56 894 läst ·
344 svar
57k läst
344 svar
Artur fick en elräkning på 14 000 kr
Kollade mitt eget.
Bor i Blekinge..
Januari har varit kallare än tidigare år vad jag vill minnas.
Förbrukningen har ökat 32%.
1438kwh upp till 1893kwh.
Inga direkta förändringar. Renoverade övervåningen förra vintern så den användes ej. Men hade ändå värme där på iallafall 18-19 grader. Varmare idag.
Men elkostnaden från elhandeln har gått upp från 1600kr till 3000kr..
Såklart är de drygt med nästan dubbla. Men vad ska man göra.
Bor i Blekinge..
Januari har varit kallare än tidigare år vad jag vill minnas.
Förbrukningen har ökat 32%.
1438kwh upp till 1893kwh.
Inga direkta förändringar. Renoverade övervåningen förra vintern så den användes ej. Men hade ändå värme där på iallafall 18-19 grader. Varmare idag.
Men elkostnaden från elhandeln har gått upp från 1600kr till 3000kr..
Såklart är de drygt med nästan dubbla. Men vad ska man göra.
Vår är på dryft 18000 och inte f.n springer vi och gnäller hos pressen för det. Det är ju bara och lära sig läxan och börja isolera och se över var man förbrukar.pacman42 skrev:
[länk]
"Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600." - Lite? 🤔
Det är drygt 35% högre elförbrukning. Med en ökning med 35% under en vintermånad så måste man nog räkna med att priserna drar iväg. Sedan kan man ha åsikter på nivåerna på elpriserna, men om alla smackar på med 35% extra elförbrukning då stiger elpriserna kraftigt. Det kan jag garantera.
Denna typ av artiklar får mig att ifrågasätta den som ställer upp på att visas på bild och med namn. Vill man veerkligen framstå som man porträtteras? Eller är man bara så naiv att man inte förstår bättre?
Köpte vårt hus från 1920-talet för 6 månader sedan och blev uppläxad av många i bekantskapen att nu har vi köpte ett hus som kommer kosta att värma upp. I renoveringen har vi tilläggsisolerat väggarna på nedanvåningen och installerat en LLVP.
Vår förbrukning:
November - 925 kwh
December - 1030 kwh
Januari - 1650 kwh
Det är 120 kvm + 10 kvm attefallshus. Och en familj på 4 personer.
Jag är direkt imponerad över deras förbrukning. Vi tänker komplettera med en pelletskamin modell mindre i sommar för jag märkte att det blev kallt vid strömavbrott.
Vår förbrukning:
November - 925 kwh
December - 1030 kwh
Januari - 1650 kwh
Det är 120 kvm + 10 kvm attefallshus. Och en familj på 4 personer.
Jag är direkt imponerad över deras förbrukning. Vi tänker komplettera med en pelletskamin modell mindre i sommar för jag märkte att det blev kallt vid strömavbrott.
Tja trodde folk upptäkt att el kostar pengar, var väl iaf 5år sedan elen var ”billig” och att då ha direktel. 2st llvp och förbrukningen är halverad.pacman42 skrev:
[länk]
"Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600." - Lite? 🤔
Det är drygt 35% högre elförbrukning. Med en ökning med 35% under en vintermånad så måste man nog räkna med att priserna drar iväg. Sedan kan man ha åsikter på nivåerna på elpriserna, men om alla smackar på med 35% extra elförbrukning då stiger elpriserna kraftigt. Det kan jag garantera.
Denna typ av artiklar får mig att ifrågasätta den som ställer upp på att visas på bild och med namn. Vill man veerkligen framstå som man porträtteras? Eller är man bara så naiv att man inte förstår bättre?
Håller med på alla punkter,vansinne att inte åtgärdat sin uppvärmning från direkt el ,finns väl ingen som fortfarande kör med dettaP Pligg85 skrev:Vad är det där för pajas? Direktverkande är väl bara sätta in 1 eller 2 LLVP och få lite ekonomi. 4600 kWh utan massa elbil på 150 kvm.
Vadå billigare att ladda publikt? Antingen har de sämsta tänkbara abonnemang hos nån ljusskygg aktör eller så stämmer inte mycket.
Den här familjen kan det ju inte vara synd om, de har ju noll koll. Värsta är väl att normala läsare köper historien rakt av.
Jag konstaterar att tråden hamnat på förstasidan på Byggahus. Det rasslade in massor av likes och kommentarer på relativt kort tid...
Nu var det inte det jag tänkte skriva egentligen. Det jag reflekterade över var att i princip alla reagerar över att Artur har direktverkande el, elbil och samtidigt är förvånad över att det blir dyrt med el när det är kallt. Som så många har skrivit, en LLVP kostar inte mycket i sammanhanget. Jag tjänade in min på mindre än ett år när jag installerade den och då hade jag inte elförbrukning på Arturs nivå...
Nu var det inte det jag tänkte skriva egentligen. Det jag reflekterade över var att i princip alla reagerar över att Artur har direktverkande el, elbil och samtidigt är förvånad över att det blir dyrt med el när det är kallt. Som så många har skrivit, en LLVP kostar inte mycket i sammanhanget. Jag tjänade in min på mindre än ett år när jag installerade den och då hade jag inte elförbrukning på Arturs nivå...
Jag tror att han har Vattenfall som nätägare i Huddinge, de höjde abonnemangsavgiften med dryga 1000-lappen + moms nu till 2026, samt överföringsavgiften med ca 10 öre + moms så att skatten sänktes syns inte direkt. Har han VF som leverantör så är spotpriset 108 öre + 6 öre i rörlig del. Sen är det några fler påslag plus årsavgift som det mesta går att förhandla bort men har han inte gjort det så är totala Kwh-priset på 3 kr. Gör han av med 4600kwh så blir det dyrt. Vi har Vattenfall och hamnade på 2,76 kr/kwh då har jag max rabatt på leveransdelen och 25 A huvudsäkring. Vi gjorde av med 2600kwh, 160kvm (tvåvåningshus + garage på 45kvm med 3 m i takhöjd (15 grader i garaget), laddar 2 hybrider och ett spabad igång, också direktverkande el men med LLVP både i huset och garaget. Så en investering av en LLVP borde han gjort för flera år sedan.pacman42 skrev:
Varför accepterar du tredubbelt påslag mot andra elhandlare. Bixia t.ex.?Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Har inte orkat brytt mig hittills..