av en villatomt utan kommunens medgivande och ännu mindre bygga ett boningshus på den avdelade markbiten utan bygglov. Ett bygglov för sådan ny tomt kan strida mot detaljplanen och då får man inget bygglov av kommunen. I denna tråd är det fråga om ett attefallshus som byggts på villatomten och (för det krävs ingen bygglov) och inretts som bostad. Skatteverket konstaterar då att det på villatoimten finns 2 bostadshus och kan då höja fastighetsavgiften om denna före attefallsbygget var under taket.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Du kan ha en fastighet på fyra hektar eller mer. Hela fastigheten är dock inte din tomt. Tomten är ett ganska subjektivt område i anslutning till byggnader.P patriklarsson skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/vad-ar-en-tomt/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Då får man väl kalla det två tomter på samma fastighet. Det är ändå inte begränsat nu.
Man kan ex bygga en jaktstuga flera hundra m från enbostadshuset.
Man kan ex bygga en jaktstuga flera hundra m från enbostadshuset.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg