21 674 läst ·
95 svar
22k läst
95 svar
Återköp av stuga ...
Hej, Är huset på ofri grund så gäller konsumentköplagen. Där köparen ansas vara en kunnig person med och erfaren lekman så köparen måste göra detta grundligt. Står det ej heller i köpeavtalet några klausuler om detta så måste man avisa kravet med denna hänvisning. Köparen borde också gå via konsumentverket för vägledning.T Tjiifen skrev:
Att avisa kravet är viktigt då man annars anses godtaga reklamationen Däremot så bör nog alla dödsbodelägare skriva under
Konsumentköplagen? Menar du att TS sålt sitt arv i egenskap av näringsidkare?H håbbe1961 skrev:Hej, Är huset på ofri grund så gäller konsumentköplagen. Där köparen ansas vara en kunnig person med och erfaren lekman så köparen måste göra detta grundligt. Står det ej heller i köpeavtalet några klausuler om detta så måste man avisa kravet med denna hänvisning. Köparen borde också gå via konsumentverket för vägledning.
Att avisa kravet är viktigt då man annars anses godtaga reklamationen Däremot så bör nog alla dödsbodelägare skriva under
Baserat på det som framgår av tråden är det solklart att tanten inte har något att hämta. Det framstår som uppenbart att felen är att förvänta och skulle gå att upptäcka vid en någorlunda seriös besiktning/egenundersökning. Alla som ägt ett äldre fritidshus vet att man förr i tiden byggde sina stugor efter bästa förmåga med befintliga medel.
Att tanten inte förstår bättre kan jag köpa. Däremot tycker jag att juristen borde hängas ut ordentligt med namn och firma. Denne måste rimligen förstå att tantens krav är direkt löjliga men väljer ändå att ta på sig att driva ärendet mot TS. Jag förstår att alla har rätt till juridisk representation men i det här fallet känns det mer som försök till utpressning.
Att tanten inte förstår bättre kan jag köpa. Däremot tycker jag att juristen borde hängas ut ordentligt med namn och firma. Denne måste rimligen förstå att tantens krav är direkt löjliga men väljer ändå att ta på sig att driva ärendet mot TS. Jag förstår att alla har rätt till juridisk representation men i det här fallet känns det mer som försök till utpressning.
Klicka här för att svara