23 632 läst ·
79 svar
24k läst
79 svar
Att låta en vän skriva sig på din fastighet...
Din vän behöver väl inte din tillåtelse, eller har jag fel?Q qrt skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Kanske om man vill fortsätta att vara vän.Excel skrev:
Jag skulle personligen inte godkänna att ngn. skriver sig på min address.
Det har framgått i en annan tråd här någonstans att man kan få problem med ROT avdrag om någon annan är skriven på adressen. Nu är väl inte det aktuellt för en obebyggd tomt. Det handlar så vitt jag förstår om att du får inte ROT avdrag för åtgärder på ett hus du inte själv bor i. Så har du ex. en sommarstuga uthyrd, så får du inte ROT avdrag(om hyresgästen skriver sig där). Har du bara en inneboende, där du själv är skriven är det tydligen inget problem.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Av de orsaker jag kan komma på till att vilja ha en falsk folkbokföring är det inte en enda jag skulle vara ok med att stödja, oavsett formella lagligheten.
Komma runt reglerna i något bidragssystem el.liknande.
Betala skatt till en annan kommun än den som borde få pengarna.
Komma undan från myndigheter, trol. främst KFM/Polis
Rent skumrask, dvs. egen kriminell aktivitet eller att vara sökt av mindre trevliga element från den världen.
Komma runt reglerna i något bidragssystem el.liknande.
Betala skatt till en annan kommun än den som borde få pengarna.
Komma undan från myndigheter, trol. främst KFM/Polis
Rent skumrask, dvs. egen kriminell aktivitet eller att vara sökt av mindre trevliga element från den världen.
Liknar mitt problem. Har en båt som är stor och bekväm nog att bo på. Sover där ofta då jag tycker om det. Administration, post, basförråd av kläder och annat, böcker och tvättstuga har jag vid lägenheten där jag är folkbokförd. Enligt gällande regler finns det inget sätt att skriva mig på båten. Det blir ett moment22. Helt utan onda avsikter begår jag något slags odefinierbart brott genom att inte skriva mig där jag är mest. Så jag obstruerar mot lagen genom att sova där jag vill. Betalar skatter och röstar i en kommun där jag är en natt av tio. Rena hobbykriminaliteten då jag nog får sägas ha ett fungerande liv för övrigt.Okarlsson skrev:
Lagen är idiotisk då den inte kan hantera osäkra boendeförhållanden. Ingen är hjälpt av att ens liv blir olagligt. Kan bara gissa mig till hur det är för människor som är hemlösa på riktigt. Skall de bokföra sig under en pressenning i frihamnen eller hur har de tänkt. Brottet olaglig existens är ovärdigt en demokrati.
Trodde i min enfald att havererad bostadspolitik skulle tvinga fram lagstiftning som gör boende i husvagnar och liknande till en möjlighet. Då kunde man jobba på att få värdiga former även på provisorier. Som det är nu, när det egentligen är olagligt med vissa typer av boende, är det anarki. Känner många som bor på båt. Bara ett fåtalgör det lagligt.
Till TS. Jag kan ine råda dig utan att veta någonting om orsaken till att din vän vill bo i en kartong i din skog. Rent krasst så kan du bara förneka att du vet att han folkbokfört sig där. Så länge han tömmer sin låda kan det inte rimligen bli ett problem för dig. Om det blir ett problem så borde det inte bli värre än det varit för andra som okända människor folkbokfört sig hos. I det läget är du kärande.
Mvh Findus
Går utmärkt att skriva sig i lägenheten om man bor i andra hand.Okarlsson skrev:
Ja, om man inte bor där utan hyresvärdens tillåtelse förstås, och/eller betalar svart.
Inga problem. Till exempel i en husvagn som står på tomten. Se https://lagen.nu/1991:481 §28 för vilken information som efterfrågas vid flyttanmälan.A Andy78 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 653 inlägg
Jodå, men jag vet flera fall där hyresvärden inte vill det. Vet inte om det har med för besittningsskydd eller dylikt att göra. Eller möjligtvis att den som hyr ut i andra hand gör så utan värdens godkännande och då inte vill avslöja sig själv.M -MH- skrev:
Det enda skälet jag kan komma på att en lag ska motverka ett beteende är det allt vanligare beteendet att köpa en lägenhet i en lågskattekommun och skriva sig där. Samtidigt bor man kvar i exv. Stockholm skärgård där det vanligtvis är högre skatt än inne i stan.findus42 skrev:
Liknar mitt problem. Har en båt som är stor och bekväm nog att bo på. Sover där ofta då jag tycker om det. Administration, post, basförråd av kläder och annat, böcker och tvättstuga har jag vid lägenheten där jag är folkbokförd. Enligt gällande regler finns det inget sätt att skriva mig på båten. Det blir ett moment22. Helt utan onda avsikter begår jag något slags odefinierbart brott genom att inte skriva mig där jag är mest. Så jag obstruerar mot lagen genom att sova där jag vill. Betalar skatter och röstar i en kommun där jag är en natt av tio. Rena hobbykriminaliteten då jag nog får sägas ha ett fungerande liv för övrigt.
Lagen är idiotisk då den inte kan hantera osäkra boendeförhållanden. Ingen är hjälpt av att ens liv blir olagligt. Kan bara gissa mig till hur det är för människor som är hemlösa på riktigt. Skall de bokföra sig under en pressenning i frihamnen eller hur har de tänkt. Brottet olaglig existens är ovärdigt en demokrati.
Trodde i min enfald att havererad bostadspolitik skulle tvinga fram lagstiftning som gör boende i husvagnar och liknande till en möjlighet. Då kunde man jobba på att få värdiga former även på provisorier. Som det är nu, när det egentligen är olagligt med vissa typer av boende, är det anarki. Känner många som bor på båt. Bara ett fåtalgör det lagligt.
Till TS. Jag kan ine råda dig utan att veta någonting om orsaken till att din vän vill bo i en kartong i din skog. Rent krasst så kan du bara förneka att du vet att han folkbokfört sig där. Så länge han tömmer sin låda kan det inte rimligen bli ett problem för dig. Om det blir ett problem så borde det inte bli värre än det varit för andra som okända människor folkbokfört sig hos. I det läget är du kärande.
Mvh Findus
Exv. Har Vaxholm 2 procentenheter högre skatt än Stockholm stad. Så om du tjänar mer än ett par miljoner om året så går du plus på lägenheten. Ännu bättre om du samtidigt hyr ut den lägenheten i andra hand, då är det dubbelvinst från första dagen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har en gammal vän som länge var folkbokförd på en campingplats, där han hade en husvagn stående.findus42 skrev:
Detta för att kvinnan, som han bodde ihop med, inte skulle förlora sitt bostadsbidrag, som hon fick från kommunen.