17 132 läst ·
58 svar
17k läst
58 svar
Återföra uppskov - skatteeffekter?
Jo räntan fattar jag, men det jag var rädd för var att det blir en till "straffavgift"/årsavgift för att de tycker att jag inte alls har återfört uppskovet, till 12/2 alltså. Jag är skyldig 82000. Men det borde funka att betala 52000 nu, deklarera K2 i mars, och betala de sista 30000 i maj. Och slippa årsavgiften.
Ja, så länge du inte har annan restskatt. Om du räknar med att få tillbaka lite pengar kan du hålla inne med 30 000 kr. Men om du räknar med restskatt måste du räkna om så du bara håller inne med exempelvis 25 k osv.
Dags att reda ut lite till. Försöker hjälpa min mor med beslut om hon ska betala tillbaka uppskovet eller inte. Hon har ett uppskov på 1 250 000 kr. 22 % av detta blir 275 000 kr som i så fall ska in om hon vill bli av med uppskovet helt och hållet. Det som gör mig konfunderad är att dessa 275 000 kr räknas som en kapitalinkomst för år 2014 om de betalas in nu. Innebär det att hon får betala skatt på dessa 275 000 kr? Det blir ju ytterligare en stor summa pengar som ska in eller har jag fått något om bakfoten?
Edit:
Lyckades att hitta svaret själv. Väldigt bra info via denna artikel och framförallt via de kommentarer som finns under artikeln där skribenten svarar på frågor:
http://greenroom.seb.se/uppskovsrantan-pa-vinst-vid-bostadsforsaljning-ar-en-dyr-affar /
Edit:
Lyckades att hitta svaret själv. Väldigt bra info via denna artikel och framförallt via de kommentarer som finns under artikeln där skribenten svarar på frågor:
http://greenroom.seb.se/uppskovsrantan-pa-vinst-vid-bostadsforsaljning-ar-en-dyr-affar /
Redigerat:
Eftersom flera av kommentarerna i den länken är felaktiga (signaturen "Jens" har dock rätt), och informationen hos skatteverket är förvirrande vill jag förtydliga. Det blir ingen "extra" skatt för att man frivilligt återför uppskovet. Inkomsten som nämns är helt enkelt den reavinst som ska beskattas. I ditt exempel är det uppskovsbeloppet på 1 250 000 som tas fram som en inkomst för 2014. Eftersom det är en reavinst på husförsäljning blir skatten 0.22 * 1 250 000 = 275 000daddydj skrev:Dags att reda ut lite till. Försöker hjälpa min mor med beslut om hon ska betala tillbaka uppskovet eller inte. Hon har ett uppskov på 1 250 000 kr. 22 % av detta blir 275 000 kr som i så fall ska in om hon vill bli av med uppskovet helt och hållet. Det som gör mig konfunderad är att dessa 275 000 kr räknas som en kapitalinkomst för år 2014 om de betalas in nu. Innebär det att hon får betala skatt på dessa 275 000 kr? Det blir ju ytterligare en stor summa pengar som ska in eller har jag fått något om bakfoten?
Edit:
[länk]
Håller med. Skatteverkets förklaring där de till och med tagit med ett exempel gjorde mig bara förvirrad. Jag trodde jag hade koll på läget, men efter att ha läst på Skatteverkets sida blev jag väldigt osäker. Länken jag la in var tydligare om man bara läser expertens artikel och hans kommentarer. Det är inte svårare än att man betalar 22 % skatt på sitt uppskovsbelopp.Sir Duke skrev:
För den som trots allt vill bli förvirrad rekar jag Skatteverkets redogörelse:
https://www.skatteverket.se/privat/...kovsbelopp.5.3258ac79127730fd3b980002770.html
F-n det blev årsavgift ändå. Spelar ingen roll att man återför uppskovet nu. Hade man uppskov 1 januari 2014 så betalar man avgift för 2014 oavsett om man betalar in det nu när man deklarerar för 2014.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
daddydj skrev:
För mig är det fullständigt obegripligt att de kan uttrycka sig så förvirrande på en stor statlig myndighet.
Varför snacka om "schablonintäkt", varför inte bara skriva vad det är, nämligen ränta på pengarna som man "lånar" av staten?
Hmm, läste i tidningen att man kan byta uppskovsavgiften mot kvarskattsavgift - som är mycket lägre. Vad tror ni?
http://mobil.dn.se/ekonomi/efter-dns-artikel-skattehandlaggare-ska-utbildas/
http://mobil.dn.se/ekonomi/efter-dns-artikel-skattehandlaggare-ska-utbildas/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så tolkar jag inte artikeln.
Däremot att man skall kunna begära omprövning av de sista fem årens deklarationer,
och få tillbaka skillnaden mellan "uppskovsräntan" och "kostnadsräntan".
Info skall tydligen komma på SKVs hemsida på fredag.
Detta blir virrigare och virrigare
Däremot att man skall kunna begära omprövning av de sista fem årens deklarationer,
och få tillbaka skillnaden mellan "uppskovsräntan" och "kostnadsräntan".
Info skall tydligen komma på SKVs hemsida på fredag.
Detta blir virrigare och virrigare
Jag fattar inte heller, men jag *tror* att den *kan* vara så här:
Nu 2015 kommer du på att du vill återföra ditt gamla uppskov. Du har fått tag i pengar och tänker betala in dem före maj.
Då kan du göra om tidigare deklarationer, ända bak till 2010, och säga att vänta nu här, det där uppskovet vill jag skulle ha blivit återfört redan 2010. Då slipper du uppskovsräntan på 3,25 % för de senaste 5 åren, och betalar kvarskattsränta på 1,25 % i stället. Dvs du sänker kostnaden med 2 procentenheter.
Det funkar alltså bara när man återför uppskovet, inte om man behåller det.
Nu 2015 kommer du på att du vill återföra ditt gamla uppskov. Du har fått tag i pengar och tänker betala in dem före maj.
Då kan du göra om tidigare deklarationer, ända bak till 2010, och säga att vänta nu här, det där uppskovet vill jag skulle ha blivit återfört redan 2010. Då slipper du uppskovsräntan på 3,25 % för de senaste 5 åren, och betalar kvarskattsränta på 1,25 % i stället. Dvs du sänker kostnaden med 2 procentenheter.
Det funkar alltså bara när man återför uppskovet, inte om man behåller det.