40 912 läst ·
109 svar
41k läst
109 svar
Återta medgivande
För att fortsätta så är det väl så att vissa bygglovsbefriade åtgärder (friggebod etc) som sker nära (4,5 m) tomtgräns förblir bygglovsbefriade sålänge berörda grannar ger sitt skriftliga medgivande som skickas in med bygganmälan eller vad det kallas. Men för åtgärder som oavsett kräver bygglov så tas bara synpunkter från grannar in i vissa fall och isåfall som stöd för byggnadsnämndens beslut, inte som någon form av veto.
I detta fall så beror det ju lite på kommunens krav för bygglov för plank respektive staket. Det normala är ju tex bygglovsfritt för staket upp till 1,2 m och 50% genomsikt. Men din sambos muntliga medgivande har ingen reell juridisk inverkan på detta plank. Det är antingen bygglovsfritt och då krävs inget medgivande eller så är det svartbyggt utan bygglov.
I detta fall så beror det ju lite på kommunens krav för bygglov för plank respektive staket. Det normala är ju tex bygglovsfritt för staket upp till 1,2 m och 50% genomsikt. Men din sambos muntliga medgivande har ingen reell juridisk inverkan på detta plank. Det är antingen bygglovsfritt och då krävs inget medgivande eller så är det svartbyggt utan bygglov.
I pdfen Får jag bygga? Från Boverket är nedanstående text kopierad ifrån
Bygga närmare gränsen
än 4,5 meter
De grannar som berörs kan medge att
mur, plank, skärmtak och friggebodar
placeras närmare gränsen än 4,5 meter
och då krävs inte heller bygglov. Med-
givandet bör vara skriftligt. Nekar grannarna
får byggnadsnämnden avgöra genom att du
ansöker om bygglov. Det krävs alltid bygg-
lov om du vill bygga närmare gata, väg eller
park än 4,5 meter.
Alltså så räcker det med muntligt medgivande.
Bygga närmare gränsen
än 4,5 meter
park än 4,5 meter.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Alltså, om min fruga lovade grannarna att bygga vad som helst i tomtgräns så hade jag utan omsvep funnit mig i det...
Känns ju jävligt fult att ta tillbaka ett löfte, det är ju oftast som i detta fallet stora pengar inblandade för ett prefab-plank.
Nu handlade detta om ett staket men det verkar ts inte säker på.
Känns ju jävligt fult att ta tillbaka ett löfte, det är ju oftast som i detta fallet stora pengar inblandade för ett prefab-plank.
Nu handlade detta om ett staket men det verkar ts inte säker på.
Nej, du rycker ut saker ur fel sammanhang.L largab skrev:I pdfen Får jag bygga? Från Boverket är nedanstående text kopierad ifrån
Bygga närmare gränsen
än 4,5 meter
park än 4,5 meter.
Denna text betyder att man t.ex. får uppföra en friggebod bygglovsfritt, och närmare tomtgränsen än 4,5 meter om grannarna medgiver det. Men motsätter sig grannarna det så kan man söka bygglov för friggeboden och kommunen kan ge lov för placering närmare tomtgränsen och alltså "köra över" grannarna.
Med din tolkning så skulle jag kunna bygga en 20 våningars skyskrapa bara genom att placera den i tomtgränsen och få grannens godkännande.
Så är det naturligtvis inte. Grannens godkännande gör inte att bygglovspliktiga åtgärder blir bygglovsbefriade.
Hur kunde du tolka det så? Jag det inget konstigt largabs inlägg. Ditt förstår jag dock inte.
Largab klippte bara in en liten del.
Texten kommer från avsnittet som handlar om skyddade uteplatser.
Återigen, grannen kan inte medge något så att en bygglovspliktig åtgärd blir bygglovsbefriad.
Annars skulle jag be min granne att medge ett bygge av carporten jag vill ha, så jag slapp allt bygglovsstrul och dess kostnader.
Texten kommer från avsnittet som handlar om skyddade uteplatser.
Återigen, grannen kan inte medge något så att en bygglovspliktig åtgärd blir bygglovsbefriad.
Annars skulle jag be min granne att medge ett bygge av carporten jag vill ha, så jag slapp allt bygglovsstrul och dess kostnader.
hur lyckas du tolka in höghus och carportar i texten? Det finns inget i närheten av det.
OK. Men budskapet var att grannen kan inte medge något så en bygglovspliktig åtgärd blir bygglovsbefriad. Vare sig det gäller ett bygglovspliktigt plank, en carport eller ett höghus.
Läs PDF'n som largab tog texten ur, så klarnar det nog.
edit:
Jag blev själv tvungen att leta rätt på den och läsa får att förstå varför detta ganska uppenbara fel blev, just för att raderna togs ur från sitt sammanhang.
Läs PDF'n som largab tog texten ur, så klarnar det nog.
edit:
Jag blev själv tvungen att leta rätt på den och läsa får att förstå varför detta ganska uppenbara fel blev, just för att raderna togs ur från sitt sammanhang.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Oavsett vilket är det tveksamt att hävda att det räcker med ett muntligt medgivande.
Förvisso är det så att lagen inte kräver skriftligt medgivande, men man hamnar då ofta, som här, i limbo. Vad har medgivits? Har alla berörda medgivit? Det finns skäl till att man rekommenderar skriftlighet i sånt här, även om det teoretiskt sett inte krävs.
Förvisso är det så att lagen inte kräver skriftligt medgivande, men man hamnar då ofta, som här, i limbo. Vad har medgivits? Har alla berörda medgivit? Det finns skäl till att man rekommenderar skriftlighet i sånt här, även om det teoretiskt sett inte krävs.
Det räcker med muntligt medgivande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Hur tänker du då, praktiskt sett? TS sambo vet inte vad hon har medgivit och TS vet det ännu mindre. Och grannen å sin sida tror kanske att han gjort vad som krävs. I vilken del av verkligheten är detta inte problematiskt?
Om alla är överens räcker det givetvis med ett muntligt medgivande. Men sen byter fastigheter ägare och annat ändras, då är det bra om läget är dokumenterat. Det gäller ju även för den som bygger, ett muntligt medgivande kan man ju neka till. Medgivandet bör också gälla från samtliga ägare om det är delat ägande, som väl är drt vanligaste.
Vad gäller själva bygget är det kanske bra att klarlägga med kommunen vad som gäller, beror på om det är planke eller staket och hur högt det är. Det kan vara fritt från alla krav om bygglov eller medgivande (troligen inte i detta fall), kräva enbart medgivande från granne eller kräva bygglov.
Vad gäller själva bygget är det kanske bra att klarlägga med kommunen vad som gäller, beror på om det är planke eller staket och hur högt det är. Det kan vara fritt från alla krav om bygglov eller medgivande (troligen inte i detta fall), kräva enbart medgivande från granne eller kräva bygglov.
Jag vet inte hur det är för er andra men om jag hade kläckt till min fru att hennes ord inte skulle gälla så hade nog ett staket varit mitt minsta bekymmer omgående. Det hade varit hela bostaden. Alltså den nya jag hade behövt hitta...
Tough luck alltså. Visst var det säkert beräknande av grannen men han har ju frågat.
Tough luck alltså. Visst var det säkert beräknande av grannen men han har ju frågat.
Precis så!J Jocke Best skrev:
Vad skulle grannen gjort när sambon godkännt plankplanerna?
Klappat henne på huvudet och sagt -ja du ser ju mer än lovligt korkad ut lilla stumpan, så det är nog bäst att jag frågar din karl också, tycker du inte det?