Hej! Jag har ett gammalt timmerhus byggt år 1828. På 1960-talet byggdes huset om till garage och i samband med det bekläddes innerväggarna med farliga asbestskivor. Redan då har någon sparat och satt upp de gamla fina fönsterfodren på nytt och det tänker jag också göra i framtiden om jag tänker byta väggbeklädnad invändigt.
Har någon några bra tips på hur man tar loss fönsterfodren utan att de går sönder? Gammalt torrt virke tenderar ju att spricka runt spikarna. Vet ej något om vilken längd de nuvarande spikarna har.

Tacksam för svar!

• Närbild av vitmålad träfönsterkarm med tydlig struktur och några små hål i träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser du vart spikarna är ta och slå in dom då.
Gult centrumstansverktyg med metallspets för markering i material vid bygg- och renoveringsprojekt.
Skapa konto

• Gilla
maxxo och 2 till
  • Laddar…
F Farmarskruv38234 skrev:
Hej! Jag har ett gammalt timmerhus byggt år 1828. På 1960-talet byggdes huset om till garage och i samband med det bekläddes innerväggarna med farliga asbestskivor. Redan då har någon sparat och satt upp de gamla fina fönsterfodren på nytt och det tänker jag också göra i framtiden om jag tänker byta väggbeklädnad invändigt.
Har någon några bra tips på hur man tar loss fönsterfodren utan att de går sönder? Gammalt torrt virke tenderar ju att spricka runt spikarna. Vet ej något om vilken längd de nuvarande spikarna har.

Tacksam för svar!
Mest varsamt är nog att med en feintool eller liknande med metallblad kapa av spikarna när de gått genom fodret. Eterniten ställer ju till det i detta fall då du verkligen inte vil sprida asbestdamm. Plattorna är helt ofarlig så länge de är hela.

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
C
Köpte nyligen en sån här listborttagare. Har inte kört den jättemycket ännu, men det initiala intrycket är positivt. Möjligen att den är lite vek och flexar när det är grövre spik.
Listborttagare med röd och svart handtag från Goldblatt, designad för att ta bort lister. Verktygets huvud är justerbart och roterbart.
Skapa konto

https://www.amazon.se/dp/B0BVYMXVVW

Såga av spiken med multiverktyg är ju annars en klassiker.

Sen tycker jag de "japanska" bräckjärnen är bra när man jobbar med lister:
https://www.conrad.se/sv/p/c-k-t4312-japanska-kofot-250-mm-10-2251821.html

Fast det är alltid risk för att man spräcker gamla lister, särskilt i ändarna. Men man kan ju alltid limma dem om när de spricker.

• Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
ser du spiken slår man antingen in dem med ett smalt och rakt dorn eller sågar av dem med multisåg. Går inte det så slår du in långa smala träkilar mellan vägg och foder.

• Gilla
Bullmorsa och 2 till
  • Laddar…
F Farmarskruv38234 skrev:

Tacksam för svar!
Hej
Har provat själv, lyftut lite grann sen stoppade jag in Tigersågen med lång metallklinga och sågade av spikarna. Vänd bladet in mot väggen så skadas inte baksidan på fodret.
Lycka till!!

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
E Elvist skrev:
Hej
Har provat själv, lyftut lite grann sen stoppade jag in Tigersågen med lång metallklinga och sågade av spikarna. Vänd bladet in mot väggen så skadas inte baksidan på fodret.
Lycka till!!
Och vad händer då med eterniten? 😬

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Köpte nyligen en sån här listborttagare. Har inte kört den jättemycket ännu, men det initiala intrycket är positivt. Möjligen att den är lite vek och flexar när det är grövre spik.
[bild]
[länk]

Såga av spiken med multiverktyg är ju annars en klassiker.

Sen tycker jag de "japanska" bräckjärnen är bra när man jobbar med lister:
[länk]

Fast det är alltid risk för att man spräcker gamla lister, särskilt i ändarna. Men man kan ju alltid limma dem om när de spricker.
Verkar fungera bra.
https://www.reddit.com/r/Unexpected/comments/1qxjxpv/remove_without_damage/

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Ted Borg Ted Borg skrev:
Verkar fungera bra.
Tur att man inte har gipsväggar 😆

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Det brukar gå att få loss dem hela om man först väcker spikarna, det vill säga slår in dem en aning så de släpper ur rost och trä. Sedan kan man till exempel slå in långa flacka träkilar av björk eller annat hårt trä bakom fodren så de kommer loss.

• Gilla
Farmarskruv38234 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.