Hej!
Jag sålde en lägenhet för några år sedan och köpte hus och begärde och fick uppskov med reavinstskatten.
Jag har egentligen pengarna jag är skyldig i skatt. Men jag har hittills kunnat placera dem till ca 3,5 % sparränta och därför behållit uppskovet. Men nu är det snart dags att binda om och eftersom räntorna är betydligt lägre nu funderar jag på att återföra uppskovet.
Min fråga är; räknas skatten, när jag tar upp den, som en inkomst det året som utlöser inkomstskatt? Jag tjänar knappt 500 000 så i så fall blir det ju en massa extra statlig marginalskatt. En skatteteknisk variant kunde vara att behålla uppskovet ett år till för nästa år ska jag vara föräldraledig 7 månader och gå ner rejält i lön. Är det ekonomiskt fördelaktigare att ta upp reavinstskatten då? Dock blir det ju en till årsavgift på ett par tusen, äter det upp fördelarna?
Tusen tack på förhand!

Reavinster läggs inte på toppen av din lön, de har en egen skattesats.
Det spelar alltså ingen roll vilket år du återför uppskovet.
Du kan förstås spekulera i framtida ändringar av skattesatsen, eller att räntebeläggningen av uppskoven tas bort. Man visste i förväg när reavinstskatten på bostadsförsäljningar skulle öka från 20% till 22% och jag återförde då mitt uppskov i deklarationen för sista året då skatten var 20%.

Redigerat:
Från
https://www.compricer.se/nyheter/ar...letter20141211&utm_content=newsletter20141211
Räntesatsen du betalar på ditt uppskov är följaktligen cirka 3,25 procent.
Jag har pratat med skatteverket om detta, och man skall fylla i en blankett K2.
Extremt knöligt, då det är samma uppgifter som man redan lämnat när man fick uppskovet beviljat.
Varför skriva samma sak en gång till när SKV redan har fått alla uppgifter?

Är det bara jag som inte har perfekt ordning på alla papper sedan 15 - 20 år?

Tack för de snabba svaren!
Det jag blir fundersam över är följande från Skatteverkets hemsida (läs särskilt de sista raderna i varje stycke):

"Frivillig återföring

Du kan välja att återföra hela eller delar av uppskovet till beskattning även om du inte har sålt din ersättningsbostad. Du måste återföra minst 20*000 kr under inkomståret/kalenderåret om du återför en del av uppskovsbeloppet. Återför du däremot hela det kvarvarande uppskovsbeloppet får beloppet vara lägre än 20*000 kr. Frivillig återföring gör du på blankett K2. Det återförda beloppet räknas som en inkomst som du har haft under inkomståret/kalenderåret före det år som du deklarerar det återförda beloppet.

Exempel:

Om du gör en frivillig återföring av 20*000 kronor i deklarationen 2015 räknas dessa 20*000 kronor som en inkomst som du har haft under 2014. Det har betydelse om du ska göra en extra inbetalning av skatt."

Inkomster finns ju av olika slag. Kapital, arbete och kanske något mer. Detta är väl kapital?

Ja det räknas som kapitalinkomst.
Den springande punkten för mig är om den inkomsten läggs ovanpå min arbetsinkomst så att jag även får en massa kvarskatt där. Vore ju totalt orimligt om det var så, men konstigare saker har väl hänt, och jag vill vara säker...

Sir Duke skrev:
...så att jag även får en massa kvarskatt där...
Jag förstår inte riktigt hur du menar med kvarskatt.
Du kan ju inte återföra uppskovet till beskattning retroaktivt, utan du får ta upp det i deklarationen för inkomståret 2014, eller 2015 om du väntar till efter årsskiftet.
Och det är klart att du måste räkna med, och betala, de 22% reavinstskatt då.

Enligt personen jag pratade med på "skatteupplysningen" så påförs man ingen "ränta" om man betalar in skatten före den 12/2. Så det är väl lämpligt att göra detta i början på februari :)

Jag menar att om reavinstskatten som jag skjutit upp var 85 000, och jag i 2015 års deklaration väljer att återföra den, så blir det en inkomst av kapital 2014 på 85 000 (enligt skatteverkets hemsida). Min fråga är om den inkomstökningen ger någon inkomstskatt, förutom själva reavinstskatten.

Om du återför reavinsten och skattar den år 2015, så deklarerar du det i deklarationen 2016.
Det är ju då vi deklarerar inkomster och utgifter för inkomståret 2015.

Så i deklarationen år 2015 får du "Schablonintäkt bostadsuppskov: 1,67% på 85000kr" ja.
Den deklarationen gäller ju inkomståret 2014, som snart är passerat.

Men betala som sagt skatten före 12/2 så blir det ingen schablonintäkt år 2015.

Krångligt, jag vet :)

Sir Duke skrev:
Jag menar att om reavinstskatten som jag skjutit upp var 85 000, och jag i 2015 års deklaration väljer att återföra den, så blir det en inkomst av kapital 2014 på 85 000 (enligt skatteverkets hemsida). Min fråga är om den inkomstökningen ger någon inkomstskatt, förutom själva reavinstskatten.
Nej, skatt på lön är helt separerad från skatt på kapitalinkomster. När det gäller lön så ska man försöka ha så jämn inkomst som möjligt. Det är dåligt att tjäna mycket ett år och lite nästa år. Detta gäller inte kapitalinkomster, där blir det samma totala skatt även om det man ska skatta för varierar mycket mellan åren.

Det finns vissa specialregler som blandar ihop inkomstslagen. T.ex kan kapitalförluster till viss del kvittas mot andra inkomstslag.

b_hasse skrev:
Nej, skatt på lön är helt separerad från skatt på kapitalinkomster. När det gäller lön så ska man försöka ha så jämn inkomst som möjligt. Det är dåligt att tjäna mycket ett år och lite nästa år. Detta gäller inte kapitalinkomster, där blir det samma totala skatt även om det man ska skatta för varierar mycket mellan åren.

Det finns vissa specialregler som blandar ihop inkomstslagen. T.ex kan kapitalförluster till viss del kvittas mot andra inkomstslag.
Tack för alla svar!

Jag trycker nog in skiten före nu före 12/2 2015 så slipper jag väl avgift för 2015.

Men förresten varför är det dåligt att ha ojämn inkomst? (Jag tjänar mindre de år jag är hemma med barn men det är ju inte så mycket att göra åt)

Sir Duke skrev:
Men förresten varför är det dåligt att ha ojämn inkomst? (Jag tjänar mindre de år jag är hemma med barn men det är ju inte så mycket att göra åt)
Det beror på de progressiva skatteskalorna. Skattesatsen ökar när inkomsten ökar. Den viktigaste gränsen går vid ca 38000:- per månad. Kommer man över det betalar man extra skatt, och den får man inte tillbaka om man tjänar mindre än 38000:- per månad ett annat år.

Inkomstvariationer har betydelse om man passerar en så kallad "skiktgräns". Den viktigaste finns alltså vid ca 38000:- per månad, men det finns fler. I alla normala inkomstlägen blir den totala skatten lägst om inkomsten är så jämn att man alltid ligger mellan samma skiktgränser.

KnockOnWood skrev:
Från
[länk]

Jag har pratat med skatteverket om detta, och man skall fylla i en blankett K2.
Extremt knöligt, då det är samma uppgifter som man redan lämnat när man fick uppskovet beviljat.
Varför skriva samma sak en gång till när SKV redan har fått alla uppgifter?

Är det bara jag som inte har perfekt ordning på alla papper sedan 15 - 20 år?
Men om man har fått slutligt uppskov (alltså inte bara preliminärt som bara gäller i 1 år) så finns det ju inget nytt som behöver deklareras? Som jag tolkar instruktionerna så fyller man då endast i hur stor del av uppskovsbeloppet man vill betala in? Nån som har erfarenhet??

Sir Duke skrev:
Men om man har fått slutligt uppskov (alltså inte bara preliminärt som bara gäller i 1 år) så finns det ju inget nytt som behöver deklareras? Som jag tolkar instruktionerna så fyller man då endast i hur stor del av uppskovsbeloppet man vill betala in? Nån som har erfarenhet??
Hoppas du har rätt!
Och det verkar faktiskt så om man lusläser "Upplysningarna" till K2.
Jag blir så matt av dessa blanketter, så jag har inte provat än (ville inte fördärva julen),
men kommer att göra det innan januari är slut.

Stay tuned, rapport kommer :)

Schysst, jag ska också brottas med blanketten, hörs igen på andra sidan :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.