Näpp

Din tabell är bra o överskådlig. Tänker på din och andras elbilar, det blir extemt dyrt om man "laddar fel" när man väl har effektavgift. Det blir väldigt förrädiskt; syns inte, luktar inte, hörs inte hur mycket det kostar som rinner över via sladden. Lägg till effektavgiftspåverkan som en till osynlig parameter som kan skjuta elräkningen i höjden om man inte är observant

När jag tankar min vanliga bil på macken ser jag hur litrarna och kronorna snurrar...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Medlem JK skrev:
Ska försöka få en tekniker att koppla bort 2 av dem i fortsättningen och att de går på senare.
Varför ska du betala någon för att ändra en inställning i styrsystemet?

• Gilla
Tvåkrona
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Din tabell är bra o överskådlig. Tänker på din och andras elbilar, det blir extemt dyrt om man "laddar fel" när man väl har effektavgift. Det blir väldigt förrädiskt; syns inte, luktar inte, hörs inte hur mycket det kostar som rinner över via sladden. Lägg till effektavgiftspåverkan som en till osynlig parameter som kan skjuta elräkningen i höjden om man inte är observant

När jag tankar min vanliga bil på macken ser jag hur litrarna och kronorna snurrar...
Vi har två elbilar och har haft effektavgift i 2-3 år. Man laddar inte fel. Extremt enkelt att göra på rätt sätt.
Lite som att tanka diesel i bensinbilen, syns inte, luktar kanske lite, hörs inte…

Edit: är man osäker frågar man innan. Här är ett sms från dottern
SMS-konversation där en dotter frågar om färgen på tanklocket, "Grön" är svaret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
ConnyK och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
N nezze skrev:
En kaffebryggare drar 10w för att hålla plattan varm, bryggprocessen drar 1-2kw under de minuterna. Säg 0,125 kWh för full kanna.
Vilket jävla hjärndött tips.
Håller med och att släcka belysning. Se nu till att allt är LED och liknande tips.
Har tom arbetskollegor, svärföräldrar mm som håller på och släcker LED belysning 🤮 på den besparingen.

Sen var i någon lokal blaska om just belysning "känn om kåpan är varm" då har du gammal glödlampa ta och byt till LED. "Jag märkte att jag hade sådan på mitt lilla förråd".

Jävligt stor besparing byta Glödisar mot LED i utrymmen som du kanske har belysningen på i 10-20minuter per år.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men hur är det ens möjligt att det kostar 14 000.- för 4 600 kWh? I December 2022 betalade jag 13 000:- för drygt 3 000 kWh i SE3, men då var ju priserna så extrema att man akut införde ett statligt elstöd.
Nånting måste väl vara fel på siffrorna?
Dags att regeringen börjar måna om medborgarna och inte säljer ut el till andra och tvingar oss att betala i infrastruktur som elnätet kostar oss i dag

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
A Agnetha Landquist skrev:
Dags att regeringen börjar måna om medborgarna och inte säljer ut el till andra och tvingar oss att betala i infrastruktur som elnätet kostar oss i dag
O inte bara el.

Även internet anslutning, tv, radio osv.
Så som systemet är idag är det stora orättvisor.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
A AndersbcD skrev:
Räcker att vänta tills räkningen för feb dyker upp. Medeltemp hittills 4-5gr lägre än Januari och spott priset sätter ju nytt 5-års rekord i morgon. Tur man inte har direktel 🤣.
Bor man i SE3-4 är det inte ens rekord för i år.
Bor man i SE1-2 är det med knapp marginal (några enstaka ören) rekord för i år, så det är kanske inte stora rubriker på den. Men det är klart, det låter ju mycket dyrare om man säger att det är femårsrekord.

S SevL skrev:
abonnemangsavgiften med dryga 1000-lappen + moms
Beror på säkringsstorlek gissar jag, för min del höjde det med ca 800 kr (exkl. moms).
S SevL skrev:
överföringsavgiften med ca 10 öre + moms
4,5 öre (exkl. moms)

S SevL skrev:
Har han VF som leverantör så är spotpriset 108 öre + 6 öre i rörlig del.
Vad menar du med det här? Spotpriset ändras varje kvart.
Menar du månadsrörligt lär han med vattenfall haft ca 123 öre i elpris.

Bor i hus med 2 lgh, 3 personer totalt.
Förbrukar 18000 kWh/år.
Innan bergvärmepump och med 6 personer, elpatron, 55000 kWh/år.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

"Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600." - Lite? 🤔

Det är drygt 35% högre elförbrukning. Med en ökning med 35% under en vintermånad så måste man nog räkna med att priserna drar iväg. Sedan kan man ha åsikter på nivåerna på elpriserna, men om alla smackar på med 35% extra elförbrukning då stiger elpriserna kraftigt. Det kan jag garantera.

Denna typ av artiklar får mig att ifrågasätta den som ställer upp på att visas på bild och med namn. Vill man veerkligen framstå som man porträtteras? Eller är man bara så naiv att man inte förstår bättre?
Bor i SE1, och vi har haft riktigt rekordkallt i januari, drygt 19 minusgrader i medeltemperatur, och drygt 7 grader kallare än förra året.
Värmer huset primärt med el i någon form (även värmepumpar är ju elvärme).
Men är glad så länge det finns fasta elavtal, vilket jag också har, och det är mitt aktiva val utifrån tryggheten.
Det är ju lite som en aktiemarknad idag med rörligt avtal , man kan spekulera men inte veta, och vill man vara trygg då kan man gå på fasta elavtal.
Har loggning på allting i huset sedan 6år tillbaka, så jag vet tämligen exakt vad det kommer att kosta.
Men man behöver inte mäta så "nördigt" som jag gör för att hamna ganska rätt, det är ingen komplicerad sak.
Så jag tänker att det är aktiva val som vi gör, och riskanalyser, och med dagens elmarknad så har det blivit någonting som vi har blivit allt mer intresserade av, och deltagande i att analysera.
Personligen är jag lite förvånad om vi inte är förberedda, vi fick ju ett rejält uppvaknande för bara några år sedan, och det kan vi väl inte ha ignorerat?

För att koppla det till artikeln så måste husägarna i detta fall vara helt nya på elmarknaden, och oförstående vad gäller hur det fungerar?
Men samtidigt så uttalar dom sig att man aktivt valt den rörliga marknaden, på grund av sin analys av prisbilden.
Så.....det är liksom en del i spelet tänker jag.

Med tanke på var dom bor så håller jag med flera tidigare inlägg angående LLVP.
Även här uppe i SE1 så fungerar det bra ner till närmare 25 minusgrader, sedan måste man stötta med annat.
Men min energiförbrukning för värme halverades med en LLVP, och ska man se det positivt så gör ju ett högt elpris att du "tjänar in" den snabbare......ja, jag vet...klen tröst. 🙃

Edit:
En sak som jag blir extra fundersam om är uttalandet i artikeln som säger:
"– Det värsta är ovissheten. Nu såg det ut så här i januari. Men hur blir det i februari? I mars? Blir det vindstilla och kylan håller i sig, det är så många olika faktorer som påverkar så det blir omöjligt att förutspå. Prognoserna förändras ju från dag till dag känns det som. Jag vet inte i vilken kaffemugg man spår det här."

Lösningen på den ovissheten finns, den heter fast elavtal - med sina för och nackdelar!

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jobbigt med elräkningar. Jag fick betala 1522 för december och 1542 för januari. Detär el + överföringsavgift.

Fast 25% av kostnaden är effekttariff. Det tycker jag är uppseendeväckande. Kanske är dags att byta till gasspis... eller att använda vedspisen istället. Bykkaret är tyvärr utslängt.
Ja, håller med dig. Vi alla är totalt lurade av vår regering ( den förra med!). Elpriserna är en kassako för staten och elnätsägarna.
Det känns mer eller mindre som själva maffian styr hela elnäten. Vi kommer inte undan ( om man inte bor offgrid eller i husbil) och kan inte välja nätägare. Det är skatt på momsen och moms på skatten (lite överdrivet men känns så) och flera olika kostnader som läggs på. Tror jag räknade på NIO olika poster på elräkningen??
Vi behöver en större revolt mot dessa elpriser eller ett nytt parti ( förvisso har vänsterpartiet några kloka tankar om elen) som gör att vår el stannar i Sverige och går till oss själva.
Är så j…a less att de kan få hålla på som de gör dessa nätägare och att fina regeringen INGET gör.

• Gilla
Marie Beliaev och 2 till
  • Laddar…
Jag hade lite svårt att tycka synd om Arthur, 36. Även om syftet med artikeln tydligen inte var att skapa sympati för honom och hans elräkning på 14 000, utan att skapa opinion mot höga elpriser (och vindkraft?).
Svaren i den här tråden visar åtminstone att dessa höga elpriser skapar incitament för att sänka sin elförbrukning på ett sätt som de obligatoriska energideklarationerna inte kommer i närheten av.
"Jaha, vårt hus fick E på energideklarationen." 😴
"Kolla, elräkningen är på 14 000! 14 papp!!!" 😮🫨 "Googlar du på 'värmepumpar Huddinge'. Nu!!!"

• Gilla
  • Haha
Wilhelm Sundström och 2 till
  • Laddar…
Vänta bara till effektavgiften slår in. Hahaha. Ja, jag skrattar för den enorma inkompetens som bland annat EI och regering sitter på. Situationen är allvarlig, milt uttryckt

Jag har Tibber och är i SE-4

Spotpris för januari 2025, 53,95 öre/kWh.
Spotpris för januari 2026, 96,88 öre/kWh.
En skillnad på 42,93 öre/kWh,
vilket är en prisökning med 79,6% jämfört från föregående år!
Men spotpriset är inte det slutpris vi betalar. För oss konsumenter läggs också
påslag, elcertifikat, energiskatt och moms (25%) på till spotpriset. Dessutom tillkommer den separata elnätsavgiften.
Elmarknaden måste göras om från grunden, så nu är det dax att Ebba Busch som är vår Energi- och näringsminister gör själ för sin uppgift och lön.

• Gilla
Ugge4 och 2 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Vi alla är totalt lurade av vår regering ( den förra med!)
Det är faktiskt sossarnas tidigare regeringsunderlag som bär skulden till att det är som det är idag. Dom tog beslutet med stöd av VP och MP att lägga ner barsebäck och sedan fegade man ur och införde elområden som eftergift efter att Danmark klagade till EU (trots att dom fick som ville, barsebäck stängdes ju). Elområden som vi har skulle dock kunna avskaffas, dom är inga eu-krav, inga andra länder har det

Men att att skylla på dahens regering är både fel och trångsynt, det har varit fel sedan år 2000 då besluten togs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.