Vår betongplatta i källaren är relativt dammig, tillräckligt mycket för att ev göra nåt åt det iaf.

Vi ska dock lägga heltäckningsmatta på en del och klinkers på en annan, så kanske inte något problem?

Om man ska behandla den, vad bör man göra det med? Jag vill inte ha vattentätt utan vill att fukten ska kunna vandra fritt i båda riktningar.

Mats-S
Förstår inte problemet, om ni nu ska lägga på nya ytlager (matta/klinkers) så är det väl bara att låta det vara tills ni fixar permanentlösningen. En seriös dammsugning räcker väl om ni vill ha bort det värsta dammet?

Mats-S Mats-S skrev:
Förstår inte problemet, om ni nu ska lägga på nya ytlager (matta/klinkers) så är det väl bara att låta det vara tills ni fixar permanentlösningen. En seriös dammsugning räcker väl om ni vill ha bort det värsta dammet?
Det är nog svar på min fråga. Fundering är väl egentligen om det riskerar att samlas upp en massa damm under mattan som gör att den blir "omöjlig" att få ren sen.

J
P Psan skrev:
Det är nog svar på min fråga. Fundering är väl egentligen om det riskerar att samlas upp en massa damm under mattan som gör att den blir "omöjlig" att få ren sen.
Det finns dambindnings medel till betong..

https://betsilwebbshop.se/butik/betsil-20-liter

J Jansson69 skrev:
Det finns dambindnings medel till betong..

[länk]
Har kollat lite på det, men det verkar även hindra fuktvandring i betongen, vilket jag vill undvika.

J
P Psan skrev:
Har kollat lite på det, men det verkar även hindra fuktvandring i betongen, vilket jag vill undvika.
Den är diffusionsöppen så det behöver du inte oroa dig över..

• Gilla
Psan
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Den är diffusionsöppen så det behöver du inte oroa dig över..
Finns det nåt negativt med betsil? Har pratat kort med dom, men vill höra vad nån som inte säljer produkten säger.

Blir lite nervös när det står att det är permanent.

Tolkar att det beter sig som vanlig betong även efter, men starkare och binder dammet.

J
Vad är det du är orolig över?

J Jansson69 skrev:
Vad är det du är orolig över?
Att jag missat nåt med betsil som sedan inte går att ångra.

Men vet inte vad det skulle vara. Är ju uppenbarligen helt ok i källare, med golvvärme och diffusionsöppen.

Så misstänker att det bara är att köra på..

Vi körde Bestil i vårt garage som har golvvärme. Blev riktigt bra, dammar inget.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
J
P Psan skrev:
Att jag missat nåt med betsil som sedan inte går att ångra.

Men vet inte vad det skulle vara. Är ju uppenbarligen helt ok i källare, med golvvärme och diffusionsöppen.

Så misstänker att det bara är att köra på..
Ja det är bara att köpa och utföra om du vill ha rent betonggolv..

• Gilla
Psan
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Vi körde Bestil i vårt garage som har golvvärme. Blev riktigt bra, dammar inget.
Låter lovande!

Betsil är lagd i första rummet nu! Blir nog bra :)

J
P Psan skrev:
Betsil är lagd i första rummet nu! Blir nog bra :)
Se där ja😉

J Jansson69 skrev:
Se där ja😉
Haha, måste grubbla över det en stund först ;)

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.