Hmm fyllde i K2, blev ju bara ett par rutor - personnummer, datum, totala uppskovsbeloppet, samt så mycket man vill återföra.
Men när ska blanketten in? Man signerar ju inte någonstans, ska den ligga ihop med den vanliga deklarationen som ska in i maj? Men man ska ju in men pengar redan i februari (helst)?

Jag pratade igår med en handläggare på skattekontoret i Göteborg.

Man fyller i K2 som du skriver och skickar med den vanliga inkomstdeklarationen (andra maj?).
Och pengarna (22% av uppskovsbeloppet) skickar man in före 12/2 om man vill slippa avgift för inkomståret 2015.
Och nu har jag med posten fått ett par bankgiro-blanketter för hustrun och mig,
med OCR-nummer och allt.
Och Nordea har högsta belopp för överföringar 250.000 kr/dygn, så det skall inte bli problem där.

Skönt att klara upp sånt så inte arvingarna behöver sitta och gräva i gamla pappershögar,
när den dagen kommer :p

Schysst med all info, tackar!

Vet du om allt måste in före 12/2? Eller bara det som är över 20 000?

Som jag har förstått det så måste skatten betalas in före (eller senast?) den 12/2 för att man inte skall behöva betala (hela eller en del av, vet inte) "Schablonintäkt bostadsuppskov 1,67 % på 999.99 kr."
För mig och lilla gumman är det en rejäl slant, så vi betalar hellre in skatten en gång för alla.
För skatterna kommer väl aldrig mer att sänkas va :rolleyes:

Men ring och fråga!
Jag behövde bara vänta 10 minuter i telefonkön :)

Det känns som att det borde vara så att man betalar in allt senast 12/2. Det där med att man får vänta med de sista 20 000 handlar nog bara om förseningsränta. Men vi snackar ju om ett uppskov som ska återföras. Man kan nog inte göra det så sent som i maj och ändå slippa årsavgiften.

Nja, det kanske funkar att hålla inne med lite pengar. Om jag exempelvis inte har jämkat under året före och vet att jag kommer få tillbaka en hel del pengar vid deklarationen borde det vara möjligt? Samt att det inte är någon ränta på ev kvarskatt upp till 20 k va?

Verkar vara ok att hålla lite på del av betalningen för den som så önskar:

"För att undvika kostnadsränta kan du bli tvungen att göra en extra skatteinbetalning om du räknar med att få ett underskott av slutlig skatt på skattekontot. Kostnadsräntan vid underskott på mer än 30 000 kronor börjar räknas från och med en 13 februari. För underskott som uppgår till högst 30 000 kronor börjar kostnadsräntan räknas den 6 maj."

Man kan fylla i en K2:a digitalt också om man deklarerar via nätet.
I alla fall kunde man det för ett par år sedan då jag betalade in ett uppskov.

Alldeles rätt!
Jag minns inte när jag deklarerade på papper senast.
Till och med K10 funkar på nätet, med ett enkelt Bank-ID.

Och nu har jag upptäckt att man inte behöver ringa SKV för att få ett OCR-nummer till inbetalningen.
Det är bara att gå in här och knacka in personnumret:
http://www.skatteverket.se/privat/s.../ocrberakning.4.18e1b10334ebe8bc80005111.html

Hur många är vi egentligen som "lider" av överlikviditet :p

Räknar lite på att återföra uppskovet samt om jag måste in med några pengar nu eller kan vänta.

Jag har ett uppskov på 77 000 kr. Stämmer det att det kostar mig 385 kr per år? Trodde det var högre men summan står inte i deklarationspapprena utan bara hur mycket uppskov man har.

Kostar 17 000 kr att återföra uppskovet. Ger det mig en kapitalinkomst på 77 000 kr om jag löser det? Är det vid deklarationen 2016 dessa 77 k syns? Har gammalt CSN-lån så betalar 4 % av min inkomst till CSN så drygt 3000 kr till CSN också i så fall.

Förresten är det 30 000 som är gränsen för kostnadsränta?? Dvs skatteskuld över det ska in senast 12/2. Jag hade fått för mig 20 000...

30 000 kr är det. Jag trodde också på 20 000 kr men det är verkar vara ändrat sedan några år tillbaka.

Hemmakatten
KnockOnWood skrev:
Hur många är vi egentligen som "lider" av överlikviditet :p
Kära nån, inte vill jag att du ska lida. PM'ar raskt mitt kontonr så att du kan befria dig från överlikviditeten. :)

Hemmakatten skrev:
Kära nån, inte vill jag att du ska lida...
Hygglo!

För barna vill ju inte att det skall bli något över till dem.
De vill ju börja "vuxenlivet" med 1/2 - 1 mille i studieskulder och ett par mille i bostadslån.

Är det så i varje generation, och kommer alltid att vara så?
Tänk på "de gamla egyptierna".
I stället för att bygga bostäder åt folket, anlägga vägar, hamnar, bevattningsanläggningar med flera nyttigheter byggde de idiotiska, meningslösa pyramider som mausoleer åt sig själva,
och tog det samlade välståndet med sig i graven :confused:
https://www.youtube.com/watch?v=FDBvAaUuW5o

Hmm, jag blev lite nervös nu. Vad händer om man deklarerar med K2 att man vill återföra uppskovet. Men inte betalar (eller inte betalar in allt) nu till 12/2. Tickar det ränta då ända tills man kommer in med pengarna? Eller blir man skyldig en årsavgift för schablonintäkt, dvs de ser det som att man inte alls återför uppskovet? Det borde väl vara samma regler helt oavsett typ av skatteskuld, dvs man kan vänta med 30 000 tills i maj??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.