Hej!
Har ett 2-plans hus med källare som en gång hade en vedpanna i källaren. Vedpannan är ersatt med jordvärme men kvar finns ett skorstensrör i stål i ett schakt och en plåthuv på taket.
Schaktet passerar köket och borde gå att ansluta till en vedspis tänkte jag. Men första installatören jag snackade med var mycket skeptisk och menade att ett rör som inte använts på 15-20 år antagligen hade börjat rosta.
Vad säger ni, återanvänder man inte skorstensrör på det sättet jag hade tänkt mig?
Har ett 2-plans hus med källare som en gång hade en vedpanna i källaren. Vedpannan är ersatt med jordvärme men kvar finns ett skorstensrör i stål i ett schakt och en plåthuv på taket.
Schaktet passerar köket och borde gå att ansluta till en vedspis tänkte jag. Men första installatören jag snackade med var mycket skeptisk och menade att ett rör som inte använts på 15-20 år antagligen hade börjat rosta.
Vad säger ni, återanvänder man inte skorstensrör på det sättet jag hade tänkt mig?
Näe byt ut de!! Både röret och isolering kan du se som förbrukade.E erimos skrev:Hej!
menar du ett rör av stål?E erimos skrev:Hej!
Kom åt att ta lite bilder.
Röret står på en stämp instängd i ett schakt. Kan fota genom att sticka in handen i en ventil.
Nån som har en teori om spirorören? Inte sett dom tidigare. Finns ett fack till i schaktet med spirorör som jag tror kommer från en ftx-installation som inte blev av(!)
Röret står på en stämp instängd i ett schakt. Kan fota genom att sticka in handen i en ventil.
Nån som har en teori om spirorören? Inte sett dom tidigare. Finns ett fack till i schaktet med spirorör som jag tror kommer från en ftx-installation som inte blev av(!)
Det ser ju ut att vara rejäl godstjocklek på stålröret. Det måste gå att besikta den pipan och konstatera om den tappat material. Jag skulle inte vara orolig.
Dock ser det tunt isolerat ut. Tål den kaminens förmodat högre rökgastrmperatur?
Dock ser det tunt isolerat ut. Tål den kaminens förmodat högre rökgastrmperatur?
Var en rejäl vedpanna innan. Fast den försvann innan jag tog över huset. Har kaminer/vedspisar högre förbränningstemp?B Bjober skrev:
Jag tror den nedersta delen av schaktet är byggd efter pannan försvann, längre upp ser det ut att vara dubbelgips eller kanske nån annan skiva med temperaturbetständiga egenskaper. Så ser det också ut uppe på vinden.
Kan spirorören varit nån slags tilluft för pannan med förvärmning?
Det måste inte vara så, men generellt ligger en bra vedpanna på 200-300° medans en kamin som inte är vattenkyld kan ligga betydligt högre. En kamin som mer är för trivseleldning mer än nytta kan nå galet höga tempetaturer. Jag är ingen expert men skulle kolla upp det lite mer noga.E erimos skrev:
Vi har dubbla rökrör samt ventilationsrör i en liknande kanal.
Röret som pelletspannan använder börjar närma sig 60 år, men är fortfarande godkänt av sotaren.
(Överdelen är drevad med nytt rör för drygt 20 år sedan)
Röret som pelletspannan använder börjar närma sig 60 år, men är fortfarande godkänt av sotaren.
(Överdelen är drevad med nytt rör för drygt 20 år sedan)
Det finns en betydande begagnatmarknad för begagnade syrafasta skorstensrör. Fast nu ser inte det där röret ut att vara syrafast. Snarare Cor-Ten. Å andra sidan brukar inte Cor-Ten rosta sönder i första taget så jag tror det skall gå bra likväl.
Det som oroar mig är ett obetydligt isolerat rör i närheten av trävirke och annat brännbart.
Det som oroar mig är ett obetydligt isolerat rör i närheten av trävirke och annat brännbart.
Jag tror att den nedersta sektionen av schaktet är byggd efter att vedpannan togs ur drift. Bilden är tagen i källaren. På plan 1,2 och vind är schaktet klätt med nån slags skiva och inga träreglar. Ska man ta skorstenen i drift igen måste man såklart åtgärda det.H heimlaga skrev:Det finns en betydande begagnatmarknad för begagnade syrafasta skorstensrör. Fast nu ser inte det där röret ut att vara syrafast. Snarare Cor-Ten. Å andra sidan brukar inte Cor-Ten rosta sönder i första taget så jag tror det skall gå bra likväl.
Men installatören var skeptisk och vill hellre sätta en skorsen på ena gaveln. Lite fulare men praktiskt.
Går det inte att få gama skorstenen i skick? Att sätta skorstenen utanpå väggen är slöseri med värme.E erimos skrev:Jag tror att den nedersta sektionen av schaktet är byggd efter att vedpannan togs ur drift. Bilden är tagen i källaren. På plan 1,2 och vind är schaktet klätt med nån slags skiva och inga träreglar. Ska man ta skorstenen i drift igen måste man såklart åtgärda det.
Men installatören var skeptisk och vill hellre sätta en skorsen på ena gaveln. Lite fulare men praktiskt.
Ta ut en smed i stället för installatörer som vill sälja moduler så har du det där ihopsvetsat på ett par timmar. Om schaktet (som det ser ut) är byggt enligt konstens alla regler (cementskiva, stålregel närmast mot, rätt isolering, tätat etc.) förutom där nere som får göras om som du säger eller tas bort så finns det ju ingen anledning att förfula huset med rör på utsidan.