8 327 läst ·
80 svar
8k läst
80 svar
Åtal mot återförsäljare av illegal IPTV
Streaming har klart försämrats och de syns i statistik för fildelning:D Denna skrev:Jag tycker det är en konstig utveckling av streaming. Från början var streaming så billigt, enkelt och bra utbud så det till och med slog gratis alternativ (pirat).
Nu är bolagen så giriga så priserna går upp, innehållet fördelas på massor av olika tjänster, det är inte heller lika smidigt som innan.
Vissa serier eller filmer går inte ens att se genom streaming, finns inte på någon tjänst.
Jag tror att man måste se över upphovsrätten. Måste finnas en rimlig tid efter verkets skapande som det tillfaller allmänheten. Nu kan det ju ta över 100 år innan rättigheter "går ut". De allra tidigaste som skapades av Walt Disney har väl tappat upphovsrätten för nåt år sedan, och det skapades väl i början på 1900-talet.
https://www.theguardian.com/film/20...g-services-are-driving-viewers-back-to-piracy
Kan man gissa att det inte går att styrka något brottsligt så att en åklagare känner sig säker på ett åtal? Men att upphovsrättsinnehavarna i ett senare skede kan stämma personen för den ekonomiska skada de lidit och då anser de väl att en dom i detta är ett ess i rockärmen?C cpalm skrev:
Jag skulle nog säga att de flesta som tittar på IP-TV gör inget olagligt.M maria01 skrev:
Detta eftersom IP-TV kan distribueras & tas emot på både lagligt sätt och illegalt sätt.
IP-TV är inte detsamma som illegal IP-TV.
Min dotter streamar då och då illegalt för att det hon tittar på inte går att få tag i lagligt. Sedan nästa säsong så finns det en tjänst som levererar till Sverige och då köper hon den kanalen ett tag. Sedan försvinner det från leverans till Sverige igen. Problemet är att hon har en amerikansk bubbla på nätet, och hon umgås bara där med sådana som har tillgång till amerikanska program som inte tas in i Sverige.
Sonen har egentligen ännu mer nischade program som han ser på, men de finns oftast på de vanliga streamingtjänsterna om man söker. Ibland får man köra med VPN, men de finns i alla fall.
Sedan har jag en VPN-server hemma så att de kan köra genom den för att förnya sina inloggningar på Netflix, HBO mm ifall de inte varit hem tillräckligt ofta från studentboendena. Det är inte olagligt.
Detta måste ju en del av mina arbetskamrater göra också, de reser mycket och ser därför inte så ofta på TV när de är hemma. Men då blir de utloggade från sina egna konton...
...lösningen är att ha en VPN-server hemma så att man kommer åt kontot via den om man blivit utloggad.
Sonen har egentligen ännu mer nischade program som han ser på, men de finns oftast på de vanliga streamingtjänsterna om man söker. Ibland får man köra med VPN, men de finns i alla fall.
Sedan har jag en VPN-server hemma så att de kan köra genom den för att förnya sina inloggningar på Netflix, HBO mm ifall de inte varit hem tillräckligt ofta från studentboendena. Det är inte olagligt.
Detta måste ju en del av mina arbetskamrater göra också, de reser mycket och ser därför inte så ofta på TV när de är hemma. Men då blir de utloggade från sina egna konton...
...lösningen är att ha en VPN-server hemma så att man kommer åt kontot via den om man blivit utloggad.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 656 inlägg
Nu gissar jag bara men kanske för att den i detta fallet åtalade "bara" var återförsäljare och att åklagare bedömde det nära nog omöjligt att få en fällande dom för något annat.C cpalm skrev:
Dom som är ansvariga för distributionen sitter långt ifrån alla tusentals försäljare.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Så är det definitivt!M maria01 skrev:
Jag ser själv mycket på inhemsk brittisk TV (BBC, ITV m.fl.) via satellit. Sänds okodat men kräver mycket stor parabol.
Flera vänner vill också se på samma kanaler men kan som jag inte slänga upp en antenn på två meter (jag bor på landet så det funkar).
Då får man hitta andra lösningar som att streama med hjälp av VPN eller IP-TV.
Håller med dig och tv håller på bli så som det var en gång i tiden = nationell = bara de landets program som man är i som man kan se.pacman42 skrev:
Min dotter streamar då och då illegalt för att det hon tittar på inte går att få tag i lagligt. Sedan nästa säsong så finns det en tjänst som levererar till Sverige och då köper hon den kanalen ett tag. Sedan försvinner det från leverans till Sverige igen. Problemet är att hon har en amerikansk bubbla på nätet, och hon umgås bara där med sådana som har tillgång till amerikanska program som inte tas in i Sverige.
Historien upprepar sig ännu en gång...vi är redan där när det gäller marknätet. På 80-talet fanns det bara SVT. På 2026 finns bara SVT att se gratis.
Tycker åtminstone EU skulle kunna göra något här så att alla EU länderna skulle kunna se sina program t ex tysk tv i Sverige, svensk tv i Tyskland, finsk tv i Sverige, svenskt tv i Finland osv osv.....
Vissa kanaler går att se via parabol än idag (2026) men speciellt våra nordiska länder har valt att dra åt gränserna även där!
Visst gjorde EU (eller vem det nu var) att man kan se svensk tv t ex i Spanien genom streaming. Men då är det bara en tillfällig grej och man måste vara skriven i Sverige för att det skall fungera (på den lagliga vägen)…!
svt play blockar nästa allt här går det inte se nåt längrekisumisu skrev:
Håller med dig och tv håller på bli så som det var en gång i tiden = nationell = bara de landets program som man är i som man kan se.
Historien upprepar sig ännu en gång...vi är redan där när det gäller marknätet. På 80-talet fanns det bara SVT. På 2026 finns bara SVT att se gratis.
Tycker åtminstone EU skulle kunna göra något här så att alla EU länderna skulle kunna se sina program t ex tysk tv i Sverige, svensk tv i Tyskland, finsk tv i Sverige, svenskt tv i Finland osv osv.....
Vissa kanaler går att se via parabol än idag (2026) men speciellt våra nordiska länder har valt att dra åt gränserna även där!
Visst gjorde EU (eller vem det nu var) att man kan se svensk tv t ex i Spanien genom streaming. Men då är det bara en tillfällig grej och man måste vara skriven i Sverige för att det skall fungera (på den lagliga vägen)…!
Nä precis.M maria01 skrev:
Likadant är det med finska Yle.
Bara typ nyheter man kan se. Resten kräver finsk internet (den känner av om man använder VPN, jag kan dock fejka med mitt finska telefonabb och mobildata, fast man roamar i Sverige) eller finsk E-legitimation.
Engelsmännen har gått så långt att E-leg krävs till allt inom play (vad jag vet).
Fast där tillhör man ju inte EU heller längre och de är lika jävliga med sina sattelitsändningar också dvs UK only.
Fast tom där är våra nordiska länder ännu värre. Samma operatör som sköter sändingarna och många kanaler ägs också av samma ägare. T ex Tv4 Sverige, Tv2 Norge, Mtv3 Finland....ändå omöjligt på lagligt sätt se dessa kanaler i grannländerna (bortsett från finska, danska och norska kabelnät som tycks ha specialrättigheter i svenska kabelnät lyser dock dessa kanaler med sin frånvaro).
Däremot om du betalar för tv så kan du streama allt utomlands (allt som du alltså har abb för i hemlandet).
Ps. Jag hade tydligen fel det tom ingår Svenska kanaler i Norge och Danmark på sattelittv:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
👍Helt nödvändigt enligt mig.D Denna skrev:
Möjligheten att obegränsat överlåta upphovsrätt i flera led är ganska märklig om syftet är att det är upphovsmannens intresse som skall skyddas. Syftet nu verkar vara att div artister skall bli Dollarmiljardärer så snabbt som möjligt. Och div agenter och bolag skall tjäna flera gånger så mycket...
👍Om jag kommer ihåg rätt ändrades tiden från 50 till 75 år när The Rolling Stones första låtar/skivor närmade sig 50årsdagen. Skivbolagen ville ju inte sluta dra in pengar bara för att artisterna inte behövde mer pengar sedan typ >40 år.D Denna skrev:
👍Upphovsrätten i sin nuvarande form behöver reformeras totalt.D Denna skrev:
Det är ok att upphovsmannen kan få ersättning för sitt verk. Men det bör inte var så svårt att begränsa det i tid. Kolla med ert försäkringsbolag vilken ersättning de delar ut för media (CD, DVD, BluRay, Vinyl LP mm). Efter nåt i stil med ett år anser de värdet vara noll (0kr)
Så att det finns ett värde efter 50år, 75år eller 100år är ju bara ett rent påhitt.
---------------
Ang streaming. Inte riktigt samma.
Men att begränsa upphovsrätten till X antal visningar/ Y månader/år känns vettigt även där.
Jag tycker mig ha noterat att intresset för SDHL har ökat sedan de gick över till att sända samtliga matcher helt fritt på YouTube https://www.youtube.com/@SDHLsepacman42 skrev:
Risken med att ta för mycket betalt är att tittarna försvinner. Försöker med "billigare" metoder eller helt överger och byter till något annat.
Gratis är alltid attraktivt. Oavsett om man är fattig eller rik.
ökat intresse? det var inte många tittare där inteO skrev:
Jag tycker mig ha noterat att intresset för SDHL har ökat sedan de gick över till att sända samtliga matcher helt fritt på YouTube [länk]
Risken med att ta för mycket betalt är att tittarna försvinner. Försöker med "billigare" metoder eller helt överger och byter till något annat.
Gratis är alltid attraktivt. Oavsett om man är fattig eller rik.