Har hon godkänt bygget så får du väl ta det med sambon, går ju inte klaga på grannen när dom nu har frågat om dom får bygga.

• Gilla
Adam F och 3 till
  • Laddar…
Så är det förstås inte.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Du vill bygga staket/plank mot grannen du frågar grannen om lov och bygger upp staketet
Grannen kommer hem och har ångrat sig skulle du då riva det ?

• Gilla
J-stedt och 4 till
  • Laddar…
Nej, så ser jag inte på saken. Grannen frågade muntligen samma morgon som ett plank skulle byggas en av två grannar om medgivande att bygga ett plank (eller staket, vi vet inte hur frågan är ställd).

Det är förstås inte ett seriöst tillvägagångssätt. Därför tänker jag inte svara på frågan om jag skulle rivit i det läget, för jag anser att grannen försatt sig själv i en dålig situation som jag hoppas att jag skulle undvikit i motsvarande läge.

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 4 till
  • Laddar…
Om de frågade, utan att luras om plank/staket, och fått det godkänt känns det lite grinigt att be dem riva för att det bara var en av er hemma?

Det var inte ens fult så du?

Och ett prefab staket sätter man normalt upp under en dag.

Kanske en bild?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Detta är nog inte enkelt att lösa. Som redan skrivits här, godkännandet bör vara skriftligt och från samtliga ägare av grannfastighet. Så är det inte. Så kanske kan ni hävda att det inte är ett godkänt bygge. Samtidigt har grannen frågat den ene ägaren och fått ett muntligt godkännande . Det är inte korrekt men de kan ju tycka att man måste stå vid sitt ord. Sen kan man ju tycka att det är ojuste att komma samma dag som bygget sker, det är säkert planerat sedan en tid, och snabbt bara söka upp den ene ägaren.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
hsd
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, så ser jag inte på saken. Grannen frågade muntligen samma morgon som ett plank skulle byggas en av två grannar om medgivande att bygga ett plank (eller staket, vi vet inte hur frågan är ställd).

Det är förstås inte ett seriöst tillvägagångssätt. Därför tänker jag inte svara på frågan om jag skulle rivit i det läget, för jag anser att grannen försatt sig själv i en dålig situation som jag hoppas att jag skulle undvikit i motsvarande läge.
Vi vet att fråga var staket, första inlägget.

• Gilla
Jan Gustavsson
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vi vet att fråga var staket, första inlägget.
Du kanske vet, jag är inte lika säker. Nedan är de tre första inläggen.
Q jope84 skrev:
Hej undrar om det går åter ta ett medgivande om staket ?
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är det ett vanligt staket eller plank?
Q jope84 skrev:
Plank

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
hsd
Medgivet staket
Plank byggt,samma dag

Ps. Det är bara TS som VET ;)

Redigerat:
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om jag missat något här.

Men antingen så är detta ett plank/staket som är lägre än 110 cm, det är iså fall bygglovsfritt, och du kan sätta upp det utan tillstånd från grannen.

Eller så är det högre än 110 cm, och då krävs i de flesta fall bygglov. Något bygglov kan ju grannen knappast lyckats få samma dag som han frågade. Så vi kan förutsätta att bygglov saknas.

Är det då lägre än 110cm så frågar man av ren hövlighet, men det är inget formellt krav.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Q
hsd hsd skrev:
Medgivet staket
Plank byggt,samma dag

Ps. Det är bara TS som VET ;)
Hon vet inte vad hon sa ja till. De pratade om både staket och plank.

Det är väl 150 cm högt.

Har tänkt lite nu och skall prata med dem någon dag om de,
Det jag är orolig över är häcken hur den kommer må av detta, så får lägga fram som förslag att flytta in de 0,5 m så det går att klippa häcken från deras sida med.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fråga grannen "Fick ni bygglov så snabbt?"

• Gilla
dicliff och 5 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det är litet olika vad som gäller beroende om det är ett plank eller staket, men i vissa fall krävs bygglov. Om det krävs bygglov måste det vara ett skriftligt medgivande av samtliga berörda. Om det inte krävs bygglov bör det i vart fall vara ett skriftligt medgivande

[länk]
Det stämmer väl inte riktigt och står ej så på Boverkets hemsida. Vi fick nyligen bygglov för ett plank (tätt, 180 cm) i tomtgräns mot granne. Inget medgivande av grannarna var involverat utan bygglov beviljades (eftersom det inte strider mot detaljplanen) och kringliggande fastigheter fick ett informationsbrev (och kan såklart överklaga). Av ren hyfs har jag givetvis berättat för berörd granne om detta innan bygglov söktes, men inget medgivande, skriftligt eller muntligt, är involverat i bygglovsansökan eller dess beviljande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.