Avemo skrev:
Jag kan inte hänvisa till någonstans där det står, men jag har hört att en automatsäkring är garanterad att klara tre kortslutningar. Jag förutsätter att det då gäller den maximala ström som säkringen är stämplad att kunna bryta. I en bostad gissar jag att det oftast är så hög resistans i anläggningen att strömmen blir lägre vid en kortslutning. Dessutom är det väl oftare som den löser för överbelastning än för kortslutning, och då pratar vi om en helt annan ström.
Borde stå i tillverkarens litteratur och/eller standard? Fast när jag tittar i några gamla datablad så står det iofs inte mycket om det... Skulle inte förvåna mig om tillverkaren tvår sina händer efter en enda maxströmsutlösning. MEN, som du skriver så lär ju dessa hända endast mycket sällan i en vanlig bostad. Jag antar att slitaget är starkt beroende på hur och varför den löser. Om det bara handlar om långvarig överström så att den löser i det termiska området så borde den tåla väldigt många brytningar, de datablad jag sett säger tiotusentals gånger rent mekaniskt/elektriskt, men en stum kortslutning med ty åtföljande slitage på kontaktytor och annat så tror jag det går mycket fortare.

bobas skrev:
På vilket sätt blir de sämre? Löser de ut i onödan eller inte alls när de är dåliga?
Typiskt så löser de ut i "onödan", alternativt går inte att återställa. När övergångsresistansen ökar så blir de varma snabbare, och löser då fortare i överströmsområdet. Det skall finnas en tråd här där experterna (som jag inte tillhör) tar isär ett antal fabrikat och jämför dem. Det kan nog vara belysande.

lars_stefan_axelsson skrev:
Borde stå i tillverkarens litteratur och/eller standard? Fast när jag tittar i några gamla datablad så står det iofs inte mycket om det... Skulle inte förvåna mig om tillverkaren tvår sina händer efter en enda maxströmsutlösning. MEN, som du skriver så lär ju dessa hända endast mycket sällan i en vanlig bostad. Jag antar att slitaget är starkt beroende på hur och varför den löser. Om det bara handlar om långvarig överström så att den löser i det termiska området så borde den tåla väldigt många brytningar, de datablad jag sett säger tiotusentals gånger rent mekaniskt/elektriskt, men en stum kortslutning med ty åtföljande slitage på kontaktytor och annat så tror jag det går mycket fortare.
Jag misslyckas också med att hitta det skrivet någonstans. Vanligt för dvärgbrytare är att de är märkta att kunna bryta 6 ka. För att åstadkomma den kortslutningsströmmen krävs en impedans på 0,038 ohm. Hur många grupper i en bostad har den impedansen? Redan förimpedansen brukar väl vara en faktor tio ifrån?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Dom håller för 10 000 cykler.

Screen Shot 2014-02-03 at 10.18.25.png

Gå till den här sidan och klicka vidare till exvis en B10A. Det går tyvärr inte att länka direkt.

Fascinerande det här med moderna myter.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jo, för de moderata kortslutningsströmmar vi har i bostäder ska dvärgarna överleva fler än 3 gånger. Men kortslutning har vi inte varje dag, mer vanligt är överlast som värmer upp dvärgen. Det är ju i grunden en strömbrytare (lastfrånskiljare) som ska kunna bryta full last, och sådana typrovas i häraden 10,000-tals gånger. Men mekaniken är mycket känslig så det behövs inte mycket slitage och deformation av plasten för att vippan inte ska fastna i till-läget längre.

Du menar att specen på 20 000 cykler är fel?

Men, om de inte håller för de påfrestningar som de rimligen kan komma att utsättas och att detta leder till felfunktion så kan det ju få fatala konsevkenser?

Nej då, 20,000 gånger ryms inom 10,000-tals, och det är dessutom tillverkarspecifikt. Men märk att de gör skillnad på mekanisk och elektrisk livslängd. Med det senare menar de brytning under full last (=dvärgens märkström, ungefär tror jag), men inte kortslutning.

Gå sönder få de bara göra på ett sätt - att de bryter, får vi hoppas.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Avemo skrev:
Jag misslyckas också med att hitta det skrivet någonstans. Vanligt för dvärgbrytare är att de är märkta att kunna bryta 6 ka. För att åstadkomma den kortslutningsströmmen krävs en impedans på 0,038 ohm. Hur många grupper i en bostad har den impedansen? Redan förimpedansen brukar väl vara en faktor tio ifrån?
Och om inte annat så är det ju vanligt med mätarsäkringar innan ev. dvärg. :)

Tittar man i några olika datablad framgår det att det är "Elektrisk livslängd vid märklast", precis som Bo misstänkte. Märklast för t.ex C10 är 10A.
Nu löser ju inte en dvärgbrytare ut vid märklast, så för att testa detta antar jag att man måste flippa vippan upp och ner. Siffran har alltså inte mycket med verkligheten att göra.

Vad som inte framgår är om även tillslaget ska göras med märklast.

OK, här hittade jag någonting..

10 000 A verkar knäcka den här brytaren på 2 cykler, ca 400 A på 50 cykler om jag fattar det rätt.

Nu begränsar ju huvudsäkringarna den totala energin så frågan är hur mycket som verkligen når brytaren, men 50 kortslutningscykler kanske kan vara ett rimligt antagande.

Bo.Siltberg skrev:
Men mekaniken är mycket känslig så det behövs inte mycket slitage och deformation av plasten för att vippan inte ska fastna i till-läget längre.
Och då är de ju bra felsäkrade eftersom de inte går att använda längre om man inte tar fram tejpen förstås. Nu ingår ju inte tejp i den normala hanteringen så från min synvinkel har man gjort konstruktionen felsäker i detta fall.

mycke_nu skrev:

10 000 A verkar knäcka den här brytaren på 2 cykler, ca 400 A på 50 cykler om jag fattar det rätt.

Nu begränsar ju huvudsäkringarna den totala energin så frågan är hur mycket som verkligen når brytaren, men 50 kortslutningscykler kanske kan vara ett rimligt antagande.
Intressant. Då var det inte helt ur luften. Jag hittar 10 000 A i två cykler och 7500 A i tre cykler, men var hittar du 400 A?
Overload rupture capacity UL 489, test sequence X

1-pole 1...32 A cycles 50 AC 120 V 6In (min.150 A) cos phi 0.45-0.50

1-pole 1…20 A cycles 50 AC 277 V 150 A cos phi 0.45-0.50

6 In, 6 x 63 A blir ju i runda slängar 400 A, men frågan är om dom menar så.

mycke_nu skrev:

Spännnade, UL har alltså något testprotokoll för kraftig överlast som tillverkare listar. Jag är inte bekant med vår standard, men antar att det borde finnas något testprotokoll beskrivet för maximal/kraftig överlast?

Och siffrorna verkar ju också rimligare. Att det skulle kunna bryta 6kA eller 10kA 20000 gånger för 35:- låter ju för bra för att vara sant. De 125A kontaktorerna jag jobbat med var både mycket större och mycket dyrare (men säkert också specade för *mycket* mer än 20k brytningar). 6kA är ju en del mer.

(Jag googlade lite och hittade http://www.farnell.com/datasheets/1522196.pdf, så OK, kontaktorerna har blivit både mindre och billigare och är specade för en miljon cykler, det är kanske ingen bra jämförelse).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.