Är det någon som testat Water Grip och kopplat ihop den med Homey?
Tänkte på hur det lirar, och hur pass väl den fungerar?
Det verkar som att den även ska kunna sammanställa vattenförbrukningen.
Är lite sugen på att prova den.

En Water Grip-enhet installerad på ett kopparrör för att mäta vattenförbrukning, monterad mot en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Martin Möllier och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Jag tvekar lite, har precis haft Ngenic problemet och inte så sugen på att få samma problem med denna om några år ifall de stänger ner sina servrar/tjänst för just denna produkt (mejlade dem och frågade om integrationen var beroende av deras moln, och det sa de att den var).

Stör mig på att företag inte har lokalt API för produkter som dessa, är helt ok med att den skickar data till deras moln, men drygt när de blir obrukbara ifall deras tjänst stänger ner/får avbrott.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
engs
Hannuse Hannuse skrev:
Är det någon som testat Water Grip och kopplat ihop den med Homey?
Tänkte på hur det lirar, och hur pass väl den fungerar?
Det verkar som att den även ska kunna sammanställa vattenförbrukningen.
Är lite sugen på att prova den.

[bild]
Fick en ny vattenmätare med fjärravläsning installerad i våras. Det verkar inte vara möjligt få ut krypteringsnyckeln så man kan läsa av den själv. Det vore ju det absolut smidigaste, dumt med dubbla system.

Borde vara samma som med elmätarens HAN/P1-port att de måste öppna upp vid förfrågan.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Walle85
Finns några som byggt en visuell avläsning av vattenmätaren, som kan läsa displayen. Men blir ju en del fix med att få till det den vägen.
Tråkigt när allt alltid ska vara så inlåst...

engs
Läste lite mer om Water Grip, den mäter med ultraljud, så troligen mäter man hastigheten på vattnet med ultraljud. Samt att man ska knappa in rördimension för att den ska kunna omvandla hastighet till volym. Om man har ett hus från 30-talet, kan man räkna med att de hade samma standard då som nu på rördimension? Eller snarare godstjocklek då den måste dra bort godstjocklek från rördimensionen, då det är innerdiametern som påverkar enligt ovan.

På så små dimensioner gör även 1mm diff i diameter stor skillnad.

Går säker ha den för vattenläckage ändå men vore intressant att se hur mycket varje automatbevattning resulterar i volym etc.

engs engs skrev:
Om man har ett hus från 30-talet, kan man räkna med att de hade samma standard då som nu på rördimension?
Jag skulle "kalibrera" den genom att tappa upp en känd volym vatten, säg ett antal väl kontrollmätta hinkar, och justera rördimensionen tills mätaren visar korrekt.

• Gilla
tibhel och 2 till
  • Laddar…
engs
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle "kalibrera" den genom att tappa upp en känd volym vatten, säg ett antal väl kontrollmätta hinkar, och justera rördimensionen tills mätaren visar korrekt.
Verkar inte gå knappa in dimension fritt, utan den har ett antal fasta dimensioner och material.
https://support.quandify.com/en/articles/3680514

Får mäta när jag kommer hem helt enkelt innan jag funderar vidare. Här hittade jag en tabell på äldre standarder på kopparrör om nån annan funderar på saken.
https://www.koppar.com/wp-content/uploads/2022/03/2009-04_Faktablad_Gamla_Dimensioner_Svenska.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
engs engs skrev:
Verkar inte gå knappa in dimension fritt, utan den har ett antal fasta dimensioner och material.
Ja då gäller det väl att ha lite tur att man hittar en kombination som passar om man inte har standardmått. Hittar man inte det kanske det går att koppla in en bit "modernt rör" någonstans mellan inkommande vatten och första tappstället/avgreningen.

engs engs skrev:
[länk]

Får mäta när jag kommer hem helt enkelt innan jag funderar vidare. Här hittade jag en tabell på äldre standarder på kopparrör om nån annan funderar på saken.
[länk]
Det fanns också en hel del andra saker att tänka på när man installerar den ser jag, som hur långt från en böj på röret mm.
Kollade hos mig, och jag får inte till en optimal installation, prutt...den var i alla fall lite intressant.

Har rensat bort reklam och följdinlägg

/moderator

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Ännu en grym utveckling av systemet - lokal åtkomst.
Så nu kan man köra systemet via webbgränssnittet utan tillgång till internet.
Har testat, och det fungerar utmärkt.
Det går liksom från klarhet till klarhet.

Inloggningssida med användarnamn och lösenordsfält, och en knapp märkt "Sign In" mot en rosa bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Det stod i mailet idag att alla regioner ska kunna visa kvartspriser i Energi men jag kan enbart se den dynamiska delen.

G Ganescha skrev:
Det stod i mailet idag att alla regioner ska kunna visa kvartspriser i Energi men jag kan enbart se den dynamiska delen.
När jag klickar in på den, då kan jag välja mellan 60min eller 15min mätvärden.
Så för mig funkar det.
Har du uppdaterat appen?

Hannuse Hannuse skrev:
När jag klickar in på den, då kan jag välja mellan 60min eller 15min mätvärden.
Så för mig funkar det.
Har du uppdaterat appen?
Jag trodde jag hade gjort det. Nu när jag gick in och kollade så fanns alternativet, perfekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.