Jag har en kompis som kör me Atmos 30sf och han har aldrig mindre ved än 15-20cm grova å 55 långa. De verkar gå som på räls! Men va vet jag kanske e annat i en 40ia. Tror ni att man "rår" på 3 kubik me en 32sf (35) från kotly?

w_larsson skrev:
Hur har du spjället på din panna Gaia ?
Hur har du gjort för att komma fram till den inställningen?
Vad ligger röktempen på?
Nu när du har bättre bränne, går den upp och "toppar" efter ca en tim, som den gör med för smått bränne?
Spjället? det vet jag faktiskt inte. Ställde det i starten efter något kryptisk instruktion (för lövved) och har alldrig rört den sen dess. Finns inga markeringar så det är svårt att berätta något mer om spjället.

Röktemp ligger på 200-250 (ca 12meter skorsten).

Vi kom fram att bästa vedstorlek till vår Atmos är 25-30cm i diameter och 50cm längd. Vi har ved liggande ute under tak och tar direkt utifrån till eldning - gissar att den har 20-25%fukt. När vi lagrade större mängder i pannrummet blev veden för torrt och vi fick övertändning och "rökpuffar".

Vet ej vad du menar med "toppar". Vi tänder med några små torra pinnar så det tar sej riktigt snabbt . Efter ca 10 min man på med stora klabbar . Det blir 90 grader i pannan efter ca 30 minuter eldning och håller över 90 grader så gott som hela eldningstiden.Laddningen av tankar skötter Ladomaten så man ska bara passa på att inte elda för länge. När vi har 95 i topp och botten så får det vara sluteldat. Det lär man sej på känsla.... pumpen står i läge 2 och monterat 78 grader laddnings termoventil.
Fokuserar inte med vilken temp tankar laddas - slutresultat är viktigast!

Det brinner lugnt och finnt utan puffar och övertändning nuförtiden när vi eldar med stora bitar.
gaia

Det jag har konstaterat är att det är viktigt att lägga in veden så att hålet ner till den undre brännkammaren inte täcks igen med detsamma. Sker det blir det Lützendimma över grannskapet och "tjoff" baklänges från pannan. Men det är enkelt att lägga några vedträn så att det blir som en bro över hålet. Den bron håller tillräckligt länge för att det ska bränna bort så mycket ved att det inte spelar någon roll sen.

Ville bara fråga

Eldade första gången förra söndagen och har eldat upp ca 3 st enkubiks nätkorgar och eldar 2 gånger om dagen
laddomaten står på övre 82 nedre mot tanken 40 innre mot pannan 68-70 grader
och pannan på 75!?!? någon mätare som går fel eller ?
varför går det åt så m ycke ved?

pannan är en atmos 40 sf 3000liter i garaget och 500 inne i huset, schuntar ut ca 45-60grader beroende på ute temp
min skorsten är 250mm rund rostfi isolerad modulskorsten ca 11 meter är de för högt drag? har ca 250 grader i rökgastempratur

vad har jag gjort för fel ?

Redigerat:
Du har väl ett stort hus med lite dålig isolering!

varför har jag 250-270 grader i rökgas temp och 70-75 grader I pannan och 70 grader in i pannan och 80 ut pannan ska ju upp i 80-95 grader!
panntempraturen ska ju upp 20 grader!

Jag har ju en Dc 35 SF, så den bör vara ganska lik din. Min panntermometer visar också några grader lägre än vad Laddomatens termometer gör, fast det skiljer inte lika mycket. Laddomatens termometrar kan man kalibrera själv, med en skruv på baksidan, men jag har inte kollat om det finns något liknande på pannan.

Jag eldar en gång om dagen, med två inlägg per gång. Gör nog av med två m³ per vecka nu, när det är kallt och blåser. Hur mycket tankar du har är ju inte direkt det som avgör, utan vad du ska värma upp. Uppenbarligen har du kulvert, och hur man än gör blir det ju lite värme till sorken också, då.

Min panna går ytterligt sällan upp till 250°C i rökgastemperatur. 220-230 är mer normalt, när det brinner bra. Är det någon som har funderat på din spjällinställning? 11 meter är ganska högt i skorstensväg. Jag vet, för jag har 13 meter.

2 kubik är inte de ganksa mycke? ja visserligen ändras ju tempen på röken men 23-260 grader pannan är ju som sagt bara 7 dagar gammal
med dina 2 inlägg klarar du av att ducha dagen efter då om du laggt i sista vedinlägget ca 19:00?

ja kulvert har ja 2*32 pex 34meter

Mitt ögonmått behöver kalibreras. Jag tog tumstocken och det visade sig vara närmare 1,5 än 2 m³.

Med lite höftade verkningsgraderoch förluster innebär det sisådär en 7 kW i förbrukning, under en dryg vecka då temperaturen pendlat mellan några minusgrader och blåst eller ner till -12°C eller nåt. Känns inte helt orimligt för det här huset. Lite gottegrisar är vi, så vi har ju gärna 21°C inne, fast det viner runt knutarna.

Mitt första vedinlägg på kvällen brukar bli runt 19:00, när jag kommit hem från jobbet. Det andra inlägget blir då innan jag går och lägger mig. Helst lägger jag inte in ny ved förrän det brunnit åtminstone fyra timmar.

Visst går det då att duscha dagen efter, men inte hela tiden fram till jag hinner elda igen, om man inte är fakir eller har den udda vanan att duscha med våtdräkt på sig. Om jag vill kan jag förstås stänga till om den tanken som varmvattnet tillverkas i. Då sjunker temperaturen förstås lite i huset istället, men det går bra att duscha när jag kommer hem. Jag kan öppna för den tanken igen så snart jag kommer innanför dörren, så gör det inte s mycket om temperaturen skulle ha sjunkit lite. Shuntmotorn har ju dragit shunten i botten, så framledningstemperaturen tar ett glädjeskutt innan motorn hunnit stänga igen. Strålningsvärmen från elementen gör då att det känns varmare än vad det egentligen är. Vi brukar inte göra så, för vi brukar duscha på morgonen. Blir det en till på kvällen är det i så fall efter en löprunda eller så, och då hinner pannan tillverka varmvatten, även om temperaturen sjunkit till under 30°C under dagen.

Termometern på pannan går att kal. , min visade också några grader för lite. Rökgaserna ligger oftast kring 220-260, men har man lagt in några rejäla bokbitar som varar länge så kan rökgaserna va uppe på 280-290 grader en stund.
Panntempen är nästan samma som den översta termometern på laddomaten, har du en 78 graders termostat så ska du inte ligga högre än 83-85 på pannan, annars är det nåt som inte fungerar! Obs , detta är med "kallt" vatten från tankarna!

Min Laddomat 21, med 78°C patron och pumpen på läge 3, hinner inte pumpa undan fortare än att pannan ligger strax över 90°C när det brinner bra. Ibland till och med något högre än så. Förmodligen för att det är 12 meter rör fram och tillbaka. Visserligen 35 mm koppar, men ändå.

apersson850 skrev:
pannan ligger strax över 90°C när det brinner bra.
Det ser jag som alldeles utmärkt för att få skiktningen bra. I synnerhet om man inte eldar så att hela tanken fylls. Jag kör med 87 grader för att jag ska ligga på 90 grader. För att komma upp till 100 grader måste jag ladda hela tanken. Jag har inte förstått varför många är så rädda för att använda så hög temperatur som möjligt när det gäller trycksatta vattenvärmesystem.
//Bosse

Nackdelen jag har är att det tåler inte speciellt många vedträn "för mycket" innan det börjar rinna från kylventilen. När jag är så nära redan i normal drift, alltså.
Det gäller att ligga på (fram)kanten!

apersson850 skrev:
innan det börjar rinna från kylventilen
Du har rätt angående kylventilen och eftersom min nya panna har kylslinga så monterade jag en kylventil. Detta har jag ångrat och för att kunna elda som jag alltid gjort har jag dragit ut dess givare ur dykröret så den kan inte störa nu. Har man 2-3 m3 vatten i tanken så ska det mycket till för att få pannan i kok. Det är dessutom tryck i systemet så kokpunkten är mycket högre än 100 gr. Som du ser av min avatar så är det inget problem att ha 100 gr i tanken (och denna mätare visar 2 gr för lite).
//Bosse

Ja, vid 1,5 bar är kokpunkten ungefär 115°C. Fast det kan koka lokalt i pannan även om termometern visar mindre än så.

Ungarna eldar ibland hos mig, om jag inte är hemma. Det har hänt att de råkade elda mot stängda tankar. Då är det bra med kylslinga, som fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.