T Tjiifen skrev:
Lite uppdatering. Det blir nog att rimga en jurist på måndag och höra sig för lite..
Om det får er att känna er lugna är det säkert det rätta. Men välj noga, det är inte så många som kan fastighetsjuridik på djupet. Kontakta även dödsboets försäkringsbolag, de kan ha tips, och om det blir en formell tvist kan ni få stöd för processen. I sak håller jag med de flesta som skrivit här. Köparen har knappast något att komma med, de har missat att göra en ordentlig undersökning före köp. Om man köper från ett dödsbo bör man utgå från att man får begränsad information, vilket ökar besiktningsbehovet.

harry73
T Tjiifen skrev:
Mitt försäkringsbolag säger att avloppet kan lika gärna ha släppt och plinten tippat när hon försökt rikta stugan. Nu vill hon att jag fixar problemet eller betalar för att ett företag kommer och riktar stugan osv för 120 tusen, eller att de blir ett så kallat återköp.
Hon har nu tagit kontakt med advokat
Ditt försäkringsbolag, menar du en dolt fel försäkring och en vanlig hem och villaförsäkring?

Om försäkringsbolaget säger att skadan kan ha uppkommit efter överlåtelsen, då skulle jag känna mig ännu tryggare att köparen inte kommer att få bifall för sitt krav i rätten.

T Tjiifen skrev:
Hallå! Jag har råkat ut för ett litet problem.

Min far hade en stuga i en vädigt populär stugby. När han gått bort fick jag naturligtvis ärva denna stuga, som jag med hjälp av mäklare sålde till en mindre trevlig dam..

Till saken hör att jag har varit i stugan 2 gånger sen han köpte den för 10 år sen.

Inför försäljning fick jag besvara frågor om vad jag viste om denna stuga och vilka underhåll som gjorts med tiden.
Så klart svarade jag vad jag vetat.

Enligt köparen som valde att inte anlita besiktnings man, har ett köks avlopp under stugan varit av en längre tid, vattnet som spolats under stugan har fått en plint med tillhörande järnbalk att tippa och sättning som följd..

Mitt försäkringsbolag säger att avloppet kan lika gärna ha släppt och plinten tippat när hon försökt rikta stugan. Nu vill hon att jag fixar problemet eller betalar för att ett företag kommer och riktar stugan osv för 120 tusen, eller att de blir ett så kallat återköp.
Hon har nu tagit kontakt med advokat

Dom 2 gånger jag varit där har man givetvis kännt att golven i stugan lutat åt olika håll, vilket även hon måste känt på visningen..

Kan det här på något sätt komma att bita tillbaka på mig? Bör jag anlita advokat?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Putte
Stämmer det att köparen försökt rikta upp stugan? Om detta skulle vara ett dolt fel så skall säljaren alltid ha en chans att åtgärda. Har köparen försökt åtgärda och sen kommer till säljaren så är den chansen förbrukad och säljaren har inget ansvar även om det skulle vara ett dolt fel. Din syster kan sova lungt.

• Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
harry73
T Tjiifen skrev:
eller att de blir ett så kallat återköp.
risken att det blir ett återköp är väldig liten, och det jag reagerar mest på är att de säger att avloppet orsakade att någon plint och funderingsbalk välte och att det pga detta blev sättningar. Det handlar alltså inte om vattenskador som kan vara dolda, men om en sättning.

Att en sättning kan vara ett dolt fel känns väldigt osannolikt. Att en sättning som är så stor att man behöver rikta stugan, kan vara ett dolt fel, är i princip omöjligt. Då ska hon på något sätt bevisa att avloppet var av och höll på att underminera plinten, och först efter tillträde välte plinten och uppkom sättningen. Då är avloppet själva felet och sättningen är en följdskada av felet med avloppet.

Du har inte automatiskt rätt att åtgärda felet, men du har rätt att själv inspektera skadan. Och jag rekommenderar att du föreslår köparen att du kommer förbi med en fackman (entreprenör eller besiktningsman) för att inspektera skadan och bilda dig en egen uppfattning av skadan, orsakerna och lämplig åtgärd. Du behöver inte diskutera dina slutsatser med henne. Det kan vara bra att inte visa alltför mycket vilken strategi du väljer.

Handlar det sedan bara om en plint som är själva felet, finns det ju ingen anledning att lyfta hela stugan med kran. Då räcker det med att sätta en domkraft på lämplig plats för att avlasta plinten och rätta upp den. (nu vet jag inte precis hur den järnbalken ser ut och om den försvårar arbetet) Men det känns lite att hon anmärker på en plint och vill använda den för att förbättra hela grundläggningen. Även detta är inget du behöver dela med henne, men det kan vara bra att ha det förberedd för en eventuell rättegång.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Fick en bifogad "offert" av hennes advokat som jag glömde bifoga tidigare.

Känns lite väl seriöst för att rikta upp en stuga

• Bild på en skriftlig offert för att rätta upp och renovera en stuga, med kostnadsdetaljer och arbetsbeskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Luddis_1
  • Laddar…
En advokat som inte kan skriva under med sitt namn ordentligt eller ens vet hur man sätter punkt i slutet av en mening. Är du säker på att det ens är en advokat?

Edit: Inser nu att det är bifogat av advokaten, inte skrivet av densamma. Då var det mindre konstigt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En advokat som inte kan skriva under med sitt namn ordentligt eller ens vet hur man sätter punkt i slutet av en mening. Är du säker på att det ens är en advokat?
Men Simon är nog någon byggare som lämnat offerten

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Du skulle kunna ringa upp köparen, spela in samtalet och helt oskyldigt fråga henne hur hon upptäckte felen. Med lite tur kommer hon att berätta om de omfattande skadorna och att de var enkla att upptäcka. Då kanske hon avslöjar att de inte är några dolda fel.

Om hon har blivit coachad av sin advokat och hon inte säger något, är det bara att tacka för samtalet och säga hej då.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
T
Det så klart du ska kontakt med en jurist så att ni får lite lugn och ro, sjukt jobbigt att hamna i en sån här sits om man är ovan. Se till bara att det är en jurist som har gedigen erfarenhet inom just detta område, tyvärr kan en slipad brännvinsadvokat få det att låta väldigt bra men sen blir det dyrt och dåligt.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Jag har svårt att se att det finns så mycket en advokat kan göra nu mer än att lugna TS mot betalning. Inte det sämsta iofs., men att bara bestrida tills man blir stämd inför domstol räcker annars långt.

• Gilla
Luddis_1 och 5 till
  • Laddar…
T Tjiifen skrev:
Fick en bifogad "offert" av hennes advokat som jag glömde bifoga tidigare.

Känns lite väl seriöst för att rikta upp en stuga
Det där är ju nästan en helrenovering av grunden, inte en plint som tippat.

Protte

• Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
T Tjiifen skrev:
Ja du för att min syster som även hon är en del av dödsboet ska kunna sova på nätterna. Hon är super nervös:rolleyes:
Ge henne en länk till den här tråden i stället. Det blir billigare.

• Gilla
  • Haha
Henkan Sundberg och 5 till
  • Laddar…
Är det bara jag som reagerar på att brevet säger "Vid undersökning av grunden har det visat sig [...]"? Med den formuleringen låter det ju som är man medger att felet gått att upptäcka med en normal undersökning. Ergo ej dolt fel.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 9 till
  • Laddar…
Kan vi inte få in någon jurist i tråden som instämmer. Då har du ju varit i kontakt med en jurist, och kan lugna din syster med gott samvete :cool:

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
harry73
Det finns många jurister här

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.