56 894 läst ·
344 svar
57k läst
344 svar
Artur fick en elräkning på 14 000 kr
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Tänd och släck manuellt så får du lite motion.S sjoelund skrev:
Du menar väl inte att fönsterlampor och ska lysa dygnet runt? I mina ögon ser det helt B ut med belysning tänd vid fullt dagsljus och mitt i natten gör den heller ingen nytta utan stör bara nattaktiva insekter. Bäst att ha tänt bara när det är mörkt dag- och kvällstid, blir rätt många timmar det också.
HejMagnus E K skrev:
Att det finns en teoretisk skillnad är en sak Att mäta upp denna skillnad i hemmamiljö är en helt annan sak
Då måste du ha avancerad utrustning för att mäta detta i hemmamiljö
Du får komma ihåg att tex värmebehovet varierar mellan åren
Jag kan däremot tänka mig att i en laboriemiljö kunna mäta upp skillnaden
Redigerat:
Nej, jag kör Zigbee vid strömbrytaren. Så det drar en del ström. Men det har jag väl råd med tycker jagMagnus E K skrev:
Tänd och släck manuellt så får du lite motion.
Du menar väl inte att fönsterlampor och ska lysa dygnet runt? I mina ögon ser det helt B ut med belysning tänd vid fullt dagsljus och mitt i natten gör den heller ingen nytta utan stör bara nattaktiva insekter. Bäst att ha tänt bara när det är mörkt dag- och kvällstid, blir rätt många timmar det också.
Hejuseless skrev:
Om jag räknar ur minnet
Inklusive bastu och toalett i l källaren är det 9 rum och fem ljuskällor i källarkorridor och trapp
7 rum inklusive badrum och toalett på markplan vissa armaturer har fler än en ljuskälla dessutom fönsterlampor lyse i hallen och tre ljuskällor på bron
Redigerat:
Satt & räkna lite men har väldigt svårt att se mer "besparing" än ca 6-700 kWh.M Martin Lundmark skrev:
Och då räknade jag ändå 20 timmar/dygn lystid & 365 dagar/ året
Hur kom du upp till 1.400 kWh besparing enbart på att byta lampor?
Jag har drygt tjugo elmätare och jämförde medelförbrukningen under 10 år före lampbytet med medelvärdet av elanvändning på det jag inte mätte under tre år efter bytet vilket till stor del var belysningJ jawen skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-mycket-skiljer-sig-elkostnaderna-i-landet
Personen väljer att installera kamin istället fö LLVP och sen klagar på dyr uppvärmning. Speciellt när man bor i Skåne som ej varit så kalt.
Min granne installera en i torsdags så aldrig försent och sjukt nice med AC på sommaren.
Från en skåning med LLVP
Personen väljer att installera kamin istället fö LLVP och sen klagar på dyr uppvärmning. Speciellt när man bor i Skåne som ej varit så kalt.
Min granne installera en i torsdags så aldrig försent och sjukt nice med AC på sommaren.
Från en skåning med LLVP
D daVinci skrev:Vaddå kommer först???
Du har inte förstått. Det kan vara massor med PPA som säljer till Norge. Men nettoflödet kan iaf vara från Norge till Sverige. PPA'er bestämmer bara betalningsflödet.
Det är bara titta på nettoflödet och se hur stor andel det är av totala produktionen det är så ser man hur stor andel av produktionen i Sverige som exporteras.
Vi betalar för gas som inte används
När Tyskland fasade ut kärnkraft och samtidigt försökte minska sin gasuppvärmning, ökade landets elbehov kraftigt. Det tryckte upp efterfrågan på den gemensamma europeiska elbörsen. Eftersom Nord Pool är sammankopplat med kontinenten flödar dessa prisrörelser direkt in i svenska elpriser, oavsett hur mycket vi producerar själva. och nu pratas det om att eu vill ha våra flaskhalsavgifter då vi samlat dom på hög och inte gjort som Finland byggt ut elnätetVad i all världen skriver du för galenskaper. Vad är "den gemensamma europeiska elbörsen"?SWEBMA skrev:
Vi betalar för gas som inte används
När Tyskland fasade ut kärnkraft och samtidigt försökte minska sin gasuppvärmning, ökade landets elbehov kraftigt. Det tryckte upp efterfrågan på den gemensamma europeiska elbörsen. Eftersom Nord Pool är sammankopplat med kontinenten flödar dessa prisrörelser direkt in i svenska elpriser, oavsett hur mycket vi producerar själva. och nu pratas det om att eu vill ha våra flaskhalsavgifter då vi samlat dom på hög och inte gjort som Finland byggt ut elnätet
Och hur är "Nord Pool är sammankopplat med kontinenten"?
Det är bara irrationellt svammel.
"nu pratas det om att eu vill ha våra flaskhalsavgifter då vi samlat dom på hög och inte gjort som Finland byggt ut elnätet"
Det där är mest svammel. Finland har bara ett elområde och då kommer det inte in så mycket flaskhalsavgifter. Det är just via de externa länkarna där Fingrid har ett ägande som Fingrid kan få in avgifterna. Men det de har fått in har de iaf inte hunnit bränna på mer transmission då sådant tar många år.
När man har det som i Finland så blir det via andra avgifter som Fingrid ska få in stålar för att stärka transmissionen internt. I praktiken via höga nätavgifter.
EU-förslaget däremot är bara ordinär fördelningspolitik. Alla med hjärtat till vänster bör slå en frivolt av glädje över det. Dvs alla som iaf röstar på någon av V, SD och S.
Just marginalprissättningen är tokig. Tänk om mjölkpriset hade marginalprissatts efter en fjällko som handmjölkades. Bara att inse att avregleringen av elmarknaden var ett gigantiskt misstag. Vinner vi ens något på att det finns kanske 100 bolag som säljer el? Enda effekten är väl att en väldig massa fler aktörer/mellanhänder ska tjäna pengar på elen. Dessa pengar är det givetvis kunderna som får stå för. En annan tråkig effekt är att tidigare kunde elnätsbolagen tjäna pengar på elen så då fanns inte detta behov av höga elnätsavgifter. Det var naturligt att investera i elnätet eftersom elnätet möjliggjorde deras huvudsakliga inkomstkälla. Nu är det elnätet som ska tjäna pengarna åt bolaget. Ungefär som att ICA handlaren plötsligt skulle börja tjäna pengar på att ta inträde till butiken, medan andra aktörer sålde varorna. Hur dumt låter inte det.D daVinci skrev:
Tycker du att vi har ett bra elsystem??D daVinci skrev:Vad i all världen skriver du för galenskaper. Vad är "den gemensamma europeiska elbörsen"?
Och hur är "Nord Pool är sammankopplat med kontinenten"?
Det är bara irrationellt svammel.
"nu pratas det om att eu vill ha våra flaskhalsavgifter då vi samlat dom på hög och inte gjort som Finland byggt ut elnätet"
Det där är mest svammel. Finland har bara ett elområde och då kommer det inte in så mycket flaskhalsavgifter. Det är just via de externa länkarna där Fingrid har ett ägande som Fingrid kan få in avgifterna. Men det de har fått in har de iaf inte hunnit bränna på mer transmission då sådant tar många år.
När man har det som i Finland så blir det via andra avgifter som Fingrid ska få in stålar för att stärka transmissionen internt. I praktiken via höga nätavgifter.
EU-förslaget däremot är bara ordinär fördelningspolitik. Alla med hjärtat till vänster bör slå en frivolt av glädje över det. Dvs alla som iaf röstar på någon av V, SD och S.
kopierar bara dagensps dagensps.se Finland har exakt samma strukturella utmaning: mycket elproduktion i norr, hög förbrukning i söder. Ändå har landet ett nationellt elpris utan interna prisskillnader.
Förklaringen är att de bygger bort flaskhalsarna
i stället för att samla in avgifter för dem. Fingrid, motsvarigheten till Svenska kraftnät, investerade 5,5 miljarder kronor i stamnätet under 2024 och drar 300–400 kilometer ny ledning varje år, enligt en jämförelse från Afv.
Aurora Line mellan Sverige och Finland 400 KV är den 3e ledningen
Mer utjämnade priser .Under det senaste året har Finland i snitt haft cirka tre gånger så högt pris som norra Sverige (SE1), som i gengäld har bland Europas lägsta elpriser.
som togs i drift i november 2025, sänkte det finska elpriset med 3 euro per megawattimme direkt. Genom denna ledning exporterade Sverige en lösning som vi själva borde ha byggt hemma alltså mer ledningar här så vi slipper olika elområden
Den är tvärtom utmärkt. Den ger samma pris som marknadspris, vilket jag visat i tidigare inlägg.L lbgu skrev:
Om efterfrågan på mjölk varit så stor att den mjölken efterfrågas hade marknadspris legat där.L lbgu skrev:
Men då hade marginalerna för andra varit väldigt hög, och det snabbt producerats mer möjlk och marknadspris fallit.
Så är det för eleln också.
När kommer du att ta lite ansvar och starta upp en elproducent och leverera mer el så priset faller?
Hur är det ett misstag att det produceras mycket mer el i landet än det förbrukas?L lbgu skrev:
Du missade att redogöra för det?
Konkurrens är prispressande.L lbgu skrev:
Om Svenska Kraft gör ett jobb och transporterar el ska dom väl få betalt för det.L lbgu skrev:
Eller tänker du att de anställda där ska jobba gratis så du kan snika till dig billigare el?
Låter ju så.
Det är väl bara att du startar ett företag som levererar billigare lösningar till det kommunala nätbolagen så dom kan sänka priset.L lbgu skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden