28 219 läst ·
261 svar
28k läst
261 svar
Athom Homey Pro
Återkopplar med en deltidsrapport angående Govee:s WiFi termometer.
Nu har den första rapporterat en sänkning av batteriets kapacitet med en "plipp" av fyra.
Ibland går det ju fort på slutet, men det verkar lovande i alla fall, eftersom den har varit igång i bra precis 6 månader.
Jag har två andra som jag beställde lite senare, så dom har bara 5 månader, och visar fortfarande fullt batteri.
Fortsättning följer, så får vi se den verkliga batteritiden.
Nu har den första rapporterat en sänkning av batteriets kapacitet med en "plipp" av fyra.
Ibland går det ju fort på slutet, men det verkar lovande i alla fall, eftersom den har varit igång i bra precis 6 månader.
Jag har två andra som jag beställde lite senare, så dom har bara 5 månader, och visar fortfarande fullt batteri.
Fortsättning följer, så får vi se den verkliga batteritiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade tråden här nu när jag sökte lite Homey info. Har haft min i ganska exakt 2 år nu och styr lite smått och gott med den, inga super-grejor men nu när vi renoverar resten av huset så siktar jag på lite utökade funktioner.
Dock tappade min kontakten härom veckan. Har hänt nån gång tidigare och en norsk reset senare har det funkat. När jag skulle göra det den här gången var burken het! Den fick svalna lite och gick sen inte igång igen, USB-uppkoppling funkar inte heller. Bara blinkar gult. Fick in i mailen och rota fram kvittot och den var precis 1 år och 51 veckor gammal! 2 års garanti funkade utan problem så nu installerar jag om allt från början igen. Har ju inte gjort någon backup på 2 år eftersom man måste koppla loss och koppla i datorn så då fick man lite träning i att resetta och sätta alla enheter i inlärningsläge igen!
Hittade en del inlägg om Homeys som svullnat upp och blivit riktigt varma.
Summa summarum, gör en backup lite då och då och jag skulle rekommendera att inte ha den i dammigt och brandfarligt ställe där man inte har uppsikt.
Dock tappade min kontakten härom veckan. Har hänt nån gång tidigare och en norsk reset senare har det funkat. När jag skulle göra det den här gången var burken het! Den fick svalna lite och gick sen inte igång igen, USB-uppkoppling funkar inte heller. Bara blinkar gult. Fick in i mailen och rota fram kvittot och den var precis 1 år och 51 veckor gammal! 2 års garanti funkade utan problem så nu installerar jag om allt från början igen. Har ju inte gjort någon backup på 2 år eftersom man måste koppla loss och koppla i datorn så då fick man lite träning i att resetta och sätta alla enheter i inlärningsläge igen!
Hittade en del inlägg om Homeys som svullnat upp och blivit riktigt varma.
Summa summarum, gör en backup lite då och då och jag skulle rekommendera att inte ha den i dammigt och brandfarligt ställe där man inte har uppsikt.
Går det alltså inte att exempelvis göra en backup automatiskt varje natt eller vad man nu tycker är rimligt? I så fall förstår jag nog inte att någon vill använda ett sådant system. Låter helt orimligt i mina öron.Tomtom79 skrev:
Man får prenumerera på en tjänst om man önskar det, som jag förstår det. Inga jättekostnader men dumsnål som man är valde jag det inteAlfredo skrev:
Kan ju tillägga att för mitt användar-case hade det ju räckt med att göra EN backup efter man är klar med konfigureringen. Loggar man en massa viktig data vill man ju ha backup löpande men om man bara styr så är det mindre viktigt.
Nej det kan man såklart leva med. Dock börjar jag personligen bli lite allergisk mot diverse "småprenumerationer" som blir allt vanligare. En hundring här och en hundring där kan snabbt dra ihop till rätt rejäla summor och ofta är det i praktiken svårt att bli av med dem.Tomtom79 skrev:
Jag kör en backup varje dygn, kostar horribla 11kr/månad.
Funderar på om jag skulle lära mig mer om att programmera script, köpa en NAS, dra lite nätverk, och kanske kunna räkna hem det på i alla fall någonstans mellan 200 och 300år.
Men måste gå igenom kalkylen en gång till innan jag kör igång…
Funderar på om jag skulle lära mig mer om att programmera script, köpa en NAS, dra lite nätverk, och kanske kunna räkna hem det på i alla fall någonstans mellan 200 och 300år.
Men måste gå igenom kalkylen en gång till innan jag kör igång…
Håller med. Retar mig så att jag bytte från telldus av just den anledningen!Alfredo skrev:
Nu funkar allt jag behöver lokalt, även utan internet men det är ändå den sak som retat mig mest när man köpt en burk för 4000:-
Nu var denna info tillgänglig vid köp och då räknar jag in det i kalkylen, men att som telldus plötsligt strypa en stor funktion bakom prenumeration, eller som mitt hemlarm från Risco samman sak där, när man investerat in sig i ett hörn... Det är ju inte kronorna, det är vanmakten att de gör som de vill. Men man röstar ju sen med plånboken nästa gång
För egen del tycker jag att du har en poäng i att det är förändringarna (till det negativa) som irriterar.Tomtom79 skrev:
Håller med. Retar mig så att jag bytte från telldus av just den anledningen!
Nu funkar allt jag behöver lokalt, även utan internet men det är ändå den sak som retat mig mest när man köpt en burk för 4000:-
Nu var denna info tillgänglig vid köp och då räknar jag in det i kalkylen, men att som telldus plötsligt strypa en stor funktion bakom prenumeration, eller som mitt hemlarm från Risco samman sak där, när man investerat in sig i ett hörn... Det är ju inte kronorna, det är vanmakten att de gör som de vill. Men man röstar ju sen med plånboken nästa gång
I Telldus fall så tycker jag att absolut hade varit motiverat med en månatlig kostnad, men då vill jag känna att det finns utveckling och support.
Men systemet var ju "dött" sedan flera år tillbaka.
Jag är generellt sett skeptisk till saker som inte innebär en löpande kostnad, för hur ska den affärs iden fungera långsiktigt?
Riskkapital kan ju alltid finnas till en början, men sedan måste ju konceptet även hålla över tid.
Men det blir naturligvis en avvägning i vad man själv tycker är rimligt.
Jag har kameror från Arlo där jag tycker att smärtgränsen är nådd, ökar den löpande avgiften mer nu, då får jag ta mig en funderare.
Arlo är ju uppe i 239kr/månad medans jag får Reolink för ca 70kr/månad (jag har som krav att ha molnlagring).
Så min motivering att fortsätta med Arlo sviktar, eftersom jag inte riktigt kan se att jag får så mycket mer för den större avgiften, och själva kamerorna är betydligt billigare om man väljer Reolink.
Så nu kör jag en "utvärderingspilot" med Reolink, för att skapa mig en uppfattning om det är den vägen man ska gå istället.
Men det finns väl inget rätt eller fel här, vi har bara olika sätt att tänka och värdera på, och det är så det ska vara tänker jag.
Exempelvis har Linux som operativsystem med "kringliggande programvaror" fungerat rätt bra ett tag... Hur det fungerar bryr jag mig inte så mycket om, så länge det fungerar, och det har det gjort i 30-40 år för mig, och jag ser inga tecken på att det skulle ändras.Hannuse skrev:
Men visst, jag förstår naturligtvis hur du menar, men personligen vägrar jag betala för en "tjänst" om jag kan få en likvärdig eller bättre kostnadsfritt.
Det är sådant som gör att jag försöker passa mig för "abonnemang" då jag vet hur svårt jag har att avveckla enskilda "småsummor". "Det är ju så lite och det funkar ju så bra..." Och så rullar det på... Jag har personligen alldeles för lätt att "hoppa på något" och betydligt svårare att sedan "hoppa av". Men det är ju jag det... Som du säger är vi alla lite olika.Hannuse skrev: