56 894 läst ·
344 svar
57k läst
344 svar
Artur fick en elräkning på 14 000 kr
Ännu en som inte förstår fysikens lagar och låtit sig luras av reklamen:
"De har en luftvärmepump och införskaffade nyligen nya, energisnåla element till huset.
– Vi gick och köpte marknadens bästa element, energisnåla och appstyrda. ”Nu ska vi få billigare el” tänkte vi. Men nej, säger Sara."
https://www.expressen.se/ekonomi/svenskarnas-raseri-mot-hoga-elpriset-chock/
"De har en luftvärmepump och införskaffade nyligen nya, energisnåla element till huset.
– Vi gick och köpte marknadens bästa element, energisnåla och appstyrda. ”Nu ska vi få billigare el” tänkte vi. Men nej, säger Sara."
https://www.expressen.se/ekonomi/svenskarnas-raseri-mot-hoga-elpriset-chock/
"Energisnåla element" 😂😂😂😂😂😂😂😂useless skrev:
Ännu en som inte förstår fysikens lagar och låtit sig luras av reklamen:
[länk]
Behöver inte dom flesta pelletskaminer ström för att fungera?M Mickesyd25 skrev:Köpte vårt hus från 1920-talet för 6 månader sedan och blev uppläxad av många i bekantskapen att nu har vi köpte ett hus som kommer kosta att värma upp. I renoveringen har vi tilläggsisolerat väggarna på nedanvåningen och installerat en LLVP.
Vår förbrukning:
November - 925 kwh
December - 1030 kwh
Januari - 1650 kwh
Det är 120 kvm + 10 kvm attefallshus. Och en familj på 4 personer.
Jag är direkt imponerad över deras förbrukning. Vi tänker komplettera med en pelletskamin modell mindre i sommar för jag märkte att det blev kallt vid strömavbrott.
pacman42 skrev:
[länk]
"Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600." - Lite? 🤔
Det är drygt 35% högre elförbrukning. Med en ökning med 35% under en vintermånad så måste man nog räkna med att priserna drar iväg. Sedan kan man ha åsikter på nivåerna på elpriserna, men om alla smackar på med 35% extra elförbrukning då stiger elpriserna kraftigt. Det kan jag garantera.
Denna typ av artiklar får mig att ifrågasätta den som ställer upp på att visas på bild och med namn. Vill man veerkligen framstå som man porträtteras? Eller är man bara så naiv att man inte
Som man bäddar får man ligga.pacman42 skrev:
[länk]
"Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600." - Lite? 🤔
Det är drygt 35% högre elförbrukning. Med en ökning med 35% under en vintermånad så måste man nog räkna med att priserna drar iväg. Sedan kan man ha åsikter på nivåerna på elpriserna, men om alla smackar på med 35% extra elförbrukning då stiger elpriserna kraftigt. Det kan jag garantera.
Denna typ av artiklar får mig att ifrågasätta den som ställer upp på att visas på bild och med namn. Vill man veerkligen framstå som man porträtteras? Eller är man bara så naiv att man inte förstår bättre?
Ta en liten funderare på hur människorna har det i Ukraina och sluta gnäll.
Helt otroligt....
Man behöver aldrig betala för att bryta elavtalet, det är bara skriva över elnätet på någon annan. Det tar 7 dagar och är helt gratis och bryter alla fasta elavtal som är kopplade till ditt namn.kisumisu skrev:
Man kan undra. En massa snyfthistorier vill ju tidningarna ha.
En artikel var tom på diskussion på jobbet. Det var nån som skulle ha fått en straffavgift på också 14k om jag inte minns fel. Var någon som ville bryta bundet avtal med Vattenfall.
Jag själv hade fått böta 28 000kr till Skellefteåkeaft för att bryta bundet avtal.
Men inte går jag till tidningen för min egen dumhet.
Ser att jag har ungefär lika förbrukning som dig men något högre laddkostnad jag bor ändå i Jämtland min kostnad försvinner från april månad när 52 paneler börjar producera gratis billadning till och med augusti.Ett råd investera för långsiktig besparing inget blir billigare i framtidenDan_Johansson skrev:
Har läst ett par "nyheter" i världspolitiken på expressen senaste tiden, som jag tyckte lät märkligt. Kollade upp det och det visade sig att det var helt fel och stor del hitte på.P Pligg85 skrev:
Denna artikeln känns också märkligt och för min del kommer jag inte lite på varje ord det skrev.
Expressen fortsätter med sina artiklar, vad sägs om dessa besparingar?
https://www.expressen.se/ekonomi/privatekonomi/sa-sparar-du-tusenlappar-pa-el-i-vinter/
Låt oss ta dem punkt för punkt:
1) sänk värmen två grader - då flyttar frugan härifrån. Jag behåller henne gärna, så det lär ju inte hända.
2) Duscha snabbare och svalare. Jag har just bytt duschblandare hemma för att den inte gav tillräckligt varmt vatten, samma sak här - frugan flyttar härifrån om det skulle ske.
3) Håll kyl och frys dammfria och isfria. Det gör vi redan, så ingen besparing där. Dessutom handlade det om 200 kr per år, knappast de pengarna som gör att man har råd att bo kvar.
4) Använd handdukstorken enbart när den behövs, max fyra timmar per dygn. Konstigt, vi har en handdukstork och den går bara tre timmar per dygn. varför skulle det behövas fyra? Varför behövs en handdukstork alls? Torka handduken i tvättstugan istället om den inte torkar i badrummet. Jag har handdukstork mest för att handduken skall vara varm och go när man tar den på morgonen. Den stängs av samtidigt som vi stiger upp.
Och de tre på slutet är väl inte ens värda att nämna i sammanhanget.
Är detta det bästa de kunde föreslå?
Vart är LLVP för de som har direktverkande el?
Vart är byte av elavtal/elleverantör (gärna en gång per år)?
Vart är timer på VVB så att den inte värmer under effekttariffens timmar (som dessutom är dyra)?
Vart är timpris för laddning av elbil på natten?
Vart är...
...det finns många fler saker att göra innan man tvingar frugan att duscha kallt...
Edit: Vi gör av med 20 MWh per år. Runt 8 MWh är elbilar och badtunna...
Edit2: Nej, runt 10 MWh är elbilar och badtunna. Tänkte fel där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.expressen.se/ekonomi/privatekonomi/sa-sparar-du-tusenlappar-pa-el-i-vinter/
Låt oss ta dem punkt för punkt:
1) sänk värmen två grader - då flyttar frugan härifrån. Jag behåller henne gärna, så det lär ju inte hända.
2) Duscha snabbare och svalare. Jag har just bytt duschblandare hemma för att den inte gav tillräckligt varmt vatten, samma sak här - frugan flyttar härifrån om det skulle ske.
3) Håll kyl och frys dammfria och isfria. Det gör vi redan, så ingen besparing där. Dessutom handlade det om 200 kr per år, knappast de pengarna som gör att man har råd att bo kvar.
4) Använd handdukstorken enbart när den behövs, max fyra timmar per dygn. Konstigt, vi har en handdukstork och den går bara tre timmar per dygn. varför skulle det behövas fyra? Varför behövs en handdukstork alls? Torka handduken i tvättstugan istället om den inte torkar i badrummet. Jag har handdukstork mest för att handduken skall vara varm och go när man tar den på morgonen. Den stängs av samtidigt som vi stiger upp.
Och de tre på slutet är väl inte ens värda att nämna i sammanhanget.
Är detta det bästa de kunde föreslå?
Vart är LLVP för de som har direktverkande el?
Vart är byte av elavtal/elleverantör (gärna en gång per år)?
Vart är timer på VVB så att den inte värmer under effekttariffens timmar (som dessutom är dyra)?
Vart är timpris för laddning av elbil på natten?
Vart är...
...det finns många fler saker att göra innan man tvingar frugan att duscha kallt...
Edit: Vi gör av med 20 MWh per år. Runt 8 MWh är elbilar och badtunna...
Edit2: Nej, runt 10 MWh är elbilar och badtunna. Tänkte fel där.
Redigerat:
Räcker att vänta tills räkningen för feb dyker upp. Medeltemp hittills 4-5gr lägre än Januari och spott priset sätter ju nytt 5-års rekord i morgon. Tur man inte har direktel 🤣.M miks62gbg skrev:
Det största felet med tipsen är att vi bara vet årsförbrukningen. Vi vet inte vilken temp det är inomhus eller hur varmt och länge de duschar. Ej heller om kaffet står på hela dagen.
Att sänka temperaturen är ju det enklaste, men mest relevant för dem som går barfota i kortbyxor och T-shirt i februari.
Jag tror exakt noll av deras läsare kommer att sätta timer på vvb.
Att sänka temperaturen är ju det enklaste, men mest relevant för dem som går barfota i kortbyxor och T-shirt i februari.
Jag tror exakt noll av deras läsare kommer att sätta timer på vvb.
Våran handdukstork är på 40 Watt. Har jag den på dygnet runt december till april drar den 150 kWh. Men nu ska jag börja stänga av den 20 timmar per dygn så får jag 1200 spänn rätt in på kontot.pacman42 skrev: