Alfredo Alfredo skrev:
Exempelvis har Linux som operativsystem med "kringliggande programvaror" fungerat rätt bra ett tag... Hur det fungerar bryr jag mig inte så mycket om, så länge det fungerar, och det har det gjort i 30-40 år för mig, och jag ser inga tecken på att det skulle ändras.
Det är imponerande med tanke på att Linux blir 35 år i år.

useless useless skrev:
Det är imponerande med tanke på att Linux blir 35 år i år.
Med kringliggande programvaror syftade jag exempelvis på emacs som jag började använda 1987. Unix/Linux-baserade system stötte jag på för första gången runt 1983, vilket är 43 år sedan, och då i form av ett "hård-/mjukvaruutvecklingssystem" från Philips som hade någon unixvariant som operativsystem. Tror till och med jag nämnt det systemet i någon tråd här. Linux som det primära valet på skrivbordet har det varit sen något år innan millennieskiftet, så här är det gränsfall om det är trettio år sedan.

Kul att du blir imponerad för övrigt, 😉

• Haha
Hannuse
  • Laddar…
Emacs är väl fortfarande oanvändbart?

useless useless skrev:
Emacs är väl fortfarande oanvändbart?
Det krävs en viss nivå på användaren för att förstå dess storhet. Men ge inte upp, jag har sett hopplösare fall komma till insikt!

Alfredo Alfredo skrev:
Det krävs en viss nivå på användaren för att förstå dess storhet. Men ge inte upp, jag har sett hopplösare fall komma till insikt!
Nä, jag håller mig till vi som går att begripa sig på.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nä, jag håller mig till vi som går att begripa sig på.
Det är nog rätt val för dig! 😉

Emacs är ju i princip lika värdelöst idag som för 30 år sedan. Medans riktiga IDEer har fått code completion och massor annat nyttigt.

Jag skulle inte ens göra ett litet, litet hobby-projekt med det. Inget slår VS + resharper (rider är lika bra dock). 95 procent av allt man behöver göra når man via alt + enter super nice.

Edit: tror jag har någon gammal devlog som visar hur awesome det är

Walle85
Snart behöver du inte en IDE längre, man använder bara agenter och skriver requirements och features åt dem. 😉

Alfredo Alfredo skrev:
Q.E.D.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Emacs är ju i princip lika värdelöst idag som för 30 år sedan. Medans riktiga IDEer har fått code completion och massor annat nyttigt.

Jag skulle inte ens göra ett litet, litet hobby-projekt med det. Inget slår VS + resharper (rider är lika bra dock). 95 procent av allt man behöver göra når man via alt + enter super nice.

Edit: tror jag har någon gammal devlog som visar hur awesome det är
Emacs har komplettering sedan 1985 och idag finns många olika metoder för komplettering. Även om det i grunden är meningslöst att jämföra en lisp-maskin med en IDE, då de är till för helt olika saker, så kan du använda lisp-maskinen som IDE, men inte tvärtom. Lisp har för övrigt en spännande bakgrund i AI-forskning sedan 50-talet och framåt, ett relativt aktuellt ämne än idag. Men suum cuique.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B byabin skrev:
Q.E.D.

Emacs har komplettering sedan 1985 och idag finns många olika metoder för komplettering. Även om det i grunden är meningslöst att jämföra en lisp-maskin med en IDE, då de är till för helt olika saker, så kan du använda lisp-maskinen som IDE, men inte tvärtom. Lisp har för övrigt en spännande bakgrund i AI-forskning sedan 50-talet och framåt, ett relativt aktuellt ämne än idag. Men suum cuique.
Anders slutade med Emacs strax före 1985.

• Haha
byabin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Anders slutade med Emacs strax före 1985.
Speciellt för att programmera LISP

Hannuse Hannuse skrev:
Nu kanske det finns en hyfsad lösning på temperaturgivare med exten prob, Sonoff SNZB-02LD.
Den här har dessutom ett brett mätområde (-40 till+115).
Zigbee i och för sig, jag hade hellre sett en Zwave, men har beställt några för att testa.
Första testet blir att sätta den på "rätt" nivå i bastun, kommer att bli magiskt att få en mer korrekt temperatur än vad jag har idag.
Den finns nu också med i den officiella Sonoff-appen för Homey Pro, så det bör lira (v 1.7.5).
Återkommer när dom anländer.

[bild]
Uppdaterar med lite info om termometern.
Klanderfri funktion så här ett år senare.
Nu är batteriet nere på 6%, så det börjar bli dags för byte, men bra att få in den statusen i Homeyn, så då får man ju notis om det i tid.
Så ett års batteritid skulle jag säga.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.