35 750 läst ·
363 svar
36k läst
363 svar
Attefallshus gör att Skatteverket delar vår fastighet på två
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Nej det är en viss procent plast med och sortera ska du numera göra hemma. Avfallsstationerna är på väg bort.D Dilato skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det stämmer inte alls. Har du frågat din kommun? Testa det, så får du se.F fribygg skrev:
Det du kallar får, är inget som gemene man brukar. Du lever i en värld där du gör som du själv vill? Tyvärr är du troligen svensk medborgare och då stämmer det inte.
Som jag förstått får man bo i ett hus utan VA om man bär in vattnet, alltså inte har indraget vatten. Jag har svårt att tro att man måste bära in ramlösa mineralvatten eller nåt annat man köpt på lanthandeln eller NK. Utan det går nog bra att bära in vatten man hämtat på macken, eller ur en brunn på gården. Men skatteverket bryr sig nog inte om hur ålderdomligt man väljer att leva, annat än vid taxering av fastigheten...P patriklarsson skrev:Har jag sagt det menar du? Vad är det du ej förstår egentligen.
Förklara för mig hur du ska kunna permanentskriva dig på en fastighet som saknar VA utan att kommunen kräver en VA lösning?
Det är en helt annan sak om det redan finns en VA lösning på fastigheten.
Det är skillnad mellan att bo i en Friggebod och skylta med detta, än att bo i en Friggebod "illegalt".
Något annat har jag inte sagt.
Skatteverket kan nog ha synpunkter om man skriver sig i ett "icke bobart hus", inte för att man inte har avlopp utan för att de inte tror man verkligen bor där...
Jag skulle inte förvånas om vissa kommuner väljer att granska sådana som skriver sig på en fastighet utan VA eller sophämtning och att detta kan leda till någon slags åtgärd. Då inte att man inte får folkbokföra sig där utan att kommunen misstänker man tex har dragit in vatten utan riktigt avlopp, eller ordnat en lokal soptipp... Dvs man helt enkelt inte får ha olagliga avlopp... Och jag tror det är rätt vanligt att om man lever året runt på nåt ställe så fuldrar man in vatten i köket, vilket man ju inte får utan avlopp...
Respekt till de som lever utan el och indraget vatten, hoppas de gör så av fri vilja att leva det livet och inte pga ekonomisk misär...
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Men asså, va? Vad är det för märklig(a) kommun(er) du är medlem i? Du får avsäga dig sophämtningen helt och hållet, inte ens betala grundavgift - men kommunen kräver samtidigt att du redovisar varifrån du tar ditt dricksvatten och förbjuder dig att transportera detta vatten till din fastighet?!P patriklarsson skrev:
Det bor en del konstigt folk i Linköping..SågspånPappspikEternit skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Om du inte känner till det så gäller lagar och regler även om man inte känner till de. Kommunens regler gäller samtliga medborgare. Att du inte känner till regler är ingen ursäkt för att inte följa dom. Det är din skyldighet att upplysa dig själv om vad som gäller i din kommun och det gör man lämpligen genom att fråga istället för att blunda?F fribygg skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg