I
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med dig och tv håller på bli så som det var en gång i tiden = nationell = bara de landets program som man är i som man kan se.

Historien upprepar sig ännu en gång...vi är redan där när det gäller marknätet. På 80-talet fanns det bara SVT. På 2026 finns bara SVT att se gratis.

Tycker åtminstone EU skulle kunna göra något här så att alla EU länderna skulle kunna se sina program t ex tysk tv i Sverige, svensk tv i Tyskland, finsk tv i Sverige, svenskt tv i Finland osv osv.....
Vissa kanaler går att se via parabol än idag (2026) men speciellt våra nordiska länder har valt att dra åt gränserna även där!

Visst gjorde EU (eller vem det nu var) att man kan se svensk tv t ex i Spanien genom streaming. Men då är det bara en tillfällig grej och man måste vara skriven i Sverige för att det skall fungera (på den lagliga vägen)…!
Vi som fortfarande har kvar duvornas favoritrastplats på huset kan se vårt närmaste grannlands utsändningar fritt.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
I Incinerator skrev:
Vi som fortfarande har kvar duvornas favoritrastplats på huset kan se vårt närmaste grannlands utsändningar fritt.
Så är det och glad att grannlandet inte tagit sådana beslut som i Sverige.

Dock är det tyvärr bara en tidsfråga när de börjar också med denna galenskap att låsa in folk till sina paketlösningar.

En annan nackdel är att man måste bo nära gränsen för att ta del av utbudet.

TV-kanalmeny med sportprogram från Yle TV1 och TV2 HD, inklusive NHL och Valioliga, visas på en satellit-TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TV-kanalvalmeny med olika kanaler och programtitlar listade, inklusive "onniTV HD" och "SVT HD Norrbotten".
Skapa konto
TV-kanalmeny med olika HD-kanaler och programtider som visas på en skärm.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
När jag har läst vad TV-rättigheterna kostar för en del evenemang så är det nog där prisracet har sin början och höga inköpspriser bör ge höga priser till slutkunden.
De hade kunnat bjuda mindre...

Men några hundralappar bör inte vara några problem för de flesta.😉

• Gilla
  • Arg
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men några hundralappar bör inte vara några problem för de flesta.😉
för vad?

M maria01 skrev:
för vad?
Om man vill ha de vanliga TV-kanalerna att titta på, det som en stor del av tittarna nyttjar och tidigare fanns i marknätet hos Boxer. Har väl ca 20 kanaler för två hundralappar i månaden.
Sedan finns det specialsändningar, oftast inom sport som kostar mera.

kisumisu
A AndersS skrev:
Om man vill ha de vanliga TV-kanalerna att titta på, det som väl 80% användarna nyttjar och tidigare fanns i marknätet hos Boxer. Har väl ca 20 kanaler för två hundralappar i månaden.
200kr räcker inte.
För några är tom 200 mycket pengar, alla är inte höginkomsttagare som du!

Andra vill inte slösa sina pengar på onödiga saker.

Visst får du specialerbjudanden. Men då binder du dig kanske för just 200kr ett halvår resten av tiden kostar det mer!

Men linjärtv i sig är nog snart dött!
Det går att pruta sig bättre priser där. Men på fiber går det inte.

Men alla telekombolag verkar nu ha tv som sin grej för att locka kunder speciellt till fiber. Som sen i sin tur höjer fibernätsoperatörerna sina priser. "Vi måste tyvärr höja månadskostnad pga nätkostnader, men du kan härmed säga upp avtalet om du vill" Alla passar på när ingen konkurrens finns jo illegala iptv säljare och nu bölar man pga det. Man går i konkurs pga att folk är pirater.

Hur kommer det sig att tvbolagen i Finland, England, Tyskland, Ukraina etc inte gått i konkurs?? Vissa kanaler har tom samma ägare, som tv4.
Kanal 5 ägs väl av prosieben Group, samma ägare i Finland (samma logga tom och program). Prosieben är en tysk tv kanal som sänder gratis okodat utan kostnad på Astrasatteliten dock helt andra program än svenska o finska Kanal 5. Den går att ta emot med parabol och i hela Sverige!

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om man vill ha de vanliga TV-kanalerna att titta på, det som en stor del av tittarna nyttjar och tidigare fanns i marknätet hos Boxer. Har väl ca 20 kanaler för två hundralappar i månaden.
det är väl typ ett år sedan allt utom gratiskanalerna försvann från marknätet. och nu försvann tv4.

tilläggas kan att bildkvaliten var usel, utom för de fåtaliga hd-kanalerna.

hoppas du inte fortsätter betala två hundra i månaden för det lilla som är kvar i marknätet, och som är gratis.

• Gilla
  • Älska
maria01 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
200kr räcker inte.
För några är tom 200 mycket pengar, alla ör inte höginkomsttagare som du!
Räcker alldeles utmärkt, tror att normalpriset idag är dryga 200 kr, men har de senaste åren ännu inte betalat mera.
Sedan som jag noterade kan man har önskemål om speciella kanaler och då kostar det mera.
Vad man har för intäkter och även använder sina pengar till är en helt annan fråga, kan aldrig bli ett argument för att ev. köpa tjänster som illegala TV-sändningar.

rakt09 rakt09 skrev:
det är väl typ ett år sedan allt utom gratiskanalerna försvann från marknätet. och nu försvann tv4.

hoppas du inte fortsätter betala två hundra i månaden för det lilla som är kvar i marknätet, och som är gratis.
Har haft och betalat för IPTV i ca 20 år med olika kanalpaket.😉 I början över xDSL och koppartråd.😀

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Det är väl så att 80-90% av utbudet som sänds hade aldrig betalt sina kostnader ens, om folk betalde per program. För att betala allt skräp som produceras så måste de fåtal produktioner som verkligen blir bra dra in så pass mycket att övriga kan försörjas.

Modellen som exempelvis finns på Youtube där den som har många visningar tjänar mer och den som inte lyckas producera något nåon vill se tjänar i princip inget är ju inte så lockande för de tusentals som går och skrotar på tv-bolagen. Där ska folk ha en fackligt förhandlad lön, oavsett vilket skräp de producerar.

Följdaktligen vill tv-bolagen absolut inte hamna i en sits där de inte kan binda upp folk att betala samma summa hela tiden, oavsett kvalitet på produkten. De ska betala lönerna oavsett.

Samma visa syns överallt numera, mjukvara ska betalas per månad. Nu sist bad vi om offert på veckovis hemstädning. Ett par bolag ville fakturera en fast månadskostnad. Men vad händer om man är på semester 3 veckor? Tja, det är inga problem att avboka städningen då, men månadskostnaden ändras inte :-)

Det gör inte min bredbandskostnad eller tv-avgifterna heller, trots att man inte använder dem. Här har vi dock låtit oss luras att det är helt OK att betala utan att använda tjänsen.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Räcker alldeles utmärkt, tror att normalpriset idag är dryga 200 kr, men har de senaste åren ännu inte betalat mera.
Sedan som jag noterade kan man har önskemål om speciella kanaler och då kostar det mera.
Vad man har för intäkter och även använder sina pengar till är en helt annan fråga, kan aldrig bli ett argument för att ev. köpa tjänster som illegala TV-sändningar.
Nej allt är inte illegalt.

Jag ser t ex tv via grannlandet (via marknätet) och parabol. Parabolen kräver dock lite språkkunskaper. Men där går det hämts även sport tex Eurosport sänder gratis.
Svt och fyran ser/ såg jag via marknätet. SVT fungerar fortfarande.
Har även några IP tv strömmar (som jag inte betalar till någon nåt och tror även dessa är lagliga. Då det ibland kommer en skylt att programmet får ej visas utomlands).

Men jag förstår folk som går till illegala nätverk när de bor i BRF (parabol förbjudet), bor inte nära en landsgräns och har kanske fibern "inkluderat i hyran"!
Man vill kanske ha lite kanaler från sitt hemland. Vilket du inte får för 200kr.

Betalar just nu för internet 149kr/mån.
Funkar helt okej!

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Man vill kanske ha lite kanaler från sitt hemland. Vilket du inte får för 200kr.
Vill du se speciella kanaler från t.ex. andra länder så får du väl betala vad det kostar!!
Jag har inte förståelse för olagliga "tjänster" som tråden handlar om, är en form av att köpa stulna saker.

kisumisu
A AndersS skrev:
Vill du se speciella kanaler från t.ex. andra länder så får du väl betala vad det kostar!!
Eller så har jag ip tv eller/och parabol!

Då och då brukar en säljare ringa mig att ska du inte ha tv. Så säger jag att jag har mina finska och Tyska kanaler ännu. Då blir nästa grej ja men du kan ju behålla dessa även om du tar tv via oss 🤦‍♂️
Har gått så långt att jag fått ljuga till nästa säljare att jag är blind 😎 sen lät dom mig vara ifred först.

kisumisu kisumisu skrev:
Eller så har jag ip tv eller/och parabol!
Japp, så länge du betalar för det via lagliga kanaler eller att det är gratis är det väl inga problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.