56 894 läst ·
344 svar
57k läst
344 svar
Artur fick en elräkning på 14 000 kr
Tycker nog lite synd om Arthur, 14 papp är mycket bara för att man inte tänker.
Villa med direktverkande el i SE4, 1.5 plan med 200 m2 plus uppvärmd källare 110 m2. Två badrum med uppvärmda golv dygnet runt. Dock täcker vår LLVP större delen av uppvärmningen (fick dock bygga om trappan till övervåningen för cirka 50' för att klara det). Källaren täcks inte av LLVP. Inga andra värmekällor.
Ingen elbil, känns som att samhället (läs regering/myndigheter) inte direkt vill stimulera till att byta och diskussionen med vänner som har elbil om hur de ska klara att bila söderut i Europa och klara av att ladda bilen på väg ner och på hotell utan att parkera på den enda parkeringen i byn som erbjuder laddning och gå till hotellet motiverar inte direkt heller.
Förbrukade 30% mer i Januari (3300 kWh totalt) i år jämfört med förra året. Årsförbrukning runt 20' kWh efter installation av värmepump, låg på 30' tidigare. Dock kör vi bastu 3 gånger i veckan, och brygger öl när vi känner för det.
Räkningen för Januari blev 6.000 SEK, lika fördelat mellan elhandel och nätleverantör. Har alltid haft fast pris på elhandel, har inte direkt sett något behov av att byta. Har inte drabbats av effekttariffen ännu.
Villa med direktverkande el i SE4, 1.5 plan med 200 m2 plus uppvärmd källare 110 m2. Två badrum med uppvärmda golv dygnet runt. Dock täcker vår LLVP större delen av uppvärmningen (fick dock bygga om trappan till övervåningen för cirka 50' för att klara det). Källaren täcks inte av LLVP. Inga andra värmekällor.
Ingen elbil, känns som att samhället (läs regering/myndigheter) inte direkt vill stimulera till att byta och diskussionen med vänner som har elbil om hur de ska klara att bila söderut i Europa och klara av att ladda bilen på väg ner och på hotell utan att parkera på den enda parkeringen i byn som erbjuder laddning och gå till hotellet motiverar inte direkt heller.
Förbrukade 30% mer i Januari (3300 kWh totalt) i år jämfört med förra året. Årsförbrukning runt 20' kWh efter installation av värmepump, låg på 30' tidigare. Dock kör vi bastu 3 gånger i veckan, och brygger öl när vi känner för det.
Räkningen för Januari blev 6.000 SEK, lika fördelat mellan elhandel och nätleverantör. Har alltid haft fast pris på elhandel, har inte direkt sett något behov av att byta. Har inte drabbats av effekttariffen ännu.
Överväg en eldstad som använder ved istället, det är enkelt och billigt att lagra ved på tomten för ett par års värmebehov och veden kan ju produceras lokalt även om el saknas.M Mickesyd25 skrev:
Även om det har haft/har sina problem.V Vante skrev:
Jag har haft läcka och har eventuellt nåt liknande fortfarande.
Så är det den bästa investeringen jag nånsin gjort!
Så jävla skönt kunna ha ordentlig värme i huset men ändå inte ha så hög elförbrukning.
Vi hade direkt el och eldade som tokar med ved i en värmeaccumulerande bakugn. Ett rum kunde ha +30 medans andra rum kunde det vara +12.
Ändå hög elförbrukning ca 22 000kwh/år.
Nu har vi +21-22 i samtliga vrår eldar kanske 2 gånger månad.
Har elbil (som för övrigt var den näst bästa investeringen när bil körs så mycket). Våra förbrukning idag ca 15 000kw/år. Men då sparar vi flera tusen på ved och bensin/diesel kostnader!
Har man direktverkande el i en villa så har man ingen rätt öht. att uttala sig om elpriser. Det är ett val, en lathet som få besitter. Svårt att respektera dessa tomtar.
Har man inte ens råd med en LLVP så bör man sälja huset.
Har man inte ens råd med en LLVP så bör man sälja huset.
Tanten som bodde här innan hade 16 grader på vintern.pacman42 skrev:
Med llvp sänkte jag elkostnaderna med 40% och har 21-22 grader inne på vintern.
Det borde vara snudd på straffutvisning till Ryssland om man kör direktverkande el och klagar på elkostnaderna.
Vänsterns lösning på höga priser brukar vara att införa pristak. Då möts inte längre efterfrågan och tillgång, och istället tvingas det fram roterande elavbrott...K Kaptenz skrev:Ja, håller med dig. Vi alla är totalt lurade av vår regering ( den förra med!). Elpriserna är en kassako för staten och elnätsägarna.
Det känns mer eller mindre som själva maffian styr hela elnäten. Vi kommer inte undan ( om man inte bor offgrid eller i husbil) och kan inte välja nätägare. Det är skatt på momsen och moms på skatten (lite överdrivet men känns så) och flera olika kostnader som läggs på. Tror jag räknade på NIO olika poster på elräkningen??
Vi behöver en större revolt mot dessa elpriser eller ett nytt parti ( förvisso har vänsterpartiet några kloka tankar om elen) som gör att vår el stannar i Sverige och går till oss själva.
Är så j…a less att de kan få hålla på som de gör dessa nätägare och att fina regeringen INGET gör.
Eller så betalar staten priset över taket (som i Norge där statens tår för allt utom 10% av priset över taket). Då snålar inte folk med elen när den är dyr och priserna ökar ännu mer, det är bara det att man betalar via skattsedeln istället.K Kluffe skrev:
Glad vi har fjärrvärme via samfälligheten och därmed en fast avgift dit där värme, kall/varmvatten och sophämtning ingår. 3000:- per månad, rena reapriset
Så min el är den hushållsel vi förbrukar.
Precis. Därför har jag elpanna och vattenburen värme istället.A aswespeak skrev:
Många av de hus som värms med luft/luft värmepump är ju beroende av direktel på toa/dusch dit luftvämen inte når. Kanske har du @aswespeak själv ett sådant hus?A aswespeak skrev:
Japp så brukar det vara om man inte byter ut hela värmesystemet alltså till bergvärme eller liknande! Tom då har vissa valt att ha eldriven golvvärme t ex i just badrum. 🙄F fribygg skrev:
Men visst personen kanske bor i en liten öppen stuga där luftvärmepump blåser överallt och har toa dörr öppen.
Sen hjälper ju inte luftvärmepump så mycket om det är minus 20 eller kallare ute. Dom flesta jag känner här i Norrland som har det har det pga att kunna kyla på sommaren ett rum.
Jag har lite värme på badrummen (golvvärme på morgonen), men i praktiken värms de till stor del av av LLVP. Det är så mycket gods i badrummens kakel mm så de svalnar långsamt. Jag lämnar badrumsdörrarna öppna när vi inte är hemma och när vi sover. Det räcker väldigt långt.kisumisu skrev: