211 läst ·
8 svar
211 läst
8 svar
Vattenburet element återanvända ett element
Hej
Ett vattenburet värmesystem med vedpanna med ackumulatortankar.
Vi har ett vattenburet element som är helt men legat i ett kallförråd i rätt många år. Det har använts i huset i några år men vi bytte ut det mot ett större element. Min fråga är går det att plocka in det elementet igen och använda det.
Det var nytt från början och var inte trasigt innan och det var tömt på vattenburet innan men legat kallt nu.
Kan det blivit skadat av kylan nu så det går sönder sen när man kopplar in det...
Vi har ett rum som vi skulle vilja placera det i o h är rätt mått.
Eller måste man köpa nytt element...
Vi har ett vattenburet element som är helt men legat i ett kallförråd i rätt många år. Det har använts i huset i några år men vi bytte ut det mot ett större element. Min fråga är går det att plocka in det elementet igen och använda det.
Det var nytt från början och var inte trasigt innan och det var tömt på vattenburet innan men legat kallt nu.
Kan det blivit skadat av kylan nu så det går sönder sen när man kopplar in det...
Det beror på många faktorer, kylan är i sig inga problem. Det som händer däremot är att fukt i luften orsakar rost inne i elementet, eller radiatorn som är det korrekta namnet. I värsta fall kan vatten i radiatorn ha frusit och på så sätt knäckt något i den men det är ovanligt. Om man vill vara säker så kan en rörmokare trycktesta radiatorn och så bör man spola igenom den ordentligt för att inte få in onödigt mycket rostpartiklar i värmesystemet.Husman450 skrev:
Hej
Ja det låter vettigt. Känns lite osäkert att bara plocka in från en plats ute. Synligt ser det fint ut men man vet ju inte insidan..F Flummox skrev:Det beror på många faktorer, kylan är i sig inga problem. Det som händer däremot är att fukt i luften orsakar rost inne i elementet, eller radiatorn som är det korrekta namnet. I värsta fall kan vatten i radiatorn ha frusit och på så sätt knäckt något i den men det är ovanligt. Om man vill vara säker så kan en rörmokare trycktesta radiatorn och så bör man spola igenom den ordentligt för att inte få in onödigt mycket rostpartiklar i värmesystemet.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 511 inlägg
Har det bara stått torrt och ser det bra ut på utsidan så hade jag inte tvekat att sätta in det, spola igenom det med slangen i duschen bara.
Vi har haft ett annat element som gick sönder vid ett annat tillfälle så därför lite att undrar om verkligen funkar.I InsidersUnited skrev:
Tänker mig att fukt och annat som svårt att spola bort möter vattnet i värmesystemet och kan påverka så att blir någon korrosion som tar sönder längre fram.
Är det brukligt att göra så. En del köper kanske beg. element.
Får se annars kanske vi köper ett nytt men fått två svar på olika alternativ.
Svar: JA. Det går!Husman450 skrev:
Hej
Bra då har det knappast rostat och definitivt inte skadats av frost. Radiatorer är designade att hålla mycket länge, lätt över 50 år.Husman450 skrev:
Perfekt!Husman450 skrev:
Nej absolut inte.Husman450 skrev:
Det är det enda man lämpligen gör. Troligen behövs det inte. Men det är enkelt att göra och går snabbt så det bör man göra. Sedan är det bara att montera.F Flummox skrev:
Klicka här för att svara