https://www.expressen.se/ekonomi/arthur-36-fick-elrakning--pa-nastan-14-000-kronor/

"Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600." - Lite? 🤔

Det är drygt 35% högre elförbrukning. Med en ökning med 35% under en vintermånad så måste man nog räkna med att priserna drar iväg. Sedan kan man ha åsikter på nivåerna på elpriserna, men om alla smackar på med 35% extra elförbrukning då stiger elpriserna kraftigt. Det kan jag garantera.

Denna typ av artiklar får mig att ifrågasätta den som ställer upp på att visas på bild och med namn. Vill man veerkligen framstå som man porträtteras? Eller är man bara så naiv att man inte förstår bättre?

• Gilla
Mikael Vesala och 38 till
  • Laddar…
"Han berättar att familjen haft fast elpris tidigare, men bytt till rörligt för att det trots allt är billigare."
Om det nu ändå är billigare med rörligt så vad är då problemet? Då måste de ha räknat med en ännu högre kostnad för sitt fasta pris och har då alltså en marginal...

Dessutom är kostnadsökningen mot december ca 60% och då har de förbrukat ca 35% mer. Hade de förbrukat lika mycket i december som i januari så skulle de ha betalat ca 11500kr i december, inte extremt mycket lägre än de 13750 kr de betalar nu.

Så jag undrar samma sak som du; är det bara naivitet eller vill man verkligen framstå på detta sätt?

• Gilla
  • Älska
jeckemecke och 22 till
  • Laddar…
Men hur är det ens möjligt att det kostar 14 000.- för 4 600 kWh? I December 2022 betalade jag 13 000:- för drygt 3 000 kWh i SE3, men då var ju priserna så extrema att man akut införde ett statligt elstöd.
Nånting måste väl vara fel på siffrorna?

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
"Villan är 150 kvadratmeter stor och värms upp med direktverkande el."

Han verkar ju ha bott i villan sen 2019 så han har ju haft tid på sig att samla statistik över förbrukningen inför dagen fast-pris elhandlesavtalet löper ut.
Hade jag bott i den där villan hade jag skaffat en värmepump för 6 år sedan.
En billig LLVP hade betalat sig rekordsnabbt.

• Gilla
  • Älska
Mikael Vesala och 44 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men hur är det ens möjligt att det kostar 14 000.- för 4 600 kWh? I December 2022 betalade jag 13 000:- för drygt 3 000 kWh i SE3, men då var ju priserna så extrema att man akut införde ett statligt elstöd.
Nånting måste väl vara fel på siffrorna?
Elräkningen innehåller väl elnätets kostnader också. Kanske effekttariffer också?

Är detta den nivå av journalistik vi förtjänar?

• Gilla
Mikael Vesala och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

"Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600." - Lite? 🤔

Det är drygt 35% högre elförbrukning. Med en ökning med 35% under en vintermånad så måste man nog räkna med att priserna drar iväg. Sedan kan man ha åsikter på nivåerna på elpriserna, men om alla smackar på med 35% extra elförbrukning då stiger elpriserna kraftigt. Det kan jag garantera.

Denna typ av artiklar får mig att ifrågasätta den som ställer upp på att visas på bild och med namn. Vill man veerkligen framstå som man porträtteras? Eller är man bara så naiv att man inte förstår bättre?
Man kan undra. En massa snyfthistorier vill ju tidningarna ha.

En artikel var tom på diskussion på jobbet. Det var nån som skulle ha fått en straffavgift på också 14k om jag inte minns fel. Var någon som ville bryta bundet avtal med Vattenfall.

Jag själv hade fått böta 28 000kr till Skellefteåkeaft för att bryta bundet avtal.
Men inte går jag till tidningen för min egen dumhet.

Direktverkande el 2026?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
Mikael Vesala och 18 till
  • Laddar…
"Men nu börjar man ju tänka: Ska vi skaffa solpaneler? Trots vi haft typ två soltimmar i februari hittills. Vilka alternativ har man egentligen?"

1. Luft-luftvärmepump
2. Luft-vattenvärmepump
3. Bergvärme

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 26 till
  • Laddar…
Jag fick min idag! 7467 spänn!
Min förbrukning hade bara ökat 21% sen förra januari, 100% sen januari 2023 ... 😂

• Gilla
  • Wow
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
Dyrt elnät också?

För mig: 1127 kWh 1000.73 kr elnät + 1569.25 elhandel => 10500 kr med hans förbrukning och min kostnad per kWh...

Edit: Och så har han slutat ladda bilen hemma för det är billigare på macken? Han betalar 3 kr hemma och 5 kr på macken...

• Gilla
  • Haha
ylven och 8 till
  • Laddar…
SMHI sammanfattar att december 2025 blev ovanligt mild i stora delar av Sverige och på flera håll den mildaste december sedan 2006. Vädret i Stockholm var mycket milt med medeltemperaturer betydligt över normalt (i Stockholm har medeltemperaturen i mitten av månaden legat runt 5,9 °C, klart högre än det normala ~0,6 °C).

Enligt SMHI blev januari 2026 kallare än normalt i hela landet med temperaturer under normalperioden och mer typiskt vinterklimat. Januari 2026 var tydligt kallare i södra Sverige jämfört med 1991–2020-normen, och mycket kallare än januari 2025. Historisk klimatdata indikerar att medeltemperaturen i Huddinge/Stockholmsregionen i låg i spannet cirka −2 till −3 °C.

Så kallare väder ökar förbrukningen samtidigt som efterfrågan på el ökar i landet och priserna därmed ökar. Då man man antingen gråta ut i media eller så kan man installera en luft-luftvärmepump vilket han borde kunna räkna hem på typ ett år.

• Gilla
Peter_Ker och 8 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Dyrt elnät också?
Huddinge har Ellevio, så nätkostnaden borde vara 395:- i fast avgift, 7 öre överföringsavgift, 36 öre i skatt och 81,25 i effekttaxa. Plus moms. Räknar vi på "värsta möjliga", dvs att han maxar 25A säkringar ofta och får en snitteffekt på 18 kW så blir kostnaden för nätet ca 4800 inklusive moms.
Jag tror inte att effekten är så hög, så av någon anledning verkar han betala mer än 2:- per kWh i elhandelskostnad. Men han kanske har nån miljömärkt el och en extra dyr leverantör?

• Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
A August Eriksson skrev:
"Men nu börjar man ju tänka: Ska vi skaffa solpaneler? Trots vi haft typ två soltimmar i februari hittills. Vilka alternativ har man egentligen?"

1. Luft-luftvärmepump
2. Luft-vattenvärmepump
3. Bergvärme
Absolut nummer ett är att kolla källan till värmen!

Även om huset läcker värme som ett såll är det billigare läcka ut värmepumps värme.

Isolering kostar, nya fönster kostar, ny ventilation kostar och inget av dessa gör värme billigt som t ex bergvärme gör.

Men nästa steg är ju dessa och även solpaneler, är ju i alla fall bättre investering än att ha pengarna på sparkonto (om man har sparpengar).

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Huddinge har Ellevio, så nätkostnaden borde vara 395:- i fast avgift, 7 öre överföringsavgift, 36 öre i skatt och 81,25 i effekttaxa. Plus moms. Räknar vi på "värsta möjliga", dvs att han maxar 25A säkringar ofta och får en snitteffekt på 18 kW så blir kostnaden för nätet ca 4800 inklusive moms.
Jag tror inte att effekten är så hög, så av någon anledning verkar han betala mer än 2:- per kWh i elhandelskostnad. Men han kanske har nån miljömärkt el och en extra dyr leverantör?
Vattenfall skulle jag tro.
539 kr i fast avgift, 35,6 öre i ellöverföring och 36 öre energiskatt. Och sen moms på det.

pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Fast 35% är väl inte så konstigt. Eller menar du att man borde kunna hålla förbrukningen samma som förra året? Vi gjorde åt 1224 kWh 2026 och 876 år 2025. Ca 40% ökning så högsta räkningen på länge med 3400 kr. Fan själva elen var mer än det dubbla såg jag nu.

• Gilla
rfraz12 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.