T Tjiifen skrev:
[bild]

Fick det här på mejl idag.. bör jag kontakta en advokat? Vilket strul.

Känns som att den här tanten inte ger sig i första taget :thinking:
Hej, Är huset på ofri grund så gäller konsumentköplagen. Där köparen ansas vara en kunnig person med och erfaren lekman så köparen måste göra detta grundligt. Står det ej heller i köpeavtalet några klausuler om detta så måste man avisa kravet med denna hänvisning. Köparen borde också gå via konsumentverket för vägledning.

Att avisa kravet är viktigt då man annars anses godtaga reklamationen Däremot så bör nog alla dödsbodelägare skriva under
 
  • Gilla
Tjiifen
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Är huset på ofri grund så gäller konsumentköplagen. Där köparen ansas vara en kunnig person med och erfaren lekman så köparen måste göra detta grundligt. Står det ej heller i köpeavtalet några klausuler om detta så måste man avisa kravet med denna hänvisning. Köparen borde också gå via konsumentverket för vägledning.

Att avisa kravet är viktigt då man annars anses godtaga reklamationen Däremot så bör nog alla dödsbodelägare skriva under
Konsumentköplagen? Menar du att TS sålt sitt arv i egenskap av näringsidkare?
 
Är det ett arrende så bör uthyraren normalt vara en sådan och jämförbart med bostadsrätt, men ingen info om detta
 
Du menar köplagen, inte konsumentköplagen. Och tråden har också redan tagit upp detaljer om vilka lagar som bör vara tillämpliga.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Baserat på det som framgår av tråden är det solklart att tanten inte har något att hämta. Det framstår som uppenbart att felen är att förvänta och skulle gå att upptäcka vid en någorlunda seriös besiktning/egenundersökning. Alla som ägt ett äldre fritidshus vet att man förr i tiden byggde sina stugor efter bästa förmåga med befintliga medel.

Att tanten inte förstår bättre kan jag köpa. Däremot tycker jag att juristen borde hängas ut ordentligt med namn och firma. Denne måste rimligen förstå att tantens krav är direkt löjliga men väljer ändå att ta på sig att driva ärendet mot TS. Jag förstår att alla har rätt till juridisk representation men i det här fallet känns det mer som försök till utpressning.
 
harry73
Men om det nu är arrendetomt, är det köparen som gäller och därmed lite annorlunda än fastighetsköp.

Men det är fortfarande viktigt att själv besiktiga skadan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.