K
Dede77 Dede77 skrev:
Någon som har Philips Hue outdoor motion sensor?
Monterade precis två ute och den ena fellarmar konstant.
Satt båda till känslighet LOW.
Kan man på något sätt sänka känsligheten mer?

Kör utan Hue Bridge så kopplade direkt till Homey.
Antingen fel på sensorn eller något som stör den säger jag

K knightjocke skrev:
Antingen fel på sensorn eller något som stör den säger jag
Möblerade om lite bland sensorerna så den fick en annan plats.
Hoppas det bara var något som störde den på gamla placeringen.

Hannuse Hannuse skrev:
Här finns en lista från Homey på lite olika temperaturgivare som är testade och har en lite notering om funktionaliteten,
Kan alltid vara något matnyttigt:
[länk]
Jo bra att ha....

Har låtit mitt Homey få "härdas" ett par dagar och det verkar klart bra. Har Zigbee prylar från källaren, två bovåningar och upp till vinden och det sköter sig. Uteprylarna 3 st med 433 Mz har också skött sig,

Närmar sig att jag kan stänga ner min huvudinstalltion av HA i en laptop.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Knasanfall nära.....😉

Väckte liv i en Fibaro universiell sensor, Z-wave som inte funkat på länge, nu funkar den.

Hur tusan får man bort visningen av ingångarna, jag vill bara se temperaturerna?
Klickar jag på konfigurationen så blir jag inte mycket klokare på hur man väljer vad som ska visas.

• Skärmbild av gränssnitt för Universell Binär Sensor med temperaturer från fyra sensorer, visar även status för ingångar i Z-wave-systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är bägge ingångarna ställda lika?
Ingångskonfiguration med alternativ: Normalt öppen, Normalt stängd, Momentan brytare, Växla brytare, markerat som Normalt öppen.
Skapa konto

Prova att "kortslut"/aktivera ingången temporärt, då ska/bör den hamna i rätt status efter återgång.

Demmpa Demmpa skrev:
Är bägge ingångarna ställda lika?
[bild]

Prova att "kortslut"/aktivera ingången temporärt, då ska/bör den hamna i rätt status efter återgång.
Jo har labbat och ingångarna blir ju kvar i visningen. Borde vara att bara bocka bort visningen....

Jag har alltså fyra DS18B20 temperatursensorer kopplade och är inte intresserad av ingångsstatus.
Bland det första jag köpte till min Telldus för mätningar lite varstans. Z-wave verkar funka bra med Homey och testade mest av nyfikenhet.

Walle85
Jag kör Advanced Capabilities appen och skapar egna Advanced virtual devices med de värden jag vill visa. Just detta är från en Shelly Uni som har två tempsensorer kopplade till sig, har lagt själva Shelly Uni enhetskortet i en "slask zon" för att inte störa mig på dess input/output som inte används.
Inställningsskärm för virtuellt avancerat enhet i appen Homey, visar temperatur för "Köldbärare in" med två tempsensorer, 6.6°C.
Skapa konto
Temperaturavläsningar från två kylbärarsensorer visade som 6.6 °C för inflöde och 8.3 °C för utflöde.
Skapa konto

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Jag kör Advanced Capabilities appen och skapar egna Advanced virtual devices med de värden jag vill visa. Just detta är från en Shelly Uni som har två tempsensorer kopplade till sig, har lagt själva Shelly Uni enhetskortet i en "slask zon" för att inte störa mig på dess input/output som inte används.
[bild][bild]
Utmärkt ska testa... att kunna göra entiteter som "hidden" ju en grundfunktion egentligen.

Sen har jag börjat utförska Energimodulen men blir inte klok på hur jag lägger till andra mätningar än vad Homey ser som "default". Jag har kvar min Raspberry-HA för elmätaren samt fjv mätaren och det är massvis med signaler men blir inte klok hur man lägger till dessa i Energimodulen.

Walle85
Inte lagt så mycket tid på energidelen än så länge, iaf inte i Homey

Walle85 Walle85 skrev:
Inte lagt så mycket tid på energidelen än så länge, iaf inte i Homey
Ok, jo energimodulen ser intressant ut. Men man måste nog ta sig in "under the hood" för att få som man vill.

Sen har jag inte hittat något favoritställe för diverse guider och engelska går bra om du har någon tips?

Eller någon annan i tråden?

Walle85
Håller med om att dokumentationen om grundläggande delar av deras system är bristfällig.

Jag brukar oftast läsa igenom (och ställa frågor) i diverse trådar på deras community.

Walle85
Yes, trevligt att ha på plats, dock har de inte ännu fått in det dynamiska spotpriset, men man ser iaf energianvändning samt produktion från solcellerna.

Hannuse Hannuse skrev:
Nu finns en ny funktion lanserad - Energy Tab.
Riktigt trevlig tycker jag.
[länk]

[bild]
Jo det var föregångaren jag kliade mig i skallen över.

Nu är iaf elmätarens förbrukning synlig.

Sen är det precis som i HA och använder man fjv så finns det inget annat val än gas. ("kontinentutmaning"?)

Kollade in SDKn för att kanske bli klokare hur man eventuellt kan anpassa all visning🤔
https://apps.developer.homey.app/the-basics/devices/energy

Annars är Homeyn nästan "tråkigt" stabil och bara tuffar på. NabuCasa-abbet uppsagt och Homey Cloud för backuper istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.