35 762 läst ·
363 svar
36k läst
363 svar
Attefallshus gör att Skatteverket delar vår fastighet på två
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag har inget emot om folk bor i ruckel men du behöver ändå enligt kommunen ha en godkänd avloppslösning för fastigheten om du är permanent skriven där, då det anses skäligt för att du ska kunna uppfylla dina behov. Annars får du övertyga kommun om att du sköter dina behov på ett godtagbart sätt och att de då uppfyller sin kontroll av fastigheten och dig som ägare.J JohanLun skrev:Är det inte så att man får bo i ett tält, ruckel osv men man får inte hyra ut för låg standard.
Likaså får man inte anlägga avlopp och soptippar hur som helst.
Men ett tält eller torp med utedass är inte olagligt att bo i…
Jag tycker det är rimligt att om man hyr kan man förvänta sig en viss standard.
Likaså att folk inte gör egna avlopp och soptippar. Men jag tycker det är lika rimligt att man FÅR bo ålderdomligt om man bara sköter sitt avträde och sina sopor
Är man inte permanent skriven så är det andra krav, för då har du ett annat boende och det boendet kan uppfylla dina behov.
Det som uppenbarligen inte förstås är att om det redan finns ett bostadshus på tomten så finns ju redan VA lösning för det bostadshuset och då kommer inte kommunen bry sig om ifall eller vart man bor på fastigheten. Då kan man bo i en koja, av just den anledningen att kommunen tror att de känner till hur fastigheten utnyttjas.
Jag talar däremot om de fall där det INTE finns en VA lösning. Men detta trodde jag var självklart.
Annat resonemang är som att köpa en obesiktad skåpbil och köra in en besiktad moped i skåpet och framföra ekipaget. Om polisen (kommunen) frågar, säger man bara att "mopeden" är besiktad.
Självklart har kommunen ett register över samtliga fastigheter och deras senaste kontroller och status på VA. Hur skulle de annars kunna övervaka detta. Ibland kör de en drive och inspekterar ett områdes status på avlopp. De som inte lever upp till rätt standard får ett föreläggande om åtgärd.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Citerar Boverket: "Eftersom bostadshuset kompletterar ett en- eller tvåbostadshus, kan ett komplementbostadshus inte övergå till att betraktas som ett sådant enbostadshus som ett komplementbostadshus kan komplettera. (jfr prop. 2024/25:169 sid. 405)"
Alltså är det inte något ändrat från föregående år eller tidigare och hjälper mig därmed inte heller nu då jag behöver bygglov för att uppföra ett nytt enbostadshus.
Man får väl vänta lite och se vad som händer med dessa "Sverigehus".
Alltså är det inte något ändrat från föregående år eller tidigare och hjälper mig därmed inte heller nu då jag behöver bygglov för att uppföra ett nytt enbostadshus.
Man får väl vänta lite och se vad som händer med dessa "Sverigehus".
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Har jag sagt det menar du? Vad är det du ej förstår egentligen.Alfredo skrev:
Förklara för mig hur du ska kunna permanentskriva dig på en fastighet som saknar VA utan att kommunen kräver en VA lösning?
Det är en helt annan sak om det redan finns en VA lösning på fastigheten.
Det är skillnad mellan att bo i en Friggebod och skylta med detta, än att bo i en Friggebod "illegalt".
Något annat har jag inte sagt.
Du har sagt:P patriklarsson skrev:
Och på mitt önskemål om en källa till detta har du skrivit:P patriklarsson skrev:
P patriklarsson skrev:
På samma sätt som man numera enklast gör när man ändrar sin folkbokföringsadress, alltså med hjälp av e-legitimation hos Skatteverket.P patriklarsson skrev:
https://www7.skatteverket.se/portal/login?route=flyttanmalan
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Precis och när du gör detta kommer kommunen att se att det flyttar en person till en fastighet som saknar godkänt VA och då kommer du/fastighetsägare att bli kontaktad och behöva redogöra för hur fastighetsägaren ska lösa VA, då det är ett krav enligt Miljöbalken.Alfredo skrev:
Det handlar som jag sa inte om vad man fysiskt kan och inte kan.
Ja och då säger du att du diskar för hand i balja och har torrdass. Tack då vet vi säger kommunen. Precis som hur många sommarstugor som helst i Sverige. Och ja, det går utmärkt att folkbokföra sig i stugan.P patriklarsson skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det går bra ja och så får man sophämtning med dubbla kärl för att kunna sortera på tomten och hämtning normalt sett varannan vecka.F Freddedan skrev:
Nu anser kommunen att du bor i en- eller tvåbostaden på fastigheten. Inte i en "Friggebod".
Även om du skulle hyra ut den större bostaden.
Sedan att du bor i Friggeboden fysiskt, beror ju på att kommunen inte vet om det och därmed en helt annan sak än "vad man får".
Du kan bo i ett tält bredvid en-/tvåbostaden också.
Vad har sophämtning med den pågående diskussionen att göra?P patriklarsson skrev:
Men självklart får man det!P patriklarsson skrev:
Vilket man också får om man vill.P patriklarsson skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Sophämtning har att göra med om du är permanentboende eller inte, är du inte boende alls, så behöver du ingen sophämtning.Alfredo skrev:
Precis som ifall du köper en tomt/mark och slår upp ett tält inte har någon en-/tvåbostad.
PS. Tält räknas inte som byggnad då det är flyttbart, ej heller ett hus på hjul om man jämför med en fast "Friggebod"/eller liknande. DS.
Idag får du bo i en Friggebod iom de nya reglerna då det inte är någon Friggebod längre, förra året och tidigare fick du det inte.
Det visste jag inte att det beskrivligen i text är ändrat nu. Så det är ju inga problem längre.
Jag tyckte jag läste att komplementbostad kunde komplettera en annan byggnad än en-/tvåbostad men det kan det tydligen inte. Det var synd.
Varför skriver du att jag SKA anmäla att jag köper vatten på flaska?P patriklarsson skrev: