23 772 läst ·
211 svar
24k läst
211 svar
Athom Homey Pro
Energimodulen fanns ju i en tidigare version och jag skrev ju om den tidigare i tråden att jag inte blev klok på funktionen. HA har haft sin en längre tid.Hannuse skrev:
https://www.home-assistant.io/docs/energy/
Och den var klart enklare att anpassa till min situation.
Sen blir jag inte kok på varför den bara finns i mobilappen men inte i laptopversionen?
Ok, den har jag inte någon erfarenhet av.P paralun skrev:Energimodulen fanns ju i en tidigare version och jag skrev ju om den tidigare i tråden att jag inte blev klok på funktionen. HA har haft sin en längre tid.
[länk]
Och den var klart enklare att anpassa till min situation.
Sen blir jag inte kok på varför den bara finns i mobilappen men inte i laptopversionen?
Har bara kört HomeWizard integrerad i Homey, så all data har jag ändå haft sedan starten, men inte så snyggt som det presenteras nu.
Håller dock med om att man hade önskat den även i andra gränssnitt än bara mobilen.
Jo den överlägset mest använda funktionen för mig i HA:Hannuse skrev:
Ska bara klura ut hur jag får in fjv samt vattenmätaren i Homeys Energigränssnitt (elmätaren blev bra).
Men nu går vi ju mot varmare tider så det kanske är ett höstprojekt?
Ja, just fjärrvärmen verkar det inte finnas något färdigt koncept med.P paralun skrev:
Så...kul om du lyckas få till det.
Du får hoppas på en regnig sommar, så kanske du får tid 🙃
Jo men i HA körde jag då med "Gas" och det var bara att mata in fjv-mätaren.Hannuse skrev:
Tog och "raderade alla data" i energiappen men det blev inte mycket bättre....
För lat att "grotta" ner mig i Homeys forum (pluggade även in mina mätpluggar som test)
Eller finns det något självklart sätt som jag inte hittar?
Transportsty
Och till min månatliga uppföljning så kan jag enkelt gå in i respektive mätpunkt, och ta ut "mätarställningen" i kWh - otroligt befriande och enkelt.
Så.....allt gott så länge!
Håller med om det.P paralun skrev:
Och till min månatliga uppföljning så kan jag enkelt gå in i respektive mätpunkt, och ta ut "mätarställningen" i kWh - otroligt befriande och enkelt.
Så.....allt gott så länge!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo mycket kort har jag kvar min HA/RaspberyyPi för fjv samt elmätaren plus vatten.Demmpa skrev:
Jag vill inte stöka till det och det är Kamstrup för hela slanten.
Elmätaren hittar då Homey men inte fjv/vatten och det borde ju vara en simpel sak att det fanns en config men det hittar jag inte. Borde vara mycket enkelt som i HAs energimodul.
Sen kör jag då HA Community addonet i Homey
Kollade nu på morgonen och man har en diger beta-tråd i deras forum.
Det finns en inställning, set_energy_cumulative som måste vara aktiv.
"That means, devices with meter_gas or meter_water capability should also show the set_energy_cumulative settings in device settings. And if this is set, the energy_cumulative_include should be visible like for power capabilities."
https://community.homey.app/t/homey-energy-public-beta-megathread/123457/166
Massvis med funderingar i tråden inkl inlägg av utvecklare.
Det finns en inställning, set_energy_cumulative som måste vara aktiv.
"That means, devices with meter_gas or meter_water capability should also show the set_energy_cumulative settings in device settings. And if this is set, the energy_cumulative_include should be visible like for power capabilities."
https://community.homey.app/t/homey-energy-public-beta-megathread/123457/166
Massvis med funderingar i tråden inkl inlägg av utvecklare.
Nu kanske det finns en hyfsad lösning på temperaturgivare med exten prob, Sonoff SNZB-02LD.
Den här har dessutom ett brett mätområde (-40 till+115).
Zigbee i och för sig, jag hade hellre sett en Zwave, men har beställt några för att testa.
Första testet blir att sätta den på "rätt" nivå i bastun, kommer att bli magiskt att få en mer korrekt temperatur än vad jag har idag.
Den finns nu också med i den officiella Sonoff-appen för Homey Pro, så det bör lira (v 1.7.5).
Återkommer när dom anländer.
Den här har dessutom ett brett mätområde (-40 till+115).
Zigbee i och för sig, jag hade hellre sett en Zwave, men har beställt några för att testa.
Första testet blir att sätta den på "rätt" nivå i bastun, kommer att bli magiskt att få en mer korrekt temperatur än vad jag har idag.
Den finns nu också med i den officiella Sonoff-appen för Homey Pro, så det bör lira (v 1.7.5).
Återkommer när dom anländer.
Logga in
Skapa konto
Kan uppdatera angående ovanstående termometer.
Den fungerar kalasfint med Homeyn.
Nu får jag äntligen "rätt" temperatur i bastun redovisad, och kan använda den till mina notiser - grymt!
Funkar ju även bra i frysen, eftersom det är extern prob.
En bonus var att det är ett rejält skruvlock till batteriet, som dessutom har en bra magnet.
Så till kyl/frys slipper jag använda dubbelhäftande tejp.
Inställningsmässigt så finns det även möjlighet att kalibrera den med temperaturförskjutning, om man vill vara lite mer petnoga och har någonting att mäta mot.
I övrigt känns den rejäl och välbyggd.
Så jag köper ett laddning till, och så får vi se vad en längre utvärdering ger, men det känns som helt rätt produkt för mig, som jag har saknat.
Den fungerar kalasfint med Homeyn.
Nu får jag äntligen "rätt" temperatur i bastun redovisad, och kan använda den till mina notiser - grymt!
Funkar ju även bra i frysen, eftersom det är extern prob.
En bonus var att det är ett rejält skruvlock till batteriet, som dessutom har en bra magnet.
Så till kyl/frys slipper jag använda dubbelhäftande tejp.
Inställningsmässigt så finns det även möjlighet att kalibrera den med temperaturförskjutning, om man vill vara lite mer petnoga och har någonting att mäta mot.
I övrigt känns den rejäl och välbyggd.
Så jag köper ett laddning till, och så får vi se vad en längre utvärdering ger, men det känns som helt rätt produkt för mig, som jag har saknat.
Skulle inte våga prova det.Alfredo skrev:
Har borrat ett 8mm hål genom väggen.
Sedan har jag lindat in kabelöverskottet i en enkel dosa, den blev helt......bra, tycker jag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto