Hej,

Jag står för att skulle renovera fasad till en ventilerad fasad (vad jag skrivit om i annat inlägg) för sen efteråt att sälja huset. Jag har dock lite tanker och funderingar som jag skulle behöva lite sparring på.

I dag står jag som ägare på huset men är sambo. Jag har en tidigare uppskov på cirka 200.000 SEK. Huset beräknas att kunna säljas för cirka 200.000 SEK mer än vad jag köpte det för – efteråt vill vi köpa nytt tillsammans (blir nog runt 5-600.000 SEK billigare i inköpspris än det nuvarande).

Fasadbytet kostar cirka 345.000 SEK före ROT avdrag. Jag kan få fullt ROT avdrag (50.000 SEK) men min sambo kan få 38.000 SEK (då vi har RUT för 12.000 SEK på henne). Hon kan dock enbart få ROT avdrag om hon ”köper” sig in på bostaden (hon har inget uppskov).

Min fundering är nu om det kan betala sig att hon ”köper” sig in i den nuvarande bostad för att få ROT avdrag på fasadbytet. Att göra ett gåvobrev hos en advokat kostar cirka 3-4.000 SEK plus 825 i inskrivning. Men då måste jag skatta på mitt uppskov vid nästa deklaration – även om vi inte får såld bostaden i år – vilket inte är säkert att man hinner få en köpekontrakt under 2013.

Funderingen är om det inte är bättre att strunta i de 38k SEK i ROT avdrag och låta mig fortfarande äga bostaden till den blir såld och sen ta vinsten minus förbättringar (inkl. fasadbytet), lagfart och arvode till mäklaren och kvitta så mycket som möjligt på skatten fast jag kommer att köpa billigare hus då vi går in med 50%. Alternativt är att vi går in x/y % på nya huset i början så jag kan kvitta uppskoven och sen efter ett år ge sambon ner till 50% i gåvobrev.

Andra funderingar? Har jag glömd något?

Jag tror men har rätt dålig koll, att ditt uppskov försvinner om du ger bort fastigheten, dvs. att det måste betalas in då. Kan ha fel.

Men OM jag har rätt så blir du med andra ord av med uppskovet oavsett hur du gör. Och då verkar det väl dumt att inte nyttja all tillgänglig ROT nu. Skillnaden blir väl bara att du ev. blir av med uppskovsbeloppet ett år tidigare, men du skall ha en rätt hög kalkylränta för att motivera att tacka nej till 38 000, för att senarelägga uppskovet ett år.

Du behöver för övrigt inte ge bort halva fastigheten nu. Det räcker med någon enstaka procent ägarandel för att få ROT. Och jag antar (men vet inte ) att du bara blir av med uppskovet i förhållande till ägarandelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.