Hmmm... Här handlar det om en obebyggd fastighet, dvs endast om en brevlåda...

Synd om fogden tar brevlådan om det är det enda som finns...

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Q qrt skrev:
De må så vara, men vad har kompisen för skäl till att göra detta?

Jag skulle vilja veta varför innan jag tillåtit det. Finns kanske en bra anledning, men jag skulle gissa att nästintill alla är dåliga.

Sen om du kan råka illa ut tvivlar jag lite på, kommer myndigheter på besök så är det bara att neka. Kommer buset på besök så har nog de flesta hjärnceller nog att fatta att du inte har något med saken att göra. Men som sagt, jag hade velat ha en förklaring innan jag ens funderade på det.

Q qrt skrev:
Jag har en vän som frågat mig om han får skriva sig på min obebyggda fastighet, dvs bara sätta upp en brevlåda där. Nu vet jag att detta är olagligt av honom, sedan ett par år tillbaka (ny lag), men det är väl inte olagligt av mig att tillåta detta, vad jag förstått.
Om du bara, er emellan, låter honom/henne sätta upp en skylt och en brevlåda,
så blir du ju inte inblandad alls.
Låt buset göra vad det vill, så länge det inte drabbar dig personligen.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Q qrt skrev:
Som sagt, går det ens att skriva sig på en obebyggd fastighet?
Skatteverket lär troligen ganska fort börja nysta i det.

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl mindre sannolikt, men det är väl inte kul att ha gäng som kommer på besök ändå, kan ju upplevas som skrämmande.
Framförallt ifall de får för sig att ts vet var deras saknade "kompis" finns.

Staffan

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
Q qrt skrev:
När du bygger något så blir du nästintill aldrig av med honom om han inte flyttar frivilligt. Det är som att få hiv. Ett jävla virus.

Det finns poste restante, postbox. Passar det inte folk så vill du inte ha han på din tomt heller.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har din vän tänkt att använda postlådan för att hämta slla jobbiga fönsterkuvert från myndigheterna?

Isåfall måste du nog anmäla inflyttning hos PostNord, för de delar nog inte ut brev på adressen om det inte är ett aktivt registrerat boende på fastigheten.

Det är liksom inte bara att ställa fram postlådor var som helst, särskilt inte på obebyggda adresser, skriva sig där och förvänta sig att få brev dit, Postnord måste ju få in uppgifterna i sina register på nåt vis.

Det är nog bäst att du antingen först bygger ett hus på fastigheten, så din vän kan flytta in där på riktigt, eller tacka nej till att låta honom skriva sig där. Det sistnämnda, i fetstil, är även bäst ur moralisk synpunkt, då det hela förmodligen handlar om bidragsfusk.

Redigerat:
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Det låter suspekt. Han är kanske bilmålvakt eller håller på med ekobrott.

Det finns folk som har som affärside att skaffa en liten lokal och sätta in en massa postboxar för uthyrning. T ex för folk som beställer knark på nätet.
Hänvisa din kompis till ett sådant ställe.

Ytterligare anledning kan vara att göra avdrag på deklarationen för resor till arbete. Tyvärr har jag haft en kollega som gjorde något liknande....

K
För att kunna svara på frågan bör du nog berätta varför din vän vill skriva dig på din fastighet? Är det för att undgå kronofogden eller andra typer av långivare kommer det naturligtvis förr eller senare att innebära problem för dig. Är det för att kunna få någon form av extra bidrag eller avdrag innebär det säkert en mindre risk för dig om man helt bortser från den moraliska aspekten.

Så frågan är då varför han vill det?

/Krister

Varför vill personen skriva sig på din fastighet?

Kan ju vara bra att veta för att överhuvudtaget kunna ha en uppfattning om det.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Många antaganden om diverse läskiga scenarion. Det vanligaste orsaken jag vet att folk är skrivna på en annan adress än där de bor är att de bor i andra hand och inte kan skriva sig där de bor. Om TS polare inte har någonstans att skriva sig permanent medan hen bor i en lägenhet i andra hand låter det som en ok idé. Kompisen kanske jobbar på annan ort i husvagn på bygge och vill ha posten till en egen brevlåda och inte hem till föräldrar/kompisar.

Att folk skulle söka upp hyresvärdar och hota stryk eller mäta ut låter rätt långsökt.

• Gilla
Larmal och 2 till
  • Laddar…
P
Okarlsson Okarlsson skrev:
Många antaganden om diverse läskiga scenarion. Det vanligaste orsaken jag vet att folk är skrivna på en annan adress än där de bor är att de bor i andra hand och inte kan skriva sig där de bor. Om TS polare inte har någonstans att skriva sig permanent medan hen bor i en lägenhet i andra hand låter det som en ok idé. Kompisen kanske jobbar på annan ort i husvagn på bygge och vill ha posten till en egen brevlåda och inte hem till föräldrar/kompisar.

Att folk skulle söka upp hyresvärdar och hota stryk eller mäta ut låter rätt långsökt.
Har den problem med postbox då? Folkbokföringen skall vara där man bor, spenderar mest nätter. Om du inte bor på adressen kan du hyra postbox.

Att medvetet skriva sig på annan adress är nu straffbart dessutom. Men den är helt meningslös då myndigheten inte bryr sig :P

Straff
42 § Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§.

Är brottet med hänsyn till att brottsligheten utövats systematiskt eller i större omfattning eller annars att anse som grovt, döms för grovt folkbokföringsbrott till fängelse i högst två år.

I ringa fall ska det inte dömas till ansvar. Lag (2018:684).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.