56 894 läst ·
344 svar
57k läst
344 svar
Artur fick en elräkning på 14 000 kr
Nej dom köper nog hellre ett hembatteri på 10kWh för 40.000 kr än sätter en timer på ett existerande värmebatteri på 10kWh för 2000krP Pin skrev:Det största felet med tipsen är att vi bara vet årsförbrukningen. Vi vet inte vilken temp det är inomhus eller hur varmt och länge de duschar. Ej heller om kaffet står på hela dagen.
Att sänka temperaturen är ju det enklaste, men mest relevant för dem som går barfota i kortbyxor och T-shirt i februari.
Jag tror exakt noll av deras läsare kommer att sätta timer på vvb.
Japp, därför inte ens värt att nämna som sagt. De andra två av tilläggen är inte heller värda att nämna, de är inte heller genomtänkta.N nezze skrev:
Bor i bleking och i januari var det ofta några minus 2-5, har en nyare luftvattenpump och eldar även i kakelugnen. Nästan 300 kvm och huset är från början av 1900 talet. Förra januari gjorde vi av med el 2850 kWh. I år 4990 kWh. Pumpen producerade dubbelt, (annars ger den nästan 3 kWh på 1 förbrukad el) så egentligen gjorde vi av med ca 10000 kWh i januari. Fick en räkning på 12600, kul 😜 Verkar som elpatronerna (tror de är tre som sammantaget ger 9 kWh) varit mycket på och stöttat, nästan hela tiden. Ska försöka få en tekniker att koppla bort 2 av dem i fortsättningen och att de går på senare. Har stängt dörrarna till 1/3-del av huset där det får vara kallare och där jag eldar i kakelugnen sätter jag inomhus displayen till pumpen, så att den inte fortsätter köra ut hög framlednigstemp, var ca 50-55. Har fått ner till strax under 100 kWh /dag när det är minus, framledningstemp ca 40-45 grader. Hoppas på plusgrader igen🤔pacman42 skrev:
[länk]
"Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600." - Lite? 🤔
Det är drygt 35% högre elförbrukning. Med en ökning med 35% under en vintermånad så måste man nog räkna med att priserna drar iväg. Sedan kan man ha åsikter på nivåerna på elpriserna, men om alla smackar på med 35% extra elförbrukning då stiger elpriserna kraftigt. Det kan jag garantera.
Denna typ av artiklar får mig att ifrågasätta den som ställer upp på att visas på bild och med namn. Vill man veerkligen framstå som man porträtteras? Eller är man bara så naiv att man inte förstår bättre?
Det är svåra tider nu "också" det är åt helvete för oss allihop, har värmepumpar med jordvärme har man kanske glömt att dom drar en massa el dom liksom spisar och kylskåp, elektronik, svetsar och vedkapar kan man glömma, jag kapar ved med motorsåg nu, steker mat på eftervärmen, jag lider med den farbrorn, effektskatt det är ett hån!pacman42 skrev:
[länk]
"Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600." - Lite? 🤔
Det är drygt 35% högre elförbrukning. Med en ökning med 35% under en vintermånad så måste man nog räkna med att priserna drar iväg. Sedan kan man ha åsikter på nivåerna på elpriserna, men om alla smackar på med 35% extra elförbrukning då stiger elpriserna kraftigt. Det kan jag garantera.
Denna typ av artiklar får mig att ifrågasätta den som ställer upp på att visas på bild och med namn. Vill man veerkligen framstå som man porträtteras? Eller är man bara så naiv att man inte förstår bättre?
Kan det vara så att det inte rör sig om månadskostnad, el del elbolag fakturera per två alternativt tre månader, då kanske det är mera rimligt.useless skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 532 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 532 inlägg
Exakt, en LLVP i hus med direktverkande el är gratis pengar redan efter ett par år.S SirKnasen skrev:"Villan är 150 kvadratmeter stor och värms upp med direktverkande el."
Han verkar ju ha bott i villan sen 2019 så han har ju haft tid på sig att samla statistik över förbrukningen inför dagen fast-pris elhandlesavtalet löper ut.
Hade jag bott i den där villan hade jag skaffat en värmepump för 6 år sedan.
En billig LLVP hade betalat sig rekordsnabbt.
Jag kompletterade också med en LLVP till en FLVPoch första vinterns med den början jag spara 9000kr men så kom elstödet och förstörde besparingen……pacman42 skrev:
Innan jag fick in dubbla LLVP i maskinhallen så drog det mer att värma upp från 0-10 grader med direktverkande även vad det drog i kwh att värma från -15 till +14c
Har hushållsel på 1000kwh+ och värmer 300+kvm plus elbilen laddas på strax under 2000kwh.
Skulle man spara på nåt är det väl att släcka belysning ute mellan 23-05 då den drar en del.
Dessa människor som gråter ut framstår väl som udda men samtidigt vaknar man till siffror på radion som nämner nya rekord hos kronofogden. De har inte hamnat där nu på grund av höstens el-räkningar.
Många till kommer hamna där framåt våren med två saftiga elräkningar efter varandra.
Har hushållsel på 1000kwh+ och värmer 300+kvm plus elbilen laddas på strax under 2000kwh.
Skulle man spara på nåt är det väl att släcka belysning ute mellan 23-05 då den drar en del.
Dessa människor som gråter ut framstår väl som udda men samtidigt vaknar man till siffror på radion som nämner nya rekord hos kronofogden. De har inte hamnat där nu på grund av höstens el-räkningar.
Många till kommer hamna där framåt våren med två saftiga elräkningar efter varandra.
Den nya kraftledningen som går från Messaure över till Finland byggdes för att vi ska kunna importera el vid behov när de nya elintensiva industrierna står färdiga i norr om några år. Hur det ska ske vete tusan, Finland har knappast någon överkapacitet av elproduktion. Vi har redan data- och facebookhallar som slukar energi och som dessutom inte betalar någon energiskatt. Idag används vår överproduktion till att exportera el till Finland vilket medfört att SE1 plötsligt har likadana elpriser som övriga Sverige. Det finns ju begränsningar i överföringskapacitet till södra Sverige. Januari och hittills februari har inneburit temperaturer som aldrig tidigare uppmätts i Norrbotten. 20 grader kallare än i södra delarna av landet. Jag hade -21,7 grader i snitt för januari och februari ser inte mycket bättre ut. Dagens spotpris i SE1 är 205 öre/kWh. Förbrukar ca 120kWh idag med -18 grader, lvp i garaget 55m2, vp med jordvärme till huset 200m2 och elbil som inte laddas idag. Räknar med alla påslag att elen kostar ca 500:- idag. Vi har Europas största vindkraftpark i Piteå kommun som knappt har producerat något under 2 månader. När högtrycket parkerar under vintern blir det kallt och det är nästan vindstilla. Det är då vi behöver el som mest men det verkar vindkraftsförespråkarna inte förstå, tyvärr.
En bra LLVP kostar väl bortåt 25 000 inklusive installation idag så det tar längre tid att spara in den för de flesta.pacman42 skrev:
Jag skulle behöva en LLVP till pga planlösningen. Jag tycker inte jag spar så mycket, men jag har varmare inne sedan pumpen installerades.