Nu blev det ett "fynd", en Samsung Galaxy TAB 9+.
Av någon anledning så har dom tagit bort finessen AOD (Always On Display), så den slocknar efter ett tag, vet inte om det är en Android eller en Samsung sak?
Men, inget jätteproblem, det gick att ställa in 30 minuter som tid innan den slocknar, och sedan vaknar den om man petar på skärmen (har inget lösenord).
Så, in med en dashboard, och ställa in den i "kiosk mode", så var saken biff.
Har två sidor man kan swipa mellan, och nu ska den bara upp eller in i väggen.
Tänkte mig en 3D-printad ram, och sedan antingen fälla in den i väggen, eller hänga den utanpå, som en tavla.
Men med den första sidan kan man starta bastun, forcera ventilationen och manövrera gardinerna till de stora fönstrena på södersidan.
Sedan blir motorvärmarstyrning (och kanske någonting annat) på den andra sidan, allt för att underlätta för ungdomarna som lånar huset ibland.
Ja, inte riktigt färdig (det blir man väl aldrig) men en bit på vägen.
Och....episkt bra system!
Nu ser jag att bastun vill ha mig, trevlig helg!

Tablet med energihanteringsgränssnitt som visar total effekt, bastutemperatur, och energimönster över 24 timmar samt kontroller för olika enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Äntligen är ramen i hamn.

Svart plastkåpa och rektangulär ram på ett grått mattunderlag, relaterat till ett byggprojekt med kabelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte att jag skulle kunna ta ett hål i väggen, och pillra ner kabeln till golvnivå och göra en helt dold installation, men....ingen regel utan undantag, säger man väl...
Så, nog f*n var det en regel precis där. 🙃

Svart väggfäste med sladdar monterat på en vägg bredvid en belyst tavla med motorcykelmotiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, körde "Plan B", med en kabelkanal, och det blev ändå helt OK.
Passade på att dra ner en tråd som var till en tavelbelysning samtidigt, så blev det lite mer "katt-säkert".

En väggmonterad surfplatta visar motorvärmarstyrning med grafer och mätare för olika funktioner, del av ett "smarta hem"-system och kabelkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan man "swipa" mellan två layouter, och framtiden får utvisa vad dom ska innehålla, men dottern tyckte att det fungerade bra att köra igång motorvärmaren, så det första testet på utomstående var till förnöjdhet.
Allt gott så långt......men drömmer om en betydligt större display.. 😀
Trevlig lördag!
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
Tänk att man har varit semipro-fotograf på ett draghundsevent, och stått ute i 4 timmar med tunna handskar i 18 minusgrader.
Sätter sig i bilen, ganska frusen, och har 45 minuter hem.
Ett klick på en ikon i mobilen, och sedan möts man av det här när man kommer hem - bastun varm!
Episkt😀!

Ja, det var allt en lördag eftermiddag....allting funkar ju bara, och man väntar bara på nya roliga integrationer.

Skärm med energimätardata för Smarta Rågis, inklusive grafer och mätvärden för effekt, bastutemperatur och varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Utvecklingen går sakta men säkert framåt.
Har nu testat att installera den virtuella termostaten "VThermo".
Då kan man styra saker på antingen temperatur eller fuktighet, och få en justermöjlighet direkt i appen.
Verkar funka riktigt bra, och jag ser att den har funnits ganska länge, så den är troligen rätt beprövad.
Har kört med ett "flow" för att styra temperaturen i hundhuset tidigare, men då blir det fasta värden, så det var trevligt att kunna reglera på ett enkelt sätt.
Så in med den i dashboarden, och.....ganska trevligt.

Bild av en digital skärm med appar som styr termostatfunktioner för ett hundhus och visar aktuell temperatur på 0,1 °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital termostatdisplay med orange bakgrund som visar 5.0 grader för "Termostat Hundhuset", med ikoner för inställningar nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har under en tid funderat på hur jag ska få kameraövervakningen integrerad i Homeyn.
Egentligen är det viktiga att kameraövervakningen startar när huset lämnas.
Just nu sköter jag det via Arlos app, men när ungdomarna lånar huset, eller någon annan är ”vaktmästare” då fungerar inte det optimalt.
Har väntat på att se vad samarbetet med Reolink skulle kunna ge, och nu när det är lanserat så kör jag igång med lite driftprov.
Köpte en Reolink RLC-810WA för att kunna laborera lite, tänkte att jag ska ha en ny modell, och dessutom på kampanj just nu hos Kjell & Co (800kr).
Den behöver 12VDC, så den är inte batteridriven, och kan köras både trådat och WiFi.
Det följer med en 4,5meters förlängningskabel för DC-matningen, utöver adaptern, så ca 6meter har man innan man måste klippa och löda.
Specen säger 10 minusgrader som lägsta temp, men gissar att den klarar betydligt mer, det får vi se.
Mina gamla Dlink (som jag inte plockat ner av ren lathet) är specade för -25 men klarar bevisligen åtminstone -42.
Arlo har tyvärr en design som gör att dom stänger ner sig vid -20, vilket faktiskt känns lite problematiskt för mig.

Nåja, en halv dags testverksamhet var positivt.
Kan skapa flöden som gör att det fungerar som jag vill, det vill säga att om huset är låst, då kommer kameran att skicka notiser via push, och även skicka med en snapshot på vad den såg – episkt bra!!!

IMG_9658_2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan även klicka upp den direkt i Homey appen också för att livestreama därifrån.
Hyfsat enkel att få igång, dock så var jag tvungen att ansluta den trådat först under initieringsprocessen, och där finns det olika information, men en nätverkskabel följer med, så dom har tänkt på det.
Man behöver Reolinks app för att köra igång den, och hantera vissa inställningar som känslighet mm, men man behöver inte logga in i appen, så vill man inte ha ett konto där så slipper man.
Lite irriterande med ”svansen”, som är ca 30cm lång ut från kameran, där både ström, ethernet och en resetknapp kommer ut, den klumpen behöver en 20mm borr för att kunna dras igenom ett hål.
Ja, kanske lite väl kort testperiod för att avge en slutgiltig rapport, men hittills verkar det helt otroligt bra, och på välkänt Homey-vis enkelt med integrationen.

Oerhört positiv så långt, fortsättning kanske följer….åker Arlo ut, eller ska jag ha tre kamerasystem….ska man in i Reolink-molnet…vem vet.. 🙃

IMG_9656_2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ett tillägg till Reolink integrationen är att man inte bör köra DHCP på kameran.
Vi ett kortare strömavbrott så fick kameran ett nytt IP, som inte var samma som tidigare, och då tappade jag integrationen mot Homey, men i appen så funkade den som vanligt, den har väl någon "discovery" funktion.
Så nu kör jag statisk IP på den, och det bör lösa problemet.
 
Walle85
Hannuse Hannuse skrev:
Ett tillägg till Reolink integrationen är att man inte bör köra DHCP på kameran.
Vi ett kortare strömavbrott så fick kameran ett nytt IP, som inte var samma som tidigare, och då tappade jag integrationen mot Homey, men i appen så funkade den som vanligt, den har väl någon "discovery" funktion.
Så nu kör jag statisk IP på den, och det bör lösa problemet.
Har du en router som har stöd för statisk IP så kan du ha kameran på DHCP och routern ger alltid samma lease till kameran via DHCP. Fördelen med att låsa IPn i routern är att du har bättre kontroll kontra att låsa IPn i kameran. Har själv råkat ut för problem när jag låst IPn i en enhet som blev fel och hamnade utanför nätverket och var sedan svår att koppla upp för att återställa.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Har du en router som har stöd för statisk IP så kan du ha kameran på DHCP och routern ger alltid samma lease till kameran via DHCP. Fördelen med att låsa IPn i routern är att du har bättre kontroll kontra att låsa IPn i kameran. Har själv råkat ut för problem när jag låst IPn i en enhet som blev fel och hamnade utanför nätverket och var sedan svår att koppla upp för att återställa.
Ja, du har en poäng där.
Däremot så vill jag ha vissa saker i mitt nät på statisk IP, för då vet jag alltid exakt "var jag har dom", även om jag skulle behöva byta ut DHCP-servern.
Vissa script och backuper går mot en viss IP, och dessa vill jag ha som statiska.
Men jag har även stöd för det du säger, att ge samma IP till en viss enhet hela tiden, men just dilemmat om jag byter DHCP-servern gör att jag gärna behåller statiska IP på vissa enheter, även om det mesta är DHCP.
 
Walle85
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, du har en poäng där.
Däremot så vill jag ha vissa saker i mitt nät på statisk IP, för då vet jag alltid exakt "var jag har dom", även om jag skulle behöva byta ut DHCP-servern.
Vissa script och backuper går mot en viss IP, och dessa vill jag ha som statiska.
Men jag har även stöd för det du säger, att ge samma IP till en viss enhet hela tiden, men just dilemmat om jag byter DHCP-servern gör att jag gärna behåller statiska IP på vissa enheter, även om det mesta är DHCP.
Det man kan göra är att ha en lista med MAC adresser och vilka IPn de har, så kan man fixa det hyfsat lätt på nästa router också. Men detta blir såklart mera jobb och lätt att glömma bort/inte orka göra.
Dock så kommer jag sannolikt köra samma system/tillverkare framöver, vilket förhoppningsvis löser sig självt då ifall man kan exportera och importera sina inställningar.
Det jag personligen föredrar är att kunna logga in på ett ställe och få en bra överblick och kunna hantera allt där.
 
Hannuse Hannuse skrev:
DHCP-servern gör att jag gärna behåller statiska IP på vissa enheter, även om det mesta är DHCP.
Bara så jag inte missförstår. En DHCP-server kan antingen dela ut ett dynamiskt IP från en "pool" eller ett statiskt IP baserat på en "tabell" som talar om vilket IP en viss maskin/interface ska ha.

Det finns ingen motsättning mellan statiska IP och IP som erhålls från en DHCP-server, om detta IP är ett statiskt IP.

Jag tror att du kanske menar "lokalt konfigurerat", till skillnad från via DHCP, när du skriver statiskt?

Sen rekommenderar jag att man ger all utrustning som man äger och normalt har inkopplad ett statiskt IP. Det enda som får dynamiskt IP hos mig är typ gästers telefoner eller tillfälliga slask-VMar och liknande. För mig känns detta naturligt men det behöver givetvis inte passa alla.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Bara så jag inte missförstår. En DHCP-server kan antingen dela ut ett dynamiskt IP från en "pool" eller ett statiskt IP baserat på en "tabell" som talar om vilket IP en viss maskin/interface ska ha.

Det finns ingen motsättning mellan statiska IP och IP som erhålls från en DHCP-server, om detta IP är ett statiskt IP.

Jag tror att du kanske menar "lokalt konfigurerat", till skillnad från via DHCP, när du skriver statiskt?

Sen rekommenderar jag att man ger all utrustning som man äger och normalt har inkopplad ett statiskt IP. Det enda som får dynamiskt IP hos mig är typ gästers telefoner eller tillfälliga slask-VMar och liknande. För mig känns detta naturligt men det behöver givetvis inte passa alla.
Ja, när jag tänker ”statiskt” då menar jag en IP som ställs in i enheten, och inte tilldelas via en server.
Och då vill jag ha det med en del av mina enheter, så slipper jag vara beroende av en server som tilldelar IP, och kan fritt byta den utan att det blir trassel i mitt nätverk.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Och då vill jag ha det med en del av mina enheter
Ja inget fel i det, men för dessa lägger jag även in IP/enhet i DHCP-servern, vare sig den tillfrågas eller ej, så har jag nyttjandet av all IP dokumenterat på ett och samma ställe. Jag namnger även alla enheter. Tycker det känns lite primitivt att använda "råa" IP-nummer i "vissa script och backuper går mot en viss IP", men även det är naturligtvis en smaksak.

En nackdel med min metod är att så fort någon byter exempelvis en telefon måste den nya få ett vettigt namn och den ska in i såväl DNS som DHCP-server. Det blir helt enkelt lite extra administration. Då den nya lurens MAC-adress i vilket fall måste in i "wifikonfigurationen" för att den ska få försöka ansluta, tycker jag merarbetet är hanterbart.
 
Walle85
Jag antar att du @Hannuse inte ger dina enheter ett statiskt IP som din DHCP server har i sin pool att dela ut. Då skulle du kunna få konflikter ifall den delar ut en IP som du har lagt in statiskt i din enhet. Kan ske ifall den enheten som har statiskt IP skulle vara bortkopplad för länge och tappa sin tilldelning (lease).
 
Walle85 Walle85 skrev:
Jag antar att du @Hannuse inte ger dina enheter ett statiskt IP som din DHCP server har i sin pool att dela ut. Då skulle du kunna få konflikter ifall den delar ut en IP som du har lagt in statiskt i din enhet. Kan ske ifall den enheten som har statiskt IP skulle vara bortkopplad för länge och tappa sin tilldelning (lease).
Nej, det har jag koll på.
Men jag vill ha en "area" med IP-adresser som statiska, och dom har jag med i min visuella skiss över nätverket, och det är även förknippat med brandväggsregler.
Det handlar om servrar, skrivare, NAS, failovermodemet, min Homey och nu även en kamera.
Sedan ligger mitt DHCP-scoop i en annan area, och dom enheterna bryr jag mig inte om dokumentationsmässigt, dom är bara en "klump" i min nätskiss, det är alla telefoner, TV och andra prylar som bara ansluter på enklaste sätt.
Och jag har inga enheter som får en statisk lease från DHCP-servern, allt som jag har som statiskt sätter jag direkt i enheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.