Det finns en bra orsak, det är inte lagligt. Det borde räcka tycker jag.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
I Inkan skrev:
Det finns en bra orsak, det är inte lagligt. Det borde räcka tycker jag.
Sant! Olagligt för den som skriver sig på en annan adress än där hen bor.

Men inte för den som tillåter att någon skriver sig på en fastighet som man äger (eller?).

Och frågan var egentligen vad det kan innebära för den som tillåter detta.

Tack för alla svar och synpunkter! Mycket att begrunda!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Q qrt skrev:
Sant! Olagligt för den som skriver sig på en annan adress än där hen bor.

Men inte för den som tillåter att någon skriver sig på en fastighet som man äger (eller?).

Tack för alla svar och synpunkter! Mycket att begrunda!
Det beror nog lite på vad syftet är. Att låta någon skriva sig där är nog inte straffbart i sig, men det kanske kan bli tal om medhjälp till annan brottslig verksamhet.

L lordi skrev:
Det beror nog lite på vad syftet är. Att låta någon skriva sig där är nog inte straffbart i sig, men det kanske kan bli tal om medhjälp till annan brottslig verksamhet.
Det måste finns ett brott som heter "medhjälp till X" för att kunna dömas till det. Medhjälp till andra brott är inte brottsligt. Så fick jag iaf lära mig.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Ja, se upp för att hålla i stegen åt polaren, kan åka in för medhjälp till grov fönstertittning!

• Haha
kest
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det måste finns ett brott som heter "medhjälp till X" för att kunna dömas till det. Medhjälp till andra brott är inte brottsligt. Så fick jag iaf lära mig.
Ok, det var mer än vad jag visste. Så om jag vet om, och tillåter, att en kompis håller på med olaglig verksamhet på min adress så kan jag inte straffas för det?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, se upp för att hålla i stegen åt polaren, kan åka in för medhjälp till grov fönstertittning!
Ja om syftet är att spana in i granntjejens sovrum, så borde detta vara ett solklart fall av medhjälp till brott.
Troligen ofredande av något slag

L lordi skrev:
Ok, det var mer än vad jag visste. Så om jag vet om, och tillåter, att en kompis håller på med olaglig verksamhet på min adress så kan jag inte straffas för det?
Beror ju då på vad kompisen gör. Om kompisen begår mord så åker du ju dit för medhjälp till mord. Men det finns t.ex. medhjälp till brott mot jordabalken.

Googlade snabbt och det verkar vara så att medhjälpsbrott finns generellt i brottsbalken, men inte i andra delar av lagen.

Beror ju då på vad kompisen gör. Om kompisen begår mord så åker du ju dit för medhjälp till mord. Men det finns t.ex. medhjälp till brott mot jordabalken.

Googlade snabbt och det verkar vara så att medhjälpsbrott finns generellt i brottsbalken, men inte i andra delar av lagen.
Åker en dit till medhjälp till mord om din kompis är skriven på din adress ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Åker en dit till medhjälp till mord om din kompis är skriven på din adress ?
Haha, nej. Lordi skrev "Så om jag vet om, och tillåter, att en kompis håller på med olaglig verksamhet på min adress så kan jag inte straffas för det?"

Jag menade alltså, skämtsamt, att om den olagliga verksamhet man medvetet tillåter är mord så är man illa ute.

Q qrt skrev:
Inget, om du menar att du riskerar att få böter eller finkan, men det finns som sagt andra jobbiga saker du kan drabbas av som beror på varför det hela är aktuellt. Jag förstår om du inte vill berätta orsaken, men det är nog enda sätter att få ett riktigt svar.

Har inte full koll, men finns verkligen brottsrubriceringen "medhjälp till folkbokföringsbrott"?:thinking:

• Haha
kest och 2 till
  • Laddar…
Haha, nej. Lordi skrev "Så om jag vet om, och tillåter, att en kompis håller på med olaglig verksamhet på min adress så kan jag inte straffas för det?"

Jag menade alltså, skämtsamt, att om den olagliga verksamhet man medvetet tillåter är mord så är man illa ute.
Tänkte väl det. Även om någon gör något olagligt på din fastighet åker du ju inte dit. Det måste ju bevisas att du visste om det och då lär det ju ändå inte bli medhjälp som brottsrubricering och jag minns rätt...

• Gilla
kest
  • Laddar…
Ja, jag tycker ju att det borde vara olagligt även att låta någon skriva sig på en fastighet som man äger, men vad jag kan förstå så är det inte så (vet ej säkert).
Och det är ju samma sak med sexköplagen: det är olagligt att köpa sex, men inte att sälja...

Eftersom du egentligen inte kan hindra ngn att skriva sig på din fastighet, så hade det varit orimligt att bli straffad för det.

• Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.