P paralun skrev:
Jo det har jag kört ett bra tag.

Gjorde tom en tråd
[länk]

Sen var det nästan för enkelt med Homeyappen men har redan en MQTT-server igång på en laptop. Signalen är krypterad från vattenmätaren.

Ska lägga ner lite mer tid på Aqara-sensorerna för det var klart irriterande.🤓
Ja, trist att dom inte lirar.
Vet inte om det är olika modeller, ser att jag köpte mina i slutet av 2022, och dom har benämningen: WSDCGQ11LM
Hoppas på framgång!

• Temperatur, tryck och luftfuktighet visas med ett batteri på 63%, samt wimbib-alarmstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Dagens fundering, såg att det ligger en uppdatering och väntar, 12.3.3 men installationen lägger av.

Har Homey sämre bandbredd till sina servrar? Annat "trick"?

Idag blir det instrumentpaneler och flöden, har en bunt enheter att roa mig med😉

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
P paralun skrev:
Dagens fundering, såg att det ligger en uppdatering och väntar, 12.3.3 men installationen lägger av.

Har Homey sämre bandbredd till sina servrar? Annat "trick"?

Idag blir det instrumentpaneler och flöden, har en bunt enheter att roa mig med😉
Mysko.
Har du provat att stata om den?
Provat att gå in och söka manuellt och uppdatera därifrån (i appen)?
Ser att min kör 12.3.3, men jag vet inte när den har installerat den?

Nu hittade jag uppdateringen, det var kl 03:30, inte inatt men natten dessförinnan.

Kör automatiska uppdatering på min och 12.3.3 installerades natten mellan 3-4 Mars.
Har aldrig haft problem med uppdateringarna så verkar konstigt.
Testa vad @Hannuse skrev så gissar jag det löser sig.

Hannuse Hannuse skrev:
Mysko.
Har du provat att stata om den?
Provat att gå in och söka manuellt och uppdatera därifrån (i appen)?
Ser att min kör 12.3.3, men jag vet inte när den har installerat den?
Jo jag provade manuellt både igår kväll och nu på morgonen.

Har inte lärt mig hur man "ser under huven" vad som sker och gränssnittet är ju "spartanskt", bra om allt funkar men sämre när det inte funkar.

Inget akut iaf...

Hannuse Hannuse skrev:
Nu hittade jag uppdateringen, det var kl 03:30, inte inatt men natten dessförinnan.
Jo fick uppdateringen installerad framåt kvällen. Jag kör ju ett Unifi nätverk och kollade loggen och min anslutning till Homeyn blev droppad lite då och då. (Homey klagade inte).
Placeringen perfekt för Homey mot APn i bottenvåningen, sen kör jag även IPv6 om det kan göra något.
Sen efter uppdateringen så har inte anslutningen droppat någon gång... får kolla i morgon

P paralun skrev:
Jo fick uppdateringen installerad framåt kvällen. Jag kör ju ett Unifi nätverk och kollade loggen och min anslutning till Homeyn blev droppad lite då och då. (Homey klagade inte).
Placeringen perfekt för Homey mot APn i bottenvåningen, sen kör jag även IPv6 om det kan göra något.
Sen efter uppdateringen så har inte anslutningen droppat någon gång... får kolla i morgon
Skönt.
Jag kör med Homeyn ansluten via nätverkskabel, kanske gör skillnad?

P paralun skrev:
Sen hittar jag inget sätt att kolla "under huven" i Homey efter loggfiler??
Är det inte det man betalar för att slippa? 😉

Någon som har Philips Hue outdoor motion sensor?
Monterade precis två ute och den ena fellarmar konstant.
Satt båda till känslighet LOW.
Kan man på något sätt sänka känsligheten mer?

Kör utan Hue Bridge så kopplade direkt till Homey.

blackarrow blackarrow skrev:
Njou... inget system är perfekt och det körs ju en linuxvariant i botten med perfekta loggfiler.

Hursomhelst så försvann "dropparna" efter uppdateringen.

• Graf från Wi-Fi-analysverktyg som visar TX-retries med tidsangivna händelser. Tabellen nedanför listar anslutningar och avbrott för enheten "homey e5:48".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
blackarrow blackarrow skrev:
He he, exakt så har jag resonerat.
Men håller med om att loggfiler skulle kunna vara bra att läsa ut.
Nu är det enda (som jag ser det) att man kan skapa en diagnosrapport, och dela den koden med supporten, men själva rapporten får man ingen tillgång till.
Men jag har hittils ingenting att anmärka på, älskar systemet och klarar mig väldigt bra utan att krypa under huven.

• Gilla
Blomman_ och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
He he, exakt så har jag resonerat.
Men håller med om att loggfiler skulle kunna vara bra att läsa ut.
Nu är det enda (som jag ser det) att man kan skapa en diagnosrapport, och dela den koden med supporten, men själva rapporten får man ingen tillgång till.
Men jag har hittils ingenting att anmärka på, älskar systemet och klarar mig väldigt bra utan att krypa under huven.
Jo klart trevligt system.... och nu är det helt stabilt.

Men jag är ju mer åt "nördhållet" och mångårig linuxanvändare, hittade några trådar i Homeys forum där man efterlyste samma sak med att kunna se loggfiler.

"So far so good"...😉

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.