Något jag verkligen undrar är om det inte kan bli hög kostnadsränta??? Plötsligt uppstår ju en flera år gammal skatteskuld. Blir det verkligen bara lägsta nivån på ränta?

Tack Sir Duke för informationen!

Idag är det dags att deklarera. Jag har tidigare skickat in ett brev till mitt lokala Skatteverk om att jag vill betala tillbaka uppskovet och ompröva deklarationerna för år 2010-2014. Vid deklarationen idag kommer jag att ange i rutan "Övrigt" att uppskovet ska uppskovet ska strykas då jag begärt omprövning. Något jag missat?

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Nej det tror jag inte. Utifrån vad jag läst på deras hemsida så är det faktiskt inte krångligare än så. Och har du glömt något så ska de hjälpa dig så det blir rätt. Detta är ju inget trixande utan helt vanliga skattetekniska val man gör.

Någon här som har sett en vettig beräkning för hur mycket man skulle kunna tjäna på att begära omprövning?

Vi har rätt stort uppskov, ca 1,5 mille som vi nu återför.

Räntan på uppskovet är ungefär dubbelt så hög som räntan på kvarskatt (just nu). Så räkna med att få tillbaka ungefär hälften av det ni betalat in.

Göta Petter, det blir ju en rejäl slant :wow:

Hur har det gått?
Har någon fått tillbaks hälften av det som betalats in?

Det verkar vara på gång.
Har fått en tjock bunt med papper från skatteverket.
Men tyvärr förstår jag inte mycket av deras bakvända uträkningar.

Tänk om SKV bara hade kallat det "uppskjuten reavinstskatt" och satt räntan till samma som kvarskatteräntan så hade dessa oändliga uträkningar inte behövts.
Men varför göra något enkelt när man kan göra det svårt/obegripligt :p

Jag fick tillbaka en del pengar men mindre än jag hade hoppats på. Tycker de hade väldigt hög ränta framförallt i år. De körde ränta från 12 feb och jag betalde in i maj. Trodde jag skulle slippa ränta då jag bara skulle in med 16 k men de körde ändå.

Hmm ränta från 12/2 fastän skulden bara var 16K?

Hur hög verkar räntan ha varit då? Inte nåt i stil med 16 % va?

Har inte räknat efter riktigt men räntorna åt upp mer av besparingen än jag trodde. Inga stora summor för mig så det kvittar nästan. Jag betalade ca 500 kr per år för mitt uppskov så på 5 år blir det 2500 kr. Sedan var räntan på typ över 1500 kr så en knapp tusenlapp kvar kanske.

Har nu fått en utbetalning från SKV om 4.035 kr.
Hustrun fick 5.706 kr igår.

Låter lite lite, men vi får se var det hamnar i slutändan.
Fast pengar är pengar, plus är mycket trevligare än minus :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.